کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

4 سناریو برای قیمت خودرو در آینده

18 آذر 1401 ساعت 22:00

قیمت خودرو در این هفته هم روند صعودی خود را حفظ کرد. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد رکود هشت‌ماهه بالاخره از بازار خداحافظی کرده است. در این بین کارشناسان درباره‌ آینده بازار خودرو و قیمت‌ها چه می‌گویند؟


به گزارش مردم سالاری آنلاین،بازار خودرو هفته‌هاست که با افزایش قیمت همراه است. هم‌گام با سقف‌شکنی نرخ دلار، قیمت خودرو نیز افزایش یافت. اما این افزایش با به ثبات رسیدن دلار متوقف نشد و با نگاهی به سایت‌های آگهی‌ خرید و فروش خودرو می‌توان متوجه افزایش قیمت خودروها در بازار شد.
در این میان، باید به این نکته توجه کرد که رکود هشت‌ماهه با این افزایش قیمت‌ها از بازار خداحافظی کرد و هم‌اکنون سطح معاملات خودرویی نسبت به ماه‌های گذشته بالاتر رفته است.
مابین هیاهوی نوسانات موجود در بازار خودرو، این مساله مطرح می‌شود که بازار و قیمت‌ها در هفته‌های آینده به چه سمت و سویی می‌روند؟
بازار در انتظار واردات
محمدرضا حامدی، کارشناس صنعت خودرو، گفت: طی دو هفته اخیر بازار خودرو با افزایش قیمت همراه شد. اما آن رکودی که از ابتدای سال بر بازار حاکم بود، از بین رفت و سطح معاملات هم‌گام با افزایش قیمت بالا رفته است. به نظر می‌رسد این روند در روزهای آینده هم ادامه داشته باشد.
او افزود: در این میان، خودروهایی که تولید آن‌ها متوقف شده بود، با افزایش قیمت بیشتری مواجه شده‌اند. همچنین، خودروهایی که قیمت پایین‌تری داشتند، این روزها با افزایش قیمت زیادی همراه شدند. چراکه تقاضا برای خرید این خودروها در بازار بالا بود.
این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: اما این افزایش قیمت خودرو و رونق در رابطه با بازار خودروهای داخلی است. بازار خودروهای خارجی به دلیل جدی شدن بحث واردات خودرو به کشور، در رکود قرار گرفته و خرید و فروشی در این بازار صورت نمی‌گیرد.
همچنین، بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو، گفت: پیش‌بینی می‌شود که تا پایان آذر قیمت دلار روند کنونی خود را که رو به صعود است، حفظ کند. اگر در این شرایط، یک میلیون خودرو هم وارد کشور شود، باز هم در تمام خودروها شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.
او افزود: ورود خودروهای وارداتی به کشور ممکن است بر قیمت خودروهای مونتاژی چینی یا خودروهای سگمنت متوسطی که در دوره قبل به کشور وارد شده بودند به‌صورت کوتاه‌مدت تاثیر بگذارد. اما در بلندمدت همه خودروها فارغ از واردات خودرو با افزایش قیمت همراه می‌شوند.

افزایش 30 درصدی قیمت خودرو
مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو گفت: به دلیل ناامیدی بازار از مذاکرات برجام، محدودیت عرضه و تولید خودرو توسط خودروسازان، نبود نظارت هوشمند بر بازارهای آزاد و در آخر، نوسانات دلار بازار خودرو روند افزایش قیمتی را طی می‌کند.
او افزود: از طرفی دیگر، اگر وعده واردات خودرو عملی شود و خودروهای خارجی به بازار ایران بیایند، بحث تورم جهانی در ایران نیز مطرح می‌شود و تاثیری در قیمت تمام‌شده خودروهای وارداتی خواهد گذاشت و آن‌ها را باید با قیمت بالاتری خریداری کرد.
این کارشناس توضیح داد: با توجه به عوامل ذکرشده، چشم‌انداز بازار خودرو کشور تا پایان سال افزایشی است. به نظر می‌رسد قیمت خودرو تا پایان سال 30 درصد افزایش داشته باشد.
اسد کرمی، نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران گفت: در حال حاضر در بازار خودرو متقاضی زیاد است و هرچقدر که قیمت‌ها افزایش پیدا کند، این میزان از تقاضا کاهش نخواهد یافت.
وی ادامه داد: در حال حاضر هیچ عاملی بر کاهش قیمت‌ها تاثیر نگذاشته است. قیمت‌ خودروها در بازار نیز نسبت به یک هفته گذشته حداقل 10 میلیون تومان افزایش یافت.
نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران توضیح داد: به نظر می‌رسد روند افزایش قیمت‌ها ادامه داشته باشد. چراکه مردم در شرایط فعلی بدون توجه به کیفیت و مدل خودرو، آن را صرفا برای سرمایه‌گذاری و کسب سود خریداری می‌کنند. تا زمانی که خرید و فروش به این دلیل صورت بگیرد، افزایش قیمت نیز ادامه دارد.
منبع:تجارت نیوز


کد مطلب: 183272

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/183272/4-سناریو-قیمت-خودرو-آینده

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir