کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مهر يکبار ديگر با حضور دانش‌آموزان در مدرسه آغاز شد

سرويس گران، مشکل تازه خانواده‌هاي دانش‌آموزان

1 مهر 1401 ساعت 22:45

بعد از دو سال تحصيلي که مهرماه بدون حضور فيزيکي بچه‌ها آغاز شد، خوشبختانه وضعيت فراگيري کرونا به گونه اي است که از آغاز سال تحصيلي شاهد حضور دانش آموزان در مدارس هستيم. اما امسال مشکل تازه اي براي بعضي از خانواده‌ها سر بر آورده است.


 گروه اجتماعي – فخري سادات مسچي: بعد از دو سال تحصيلي که مهرماه بدون حضور فيزيکي بچه‌ها آغاز شد، خوشبختانه وضعيت فراگيري کرونا به گونه اي است که از آغاز سال تحصيلي شاهد حضور دانش آموزان در مدارس هستيم. اما امسال مشکل تازه اي براي بعضي از خانواده‌ها سر بر آورده است ؛ اينکه سرويس مدارس به شدت گران شده است، به گونه اي که عموم خانواده‌ها قيد سرويس را زده اند و اميدوارند بتوانند خودشان دانش آموزان را به مدرسه ببرند. چندي پيش رئيس اداره انجمن اوليا و مربيان تهران گفت: يش از کرونا حدد 200 هزار دانش آموز با 25 هزار خودرو به صورت رسمي‌از سرويس مدارس استفاده مي‌کردند اما براي سرويس مدارس امسال تاکنون 22 هزار دانش آموز ثبت‌نام کردند. در اين رابطه خانواده‌ها مي‌گويند که هزينه سرويس مدرسه بالاست.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،گراني سرويس بر اساس آنچه مسئولان توضيح داده اند به علت افزايش نرخ ساليانه آن صورت گرفته است. تشکري‌هاشمي‌رئيس کميسيون حمل و نقل شوراي شهر تهران در مورد افزايش قيمت اين سرويس‌ها بيش از حد توان والدين توضيح داده است: هر ساله نرخ کرايه سرويس مدارس در شوراي شهر مصوب مي‌شود و براي سالجاري نيز پيش بيني شده به طور متوسط 25 درصد نسبت به سال گذشته افزايش داشته باشيم اما از آنجايي که در برخي موارد در سال گذشته افزايشي وجود نداشته، مشکلات خاصي در برخي مسيرها وجود دارد و براي سال جاري اجازه داده شد تا سرويس مدارس متوسط 25 درصد و حداکثر تا 35 درصد افزايش نرخ داشته باشند.
اين افزايش قيمت البته با ملاحظه اين امر است که دو سال گذشته تقريبا سرويسي وجود نداشته است و آخرين بار که والدين هزينه سرويس داده بودند سال تحصيلي 1398 – 1399 بود. به اين ترتيب به طور منطقي سه بار افزايش ترکيبي به هزينه سرويس‌ها افزوده شده است و عددي بالا شده است.
تشکري‌هاشمي‌در پاسخ به انتقاد برخي والدين مبني براينکه مدارس دوسال تعطيل بوده و مبناي افزايش نرخ سرويس مدرسه بايد سال99 باشد، با بيان اينکه همانطور که هزينه خانوار از جمله خواربار ، بيمه، نرخ سوخت و... در طول سالهاي کرونا افزايش قيمت داشته و اين هزينه نيز چه مسافر داشته باشند و چه نداشته باشند به مالک خودرو تحميل شده است، گفت: بنابراين بر مبناي افزايش سال به سال نرخ کرايه را مشخص کرديم پس اگر در سالهاي کرونايي، مدارس تعطيل بودند، اما هزينه‌ها براي راننده افزايش داشته است و امسال برمبناي سال 1400، رشد 25 درصدي اعمال شده و همشهريان بايد بدانند که سال 1400 مبناي رشد 25 درصدي نرخ کرايه سرويس مدارس است.
اما اين توضيحات فقط بازگو کننده بخشي از مشکلات ماجرا است. واقعيت اين است که دارندگان خودروها هم از ميزان مبلغي که  قرار است بابت سرويس مدارس دريافت کنند راضي نيستند و در بسياري از مناطق تهران و شهرستان‌ها خودرو براي سرويس وجود ندارد! چند روز قبل اسماعيل بيگي، مدير عامل سازمان تاکسيراني شهر تهران گفت: از 30 درصد هزينه اضافه‌اي که براي سرويس مدارس دريافت مي‌شود، 12 درصد سهم پيمانکار، 2 درصد سهم سازمان تاکسيراني، 1 درصد سهم آموزش‌ و پرورش و 15 درصد باقي‌مانده سهم بيمه و ماليات مي‌باشد.
با اين اوصاف نشخص است که هم صاحبان خودرو و هم اولياي داشن آموزان از مبالغ تعيين شده براي سرويس ناراضي باشند. اينکه از سرويس مدارس که چنين مبالغي دريافت مي‌شود به هيچ وجه منطقي نيست و بايد گفت که نوعي اجحاف در حق خانواده‌هايي است که با مشکلات فراوان اقتصادي دست و پنجه نرم مي‌کنند و اين گونه مشکلي هم به مشکلات آنها افزوده مي‌شود.
شايد اين انتظار زيادي باشد که به سرويس مدارس يارانه تعلق بگيرد ولي اين که پيمانکار و سازمان تاکسيراني و آموزش و پرورش و بيمه و ماليات را بر هزينه‌هاي سرويس بيفزاييم، نمونه اي است از روش‌هايي که خانواده‌ها را دچار مشکل مي‌کند.  مجموعه اين قبيل مشکل سازي‌هاست که باعث شده خانواده‌ها تمايل کمتري به فرزند آوري داشته باشند. واقعيت اين است که به جاي هزينه کردن بيت المال براي تبليغ فرزند آوري، جلوي چنين اجحاف‌هايي گرفته شود، بسيار کارآتر خواهد بود، دريغ که مسئولان کمتر توجهي به اين نکات بديهي دارند.
 
 


کد مطلب: 175297

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/175297/سرويس-گران-مشکل-تازه-خانواده-هاي-دانش-آموزان

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir