کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آلمان از آمریکا جنگنده های اف35 می خرد

14 آذر 1401 ساعت 22:08

ارزیابی‌ها اعلام می‌کند که برنامه فعلی «بسیار جاه‌طلبانه» است. علاوه بر این الزامات امنیتی تحمیل شده از سوی ایالات متحده پیچیده است که می‌تواند تاخیرها و هزینه‌ها را بیشتر کند.


به گزارش مردم سالاری آنلاین،اولاف شولتس، صدراعظم آلمان برنامه‌های دولتش برای خرید جنگنده‌های آمریکایی اف-۳۵ ( F-35) را تایید کرد که بخشی از تقویت ارتش این کشور است.
آقای شولتس در مطلبی برای مجله آمریکایی فارین افرز (Foreign Affairs)، نوشت که آلمان به تعهدات خود در این زمینه در ناتو از جمله خرید جنگنده‌های اف-۳۵ با قابلیت دوگانه ادامه می‌دهد.
قابلیت دوگانه به جنگنده‌هایی اطلاق می‌شود که می‌توانند موشک‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای را حمل کنند.
برلین پیش از این در ماه مارس از خرید ۳۵ جنگنده ساخت کارخانه لاکهید مارتین به همراه ۱۵ یوروفایتر برای جایگزینی بخشی از ناوگان قدیمی جنگنده‌های تورنادو خبر داده بود.
آلمان برای چندین دهه با جت‌های جنگنده قدیمی‌تر «تورنادو» در برنامه بازدارندگی هسته‌ای ناتو مشارکت داشته است. این جنگنده‌ها در پایگاه هوایی بوشل در ایالت راینلاند-فالتز در غرب کشور مستقر هستند.
تورنادوها قرار است با جت‌های رادارگریز مدرن‌تر اف-۳۵ جایگزین شوند زیرا دولت بر اساس آنچه شولتس در پی تهاجم به اوکراین آن را «نقطه عطف تاریخ» نامیده است عمل می‌کند.
اما جت‌های جدید گران قیمت ظاهرا باعث نگرانی‌هایی نیز شده است.
طبق نامه محرمانه‌ای خطاب به کمیته بودجه پارلمان، وزارت دفاع آلمان نگرانی‌هایی را درباره «تاخیر و هزینه‌های اضافی» احتمالی برای این خرید حدود ۱۰ میلیارد یورویی مطرح کرده است.
منابع پارلمانی به خبرگزاری فرانسه گفتند که قرار است نشست اضطراری پارلمان روز دوشنبه (امروز) با حضور اعضای کمیته بودجه متعلق به سه حزب ائتلافی دولت در وزارت دفاع برگزار شود. کمیسیون باید در ۱۴ دسامبر نخستین بخش از بودجه این پروژه را تصویب کند.
خبرگزاری فرانسه طبق سندی که از سوی وزارت دارایی بر اساس ارزیابی‌های وزارت دفاع برای کمیسیون تهیه شده، این خبر را اعلام کرده است.
طبق این سند، تردیدهایی درباره تکمیل پروژه تا سال ۲۰۲۶ و آغاز تحویل جنگنده‌ها در پایگاه هوایی بوشل که قرار است میزبان آن‌ها باشد وجود دارد.
ارزیابی‌ها اعلام می‌کند که برنامه فعلی «بسیار جاه‌طلبانه» است. علاوه بر این الزامات امنیتی تحمیل شده از سوی ایالات متحده پیچیده است که می‌تواند تاخیرها و هزینه‌ها را بیشتر کند.
طبق این سند، همچنین این خطر وجود دارد که مجوزهای عملیات پروازی اف-۳۵ در آلمان به دلیل نداشتن مدارک لازم به موقع دریافت نشود. این بدان معناست که پروازها فقط با محدودیت انجام می‌شود. در این سند به عوامل دیگری مانند تورم، نوسانات نرخ مبادله دلار و یورو و یا افزایش هزینه‌های تولید اشاره شده است.
منبع:جماران


کد مطلب: 182854

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/182854/آلمان-آمریکا-جنگنده-های-اف35-می-خرد

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir