کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قیمت میوه خشک شب یلدا میلیونی شد

13 آذر 1401 ساعت 21:06

میوه خشک چند سالی است که در سفره شب یلدای خانواده‌های ایرانی جای گرفته است. اما اکنون بررسی‌ها از میلیونی‌شدن قیمت میوه خشک حکایت دارد.


به گزارش مردم سالاری آنلاین،بازار میوه خشک که با نام «چیپس میوه» هم شناخته می‌شود، در بازار شب یلدای سال‌های اخیر مورد استقبال مردم قرار گرفت. اما این استقبال با افزایش قیمت میوه خشک همراه بود.
با توجه به افزایش قیمت میوه خشک بسیاری از افرادی که به دنبال ایجاد کسب‌وکار شخصی و خانگی بودند به سمت این شغل رفتند. در حال حاضر بسیاری از افراد از طریق فضای مجازی اقدام به فروش این محصول می‌کنند.
اما شرکت‌هایی که به صورت حرفه‌ای و گسترده در این حوزه فعالیت دارند، اغلب به صورت فله‌ای بازار تقاضا را پوشش می‌دهند.
با اینکه ایران سهم حدود 13 درصدی از بازار خشکبار جهان دارد، اما هنوز آماری درباره حجم تولید داخلی و میزان صادرات آن وجود یافت نمی‌شود. البته در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی و کاهش قدرت خرید مردم، میزان تولید آجیل و خشکبار کاهش پیدا کرد.
بازار جهانی میوه خشک در اختیار ترکیه
گرچه ایران ظرفیت بالایی در تولید میوه خشک دارد، اما در مقابل  وضعیت صادرات افغانستان در این بازار به‌مراتب مطلوب‌تر است. روز پنجم ماه جاری بود که طالبان اعلام کرد 120 تن میوه خشک و زعفران از طریق زمینی به اروپا صادر کرده است.
از سوی دیگر، ترکیه در بین کشورهای منطقه در حوزه صادرات میوه خشک حرف اول را می‌زند. بر اساس آماری که توسط خبرگزاری آناتولی منتشر شد، در 9 ماه ابتدایی سال جاری میلادی در مجموع یک میلیارد و 82 میلیون دلار انواع میوه خشک از ترکیه صادر شد. گفتنی است که 40 درصد میوه خشک ترکیه به اروپا صادر می‌شود.
این خبرگزاری ترکیه‌ای گزارش داد که ارزش صادرات میوه خشک از ترکیه طی این مدت نسبت به دوره مشابه سال گذشته بیش از پنج درصد رشد داشت.
قیمت میوه خشک چند؟
بررسی قیمت میوه خشک در آستانه شب یلدا نشان می‌دهد که خرید این خشکبار به دلیل گرانی در سبد خرید اغلب خانواده‌ها نمی‌تواند جایی داشته باشد و بسیاری از مردم شاید فقط بتوانند به خرید میوه و خشکبار ارزان‌تر بسنده کنند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت میوه خشک آناناس، توت فرنگی و انبه از مرز یک میلیون تومان نیز فراتر رفته است. هم‌اکنون قیمت آناناس خشک در سایت‌های فروش اینترنتی خشکبار یک میلیون و 300 هزار تومان و انبه خشک یک میلیون و 150 هزار تومان است.
قیمت یک کیلو موز خشک و نارگیل خشک حدود نیم میلیون تومان آب می‌خورد. البته خرید مخلوط و شکسته میوه خشک به‌مراتب ارزان‌تر است و به نقدینگی بین 200 هزار تا 300 هزار تومان نیاز دارد.
یکی از موضوعاتی که در قیمت میوه خشک نقش مهمی دارد نوع اسلایس آن است. میوه‌های خشکی که اسلایس‌های آن شکسته و مخلوط است پایین‌تر از اسلایس‌های یک دست و شیک عرضه می‌شود.
قیمت خرید اینترنتی میوه خشک کیوی کیلویی 270 هزار تومان، هلو 360 هزار تومان، گلابی 260 هزار تومان، نارنگی 170 هزار تومان، سیب 125 هزار تومان، شلیل 290 هزار تومان، خربزه 290 هزار تومان است.
منبع:تجارت نیوز


کد مطلب: 182721

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/182721/قیمت-میوه-خشک-شب-یلدا-میلیونی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir