کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معجزه قرن؛ درمانی جدید برای سکته مغزی

2 آذر 1401 ساعت 8:10

بنابراین فرضیه این بود که FSAP تا حدودی از مغز در برابر اثرات مضر سکته مغزی محافظت می‌کند و شاید بتوان آن را به یک درمان تبدیل کرد. اولین گام بررسی این بود که وقتی سکته مغزی ایجاد می‌شود اما تولید FSAP کاملاً مهار می‌شود چه اتفاقی برای موش می‌افتد.


به گزارش مردم سالاری آنلاین؛ محققان دانشگاه اسلو درمان جدیدی را برای سکته مغزی پیشنهاد کرده‌اند. در این درمان یک پروتئین خون که می‌تواند از مغز در برابر آسیب حفاظت کند، به بدن تزریق می‌شود. آزمایش‌های اولیه روی موش‌ها نشان می‌دهد که اگر درمان ظرف چند ساعت پس از وقوع سکته انجام شود، می‌تواند نتایج درازمدت را بهبود بخشد.
سندیپ کانسه، یکی از نویسندگان این مطالعه جدید توضیح می‌دهد: «کسانی که از [سکته مغزی] جان سالم به در می‌برند، اغلب دچار آسیب مغزی می‌شوند که زندگی را تغییر می‌دهد». “علاوه رنج تحمیلی، مراقبت از این بیماران برای سیستم‌های مراقبت بهداشتی بسیار گران است. بنابراین مهم است که ما درمان‌هایی را پیدا کنیم که بتوان بلافاصله پس از سکته مغزی استفاده کرد. بی‌درنگ مقدار بیشتری از مغزی که هنوز اسیب ندیده را نجات بدهیم.»
این مطالعه بر روی یک پروتئین خون به نام پروتئاز فعال‌کننده فاکتور VII (FSAP) متمرکز شد. این پروتئین مدت‌هاست که با سکته مغزی مرتبط دانسته شده و تحقیقات نشان می‌دهد که سطوح آن در جریان خون پس از سکته افزایش می‌یابد. افرادی که دارای جهش ژنی هستند که سطح FSAP آن‌ها را کاهش می‌دهد، اغلب در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سکته هستند.
بنابراین فرضیه این بود که FSAP تا حدودی از مغز در برابر اثرات مضر سکته مغزی محافظت می‌کند و شاید بتوان آن را به یک درمان تبدیل کرد. اولین گام بررسی این بود که وقتی سکته مغزی ایجاد می‌شود اما تولید FSAP کاملاً مهار می‌شود چه اتفاقی برای موش می‌افتد.
موش‌هایی که ژن FSAP آن‌ها حذف شده بود نسبت به موش‌های معمولی آسیب مغزی بیشتری را متحمل می‌شدند که نشان می دهد که ژن FSAP برای محافظت از مغز مهم است.
گام بعدی در این تحقیق نشان داد که تجویز FSAP به موش‌ها پس از القای سکته به طور قابل توجهی نتایج آن‌ها را بهبود می‌بخشد. این محققان را به آزمایش نهایی سوق داد و FSAP را به یک درمان استاندارد پس از سکته مغزی به نام TPA اضافه کرد.
تنها درمان دارویی تأیید شده فعلی برای سکته مغزی ایسکمیک حاد، تزریق TPA (فعال‌کننده پلاسمینوژن بافتی)، دارویی است که برای حل سریع لخته‌های خون در مغز طراحی شده است. TPA باید در چند ساعت اول پس از سکته در بیماران تجویز شود و حتی در آن زمان فقط در حدود یک سوم بیماران مؤثر است.
در آزمایشات موش، محققان دریافتند که ترکیب FSAP با TPA به طور قابل توجهی نتایج سکته مغزی را در مقایسه با دادن TPA به حیوانات به تنهایی بهبود می‌بخشد. یک مطالعه همراه از همان تیم تحقیقاتی توسعه دارویی جدید را توصیف کرد که می‌تواند بدن را برای تولید FSAP تحریک کند.
کانسه می‌گوید: “ما اکنون به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا بفهمیم که آیا شروع تولید FSAP فعال به عنوان درمانی برای سکته مغزی می‌تواندعمل می‌کند یا خیر. “ در حالت ایده‌آل، تشخیص و درمان باید بلافاصله در خود آمبولانس شروع شود.


کد مطلب: 181324

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/181324/معجزه-قرن-درمانی-جدید-سکته-مغزی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir