کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آخرین وضعیت قیمت‌ها در بازار لوازم‌خانگی

برجام چه تاثیری بر قیمت لوازم‌خانگی خواهد گذاشت؟

رکود ۹۰ درصدی در بازار لوازم خانگی

11 شهريور 1401 ساعت 11:30

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی تهران از رسیدن رکود در بازار لوازم خانگی به ۹۰ درصد خبر داد.


به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از خبرآنلاین،نو کردن لوازم خانه و یا ازدواج برای خانواده‌های ایرانی دیگر خوشحال‌کننده نیست بلکه به کابوس‌های شبانه‌ آنها بدل شده است؛ نه تنها خانواده‌های ایرانی این روزها در تعویض لوازم خانه ناتوان شده‌اند بلکه از کار افتادن قطعه‌ای از لوازم‌خانگی برای ماه‌ها دخل و خرج خانواده را برهم می‌زند.

قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی به قدری بالا است که میانگین قیمت یخچال و فریزرهای وارداتی این روزها به بالای ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است و در خصوص یخچال و فریزرهای داخلی نیز میانگین قیمتی بالای ۲۰ میلیون تومان است.
این گرانی افسارگسیخته به یخچال و فریزر محدود نمی‌شود و با افزایش نرخ حقوق و دستمزد و قیمت مواد اولیه و سایر عوامل تاثیرگذار از جمله نرخ مالیات و عوارض گمرکی از شیر مرغ تا جون آدمی‌زاد لوازم خانگی گران شدند؛ میانگین قیمت تلویزیون‌های وارداتی در کشور به بالای ۲۰ میلیون تومان رسیده است و میانگین قیمت تلویزیون‌های تولید داخل نیز به بالای ۱۰ میلیون تومان رسیده‌است.
سایر لوازم خانگی از جمله ماشین‌های لباس‌شویی و ظرف‌شویی نیز در این مدت نتوانسته‌اند از غول تورم فرار کنند؛ میانگین قیمت ماشین‌های لباس‌شویی وارداتی این روزها در بازار به ۱۵ میلیون تومان رسیده است و تولیدات داخل این محصول نیز در بازه قیمتی ۸ تا ۱۷ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شوند و شرایط برای ماشین‌های ظرف‌شویی موجود در بازار نیز به همین صورت است.
بازار امین حضور که همواره انبوهی از جمعیت در آنجا به دنبال خرید جهیزیه و لوازم خانگی بودند این روزها خلوت‌تر از هر زمان دیگری است؛ رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی تهران در خصوص وضعیت رکود در بازار لوازم خانگی گفت: کسبه برای سه تا چهار ماه‌ است که از جیبشان می‌خورند و مردم ایران نیز چشم انتظار برجام هستند و نبود قدرت خرید مردم موجب شده است که رکود در بازار لوازم خانگی به ۹۰ درصد برسد.

برجام صددرصد قیمت لوازم خانگی را تغییر خواهد داد
اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ توافق برجام با خروج ترامپ از هم فروپاشید و همسو با خروج برندهای خارجی لوازم خانگی از کشور این فرصت طلایی برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد شد تا در بازار بدون رقیب به تولید بپردازند.
پیش از فروپاشی برجام بسیاری از مواد اولیه تولیدکنندگان داخلی وارداتی بودند اما با زمان‌بر شدن ثبت سفارش در داخل پس از فروپاشی برجام و راه انداختن خط تولید، بسیاری از تولیدکنندگان لوازم خانگی شروع به کار بردن قطعات بی کیفیت در خط تولید کردند و خریدار ایرانی را نسبت به محصولات تولید داخل بی‌اعتماد کردند.
اکبر پازوکی،رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی تهران،در پاسخ به این پرسش که احیای برجام منجر به تغییرات قیمتی در بازار لوازم خانگی خواهد شد یا خیر؛ گفت: صد در صد منجر به تغییراتی قیمتی خواهد شد اما این تغییرات قیمتی بسته به آن که چه کسی می‌خواهد واردات را انجام دهد و این واردات در چه حجمی می‌خواهد انجام گیرد، تعیین خواهد شد.


کد مطلب: 173372

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/173372/برجام-تاثیری-قیمت-لوازم-خانگی-خواهد-گذاشت

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir