کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نماینده بسیج دانشجویی:

صدای عدم شفافیت و ایجاد فساد در حاکمیت را در آینده می شنویم

شورای صنفی دانشجویی:در دانشگاه شریف انسداد کامل ایجاد کردید

17 آذر 1401 ساعت 18:07

نماینده شورای صنفی دانشجویی با یادآوری حضور زاکانی در اعتراضات دانشجویی تیرماه۷۸ که به حمله لباس شخصی ها به کوی دانشگاه منجر شد، واقعه ورود برخی لباس شخصی ها به دانشگاه شریف در جریان اعتراضات امسال را با وقایع کوی دانشگاه۷۸ مقایسه کرد و گفت: « روز یکشنبه ننگین در دانشگاه شریف که شاید برای شما که در کوی دانشگاه حضور داشتید چندان عجیب نباشد.فضا را به خفقان کامل تبدیل کرده اید و بعد حرف از گفت وگو می زنید.تاسیس گروه های بیش از صد نفره را ممنوع کرده اید.پای نهاد های امنیتی را به حریم دانشگاه باز کرده اید.»


به گزارش مردم سالاری آنلاین،مراسمات ۱۶آذر امسال بر خلاف سالهای قبل اگرچه با لغو مجوز برگزاری نشست گروه هایی از تشکل های دانشجویی برگزار شده اما برنامه های برگزار شده در دومین سال ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی،محدودتر از سال نخست ریاست جمهوری حسن روحانی بوده است.چه آنکه امسال ممانعت های کرونایی پایان یافته و انتظار می رفت همچون سال نخست دولت روحانی، دست کم ۵۰۰ برنامه دانشجویی به مناسبت این روز در دانشگاه های کشور برگزار شود. موضوعی که به نظر می رسد دلایل عدم تحقق آن، پیوستگی جریان اعتراضات دانشجویی با اعتراضات سراسری است.
با این حال حضور برخی شخصیت های سیاسی که در دوسال گذشته نشست های خبری نیز در حوزه های تخصصی خود نداشته اند، حالا در ۱۶ آذر به دانشگاه آمده و به عنوان یک مسئول جمهوری اسلامی،پاسخگوی دانشجویان شده اند. علیرضا زاکانی که اکنون شهردار تهران است در زمان انتخابات ریاست جمهوری۱۴۰۰، همزمان نماینده مجلس و یکی از جدی ترین کاندیداهای پوششی ابراهیم رئیسی بود. انتقادات به او زمانی به اوج رسید که گفته شد دولت ابراهیم رئیسی علیرغم مغایرت رشته تخصصی او که پزشکی هسته ای است، با سمت شهرداری او در تهران موافقت کرده است.
حالا، زاکانی در برابر دانشجویان صنعتی شریف و به دعوت بسیج دانشجویی،پاسخگوی سوالاتی است که بخشی از آن مرتبط با حاشیه های حضور او در شهردای تهران و انتصابات فامیلی او بوده است. مهمترین گزاره زاکانی در این نشست تلاش او برای تبیین مفهوم «قیام علیه فقر» بود و به نظر او، دانشجویان بهترین گزینه برای اجرای این قیام هستند.
زاکانی حاشیه های دیگری هم داشت که ویدئوهایی از آن در فضای مجازی منتشر شد. اما خبرآنلاین، به مرور گزاره های مهم طرح شده در این جلسه پرداخته که از سوی خبرگزاری ایسنا نیز منتشر شده است.مجری جلسه پیش از آغاز صحبت‌های زاکانی شهردار تهران در تشریح اینکه تعداد نمایندگان تشکل‌های دانشجویی تنها سه مورد بود، گفت: ما از نمایندگان تشکل‌های مختلف دعوت کردیم اما آنها خود قبول نکردند و در جلسه حاضر نیستند. علیرضا زاکانی بعد از پایان مراسم، با شماری از دانشجویان و همراهان مسیر منتهی به در خروجی دانشگاه را به صورت پیاده طی کرده و ضمن گفت و گو با برخی دانشجویان، در طول مسیر برخی از دانشجویان که در محوطه دانشگاه حضور داشتند، اقدام به سردادن برخی شعارها در اعتراض به وی کردند.
نماینده بسیج دانشجویی: محرک اصلی اعتراضات اختلاف طبقاتی است
در ابتدای مراسم، نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه شریف با بیان اینکه «امروز آنچه بیش از همه ما را نگران می کند تهی شدن جمهوری اسلامی از آرمان های آن است.» نسبت به «آینده ایران» اظهارنگرانی کرد. او در بیانیه ای که قرائت می کرد خطاب به زاکانی گفت«آقای زاکانی شما که هستید؟یک پژوهشگر، یک سیاستمدار و یا یک پزشک ساده؟». نماینده بسیج دانشجویی در ادامه گفت«این روند غلط باعث شده که از آگاهی مردم ترس داشته باشید.این عدم شفافیت باعث فساد هایی در حاکمیت میشود که در آینده صدایش را خواهیم شنید.» نماینده بسیج در این بیانیه محرک اصلی اعتراضات سراسری را «اختلاف طبقاتی» در جامعه دانست و گفت «آینده روشن در گرو عمل به قانون اساسی است.»
نماینده انجمن عدالتخواه: چرایی عدم عمل به توصیه رهبری
دیگر دانشجویی که پای تریبون آمد،نماینده انجمن عدالتخواه بود که در همان ابتدا به نحوه شهردار شدن زاکانی انتقاد کرد و گفت:«چه شد که صحبت رهبری مبنی بر دور ماندن نمایندگان از پست‌های اجرایی را نشنیده گرفتید؟ چرا متناسب با خودتان قوانین را تغییر دادید؟چگونه است که در دوره ریاست سردمدار مبارزه با شفافیت، شفافیت نه تنها توسعه پیدا نمیکند بلکه کیلومترها عقب‌تر میرود؟رویکرد شما حل مسئله یا پاک کردن صورت مسئله است؟»
نماینده انجمن عدالتخواه با اشاره به فعالیت اتباع خارجی زیر سن قانونی در شهرداری تهران برای جمع آوری زباله گفت:«بخش بسیار زیادی از افرادی که به جمع‌آوری زباله مشغولند کودکان کار هستند. کارگرانی که به بهانه زیر سن قانونی بودن یا تابعیت بیگانه مورد توجه قرار نمی‌گیرند و دستاویز قانونی برای پیگیری شرایط خود ندارند.»
نماینده شورای صنفی دانشجویی: آیا امکان شنیده شدن صدای مردم فراهم است؟
سومین دانشجویی که مقابل زاکانی قرار گرفت،نماینده شورای صنفی دانشجویی بود که خطاب به زاکانی گفت: مدرک تحصیلی مرتبطی با شهرداری ندارید.نخبگان چون در فضای کشور جایی برای خود نیافته اند مجبور به ترک کشور می شوند.»
او با انتقاد از جریانات اصولگرا که زاکانی در وابستگی آنها قرار دارد و از شنیدن صدای مردم دفاع می کنند گفت: «اگر دم از گفت وگو و تضارب اندیشه می زنید چقدر امکان شنیده شدن صدای مردم را فراهم کردید؟»
نماینده شورای صنفی دانشجویی با یادآوری حضور زاکانی در اعتراضات دانشجویی تیرماه۷۸ که به حمله لباس شخصی ها به کوی دانشگاه منجر شد، واقعه ورود برخی لباس شخصی ها به دانشگاه شریف در جریان اعتراضات امسال را با وقایع کوی دانشگاه۷۸ مقایسه کرد و گفت: « روز یکشنبه ننگین در دانشگاه شریف که شاید برای شما که در کوی دانشگاه حضور داشتید چندان عجیب نباشد.فضا را به خفقان کامل تبدیل کرده اید و بعد حرف از گفت وگو می زنید.تاسیس گروه های بیش از صد نفره را ممنوع کرده اید.پای نهاد های امنیتی را به حریم دانشگاه باز کرده اید.»
نماینده انجمن اسلامی مستقل: گفتید بستگانتان را سر کار نمیاورید ولی دامادتان را آوردید
سپس نماینده انجمن اسلامی مستقل از زاکانی سوال کرد: «شعار شما در انتخابات مبارزه با فساد و رانت بود و گفتید بستگانتان را سر کار نمیاورید ولی دامادتان را اوردید» که در او در پاسخ گفت: «داماد بنده فارغ التحصیل دانشگاه شریف است. من دنبال شغل برای اطرافیان خودم نمیگردم‌. و آنها را مسلط بر مردم نمیکنم. داماد بنده با افتخار به ما کمک می کند و ایشان هم سابقه‌ی مدیریت یک شرکت دانش بنیان با ۱۰۰-۲۰۰ دانشجو را داشته است و حکم ایشان مشاور من است و حقوقی ندارند.»
زاکانی: شما بهترین افراد برای قیام علیه فقر و فساد هستید!
علیرضا زاکانی در این نشست خطاب به دانشجویان و در دفاع از عملکرد خود برای مبارزه با فساد گفت: «کشور نیاز به قیام بر علیه فقر و فساد و تبعیض دارد و شما بهترین افراد برای اینکار هستید. اگر مردید بیایید و یقه مفسدین را بگیرید و پایین بکشیدشان.» عده‌ای از دانشجویان، پس از این صحبت های آقای زاکانی سالن را ترک کردند.
زاکانی در واکنش به اعتراض دانشجویان که گفتند چرا مبارزه با فساد به نتیجه نمی رسد گفت: « مفسده ها معلوم بود و رهبر انقلاب دستور پیگیری دادند چرا کسی دنبال نکرد؟»زاکانی که منشا تمام مشکلات کشور را قرار گرفتن ایران در مسیر پیشرفت می داند گفت « ما در حال عبور از مشکلات هستیم.دولت قبل به دشمن چشم میگفت و دشمن کاری با آن نداشت.ما آمدیم کار کنیم. نباید چوب لای چرخ گذاشت.»
کسی نمیتواند مانع اعتراض دانشجویان شود
در ادامه یکی از دانشجویان پشت تریبون رفت و از زاکانی سوال کرد «امروز میخواهم در مورد دانشگاه و عدالت آموزشی صحبت کنم.چه اتفاقی میافتد که هر کس پولدار تر است در دانشگاه بهتر درس میخواند؟چون شما را کسی میبینم که به نفع آقای رئیسی کنار کشیدید و این دولت به اسم عدالت بالا آمده ، برنامه دولت برای عدالت آموزشی چیست؟» که زاکانی در پاسخ گفت « فقر قابل تحمل است. ولی تبعیض قابل تحمل نیست. البته این حوزه تخصصی بنده نیست و صحبتی نمیکنم.»
زاکانی در بخش دیگری از پاسخ به دانشجویان گفت « یکی از وعده های من رسمیت بخشیدن به اعتراض با توجه به اصل ۲۷ قانون اساسی است.اگر اعتراض شنیده نشود از جای دیگر سر برون می آورد.اصل اعتراض حق طبیعی جامعه است و در قانون اساسی قرار دارد. نیاز به قیام برای تحقق قانون است.بخش زیادی از قانون اساسی محقق نشده است.بنده و امثال بنده پاسخگوی شما هستیم.کسی نمیتواند مانع اعتراض شما شود.»
او در بخش دیگری از پاسخ به انتقادات درباره تخلف در انتخابش به عنوان شهردار تهران گفت « قانون تعویض نشد. مرّ قانون درباره بنده اجرا شد.مدرک در موضع شهردار تهران محل قیاس قرار نمیگیرد.جایگاه شهرداری تهران جایگاه سیاسی است.لذا کار غیر قانونی نشد.» او در ادامه خطاب به دانشجویان گفت« عده ای نمیخواستند من به شهرداری بروم.ایده ی من ایجاد انقلاب سوم و اصلاح بود.»
زاکانی: قانون حجاب مترقی است
سپس یکی از حاضرین به موضوع اعتراضات بعد از فوت مهسا امینی اشاره کرد و از زاکانی خواست موضع و نظرش را اعلام کند. شهردار تهران در پاسخ با دفاع از قانون حجاب، گفت « قانون حجاب یک قانون فوق العاده مترقی است و بعنوان قانون لازم الاجراست.مبنای این قانون هم اسلام است. ۹۸.۲ درصد مردم به حاکمیت اسلام رای دادند.»
اما آنچه از حضور زاکانی بعد از یک دوره ۷۰ روزه وقفه در اعلام مواضع او نسبت به اعتراضات شاهدیم، در حالی که حالا پیروزمندانه و از موضع قدرت، در برابر دانشجویان قرار گرفته و به دفاع از عملکرد خود در شهرداری تهران می پردازد، نمی تواند عدم حضورش در حوادث بعداز فوت مهسا امینی را جبران کند.
چه آنکه زاکانی هم نماینده مجلس و هم از رسانه های شهرداری تهران (روزنامه همشهری) برخوردار بوده و عدم تبیین مواضع سیاسی او درباره خواسته های معترضان به ویژه آنکه او شهردار پایتخت است، نوعی محافظه کاری سیاسی ارزیابی می شود.
چه آنکه برای دانشجویان نیز انتقاد از موضعی که زاکانی نقطه قوت خود می دانست و بر فسادستیزی خودش تاکید می کرد، وارد شد. غالب سوالات و انتقاد دانشجویان به زاکانی از ناحیه انتصاب او به شهرداری تهران و انتصابات فامیلی بوده .موضوعی که از نگاه دانشجویان،شکلی از فساد تلقی شده و مورد انتقاد است.
مبارزه با فساد که اگرچه جز شعارهای زاکانی است اما معترضان، او را در ردیف افرادی قرار می دهند که بایستی نسبت به اقداماتش در شهرداری تهران پاسخگو باشد.
منبع:خبرآنلاین


کد مطلب: 183172

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/183172/صدای-عدم-شفافیت-ایجاد-فساد-حاکمیت-آینده-می-شنویم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir