کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

متکی : توافق منطقا باید انجام شود

12 شهريور 1401 ساعت 15:42

وزیر اسبق امور خارجه گفت: هنوز برخی غرب‌باوران در داخل معتقدند بی غرب به سر نمی‌شود.


به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از مهر،منوچهر متکی در نشستی که از سوی اندیشکده حکمرانی شریف به مناسبت هفته دولت برگزار شد با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم در سیاست خارجی، گفت: علی رغم اینکه سیاست همسایگی از شعار به مراحل عملی در دولت سیزدهم نزدیک شده است، اما مشکلات ساختاری و بدنه بروکراسی در داخل، مانع توسعه این سیاست هستند و هنوز برخی غرب‌باوران در داخل معتقدند بی غرب به سر نمی‌شود.
وی در خصوص پیشبرد دیپلماسی اقتصادی، اظهار کرد: وزارت خارجه باید در پیشانی روابط اقتصادی باشد. ساختار وزارت خارجه پیش از انقلاب برای پیشبرد این هدف متناسب‌تر از ساختار فعلی بود و لذا در این زمینه نیاز به توجه بیشتری داریم.
وزیر اسبق امور خارجه گفت: ورود توأمان ایران به مجموعه شانگهای و بریکس نیز بسیار حائز اهمیت است.

متکی درباره ارتباطات با کشورهای چین و روسیه، گفت: ایران قوی با منافع ملی چین سازگار است، اما آن‌ها در دیپلماسی از هیاهو و تبلیغ گریزان هستند. در خصوص روسیه نیز اطلاعاتم حکایت از جدیت رهبری روسیه در توسعه روابط استراتژیک با ایران دارد و اتاق فکر روسیه هیچ حوزه‌ای را برای گسترش روابط با ایران از قلم نیانداخته است.
وی در خصوص مذاکرات هسته‌ای، گفت: با توجه به جمیع شواهد و وضعیت «بایدن» در آمریکا، منطقاً باید توافق صورت گیرد اما اگر این بار نیز آمریکایی‌ها جلو نیامدند، لایه‌های پنهان سناریوی بلندمدت آن‌ها آشکار خواهد شد. در این سناریو، پرونده هسته‌ای به ابزاری پرمنفعت برای معطل نگه داشتن ایران تبدیل شده است. ما در دولت نهم سعی کردیم در فهم مسئله تجدید نظر کنیم و در بخش‌هایی نیز پاسخ گرفتیم.
وزیر اسبق امور خارجه با اشاره به عملکرد یک ساله دولت در حوزه سیاست خارجی، گفت: دولت سیزدهم در جهت‌گیری ها خوب عمل کرده اما در برنامه‌ریزی و کارآمدی کارگزاران ضعف دارد. پیشنهاد می‌کنم در پایان یک سالگی دولت، ارزیابی و ترمیم جدی در سطح مدیران ارشد دولتی انجام گیرد./مهر


کد مطلب: 173497

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/173497/متکی-توافق-منطقا-باید-انجام-شود

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir