کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اوباما مالیات ثروتمندان را افزایش داد

14 دی 1391 ساعت 10:40

تصویب قانون افزایش مالیات سرانجام در آمریکا به تصویب رسید و دولت را حداقل موقتاً از مهلکۀ اقتصادی رهانید. بر اساس قانون جدید، خانواده‌های آمریکایی که درآمد سالانه‌شان بیش از٤٥٠ هزار دلار است، باید مالیات بیشتری بپردازند. "بقول رسانه‌های چینی"، آمریکایی‌ها نمی‌توانند تا ابد در دورۀ رونق نسیه زندگی کنند.


به گزارش انتخاب ؛ سرانجام کنگرۀ آمریکا، یعنی مجموعۀ مجلس سنا و مجلس نمایندگان، قانون پیشنهادی دولت برای افزایش مالیات ثروتمندان را تصویب کرد و پیروزی به موقعی را نصیب باراک اوباما کرد.
دیشب، سه‌شنبه، اوباما گفت: «یکی از اصول کارزار انتخاباتی من، تغییر مقررات مالیاتی بود که بیش از حد به نفع اغنیا و به ضرر طبقۀ متوسط بود».
دیشب بعد از رأی مثبت سنا که اکثریت آن با دموکرات‌هاست، مجلس نمایندگان هم به رغم اکثریت جمهوریخواهش، به این قانون رأی مثبت داد.
در واقع تمام هیجانی که روزهای اخیر رسانه‌های آمریکایی دامن زده بودند، ناشی از مخالفت‌های جمهوریخواهان بود که مایل به تصویب قانون نبودند .
اما دموکرات‌ها و باراک اوباما، به جمهوریخواهان هشدار ‌دادند که اگر این قانون تصویب نشود، دولت با مشکلات عظیم برای تأمین بودجه مواجه خواهد شد و چاره‌ای نخواهد بود جز این که صرفه‌جویی‌های بسیار طاقت‌فرسا در هزینه‌های فدرال ومثلاً در بودجۀ دفاع کشور به عمل آید. با همین فشارها بود که دموکرات‌ها توانستند جمهوری‌خواهان را به رأی مثبت دادن مجاب کنند.
بر اساس قانون تصویب‌شده، از این پس خانواده‌های آمریکایی "مرفه"، یعنی خانوارهایی که درآمد سالانه‌شان بیش از٤٥٠ هزار دلار است، باید به جای ٣٥ درصد، ٣٩٫٦ درصد مالیات بدهند.
تصویب این قانون البته از نظر دموکرات‌های سخت‌گیر‌تر رضایت‌بخش نیست؛ چرا که در آغاز نبرد، باراک اوباما پیشنهاد داده بود که افزایش مالیاتی، خانواده‌هایی را شامل شود که در آمد سالانه‌شان بیش از ٢٥٠ هزار دلار است و نه ٤٥٠ هزار دلار...
اکثر رسانه‌های غربی، تصویب قانون مالیاتی را پیروزی مهمی برای اوباما می‌دانند اما در عین حال گوشزد می‌کنند که کشاکش او با رقبای جمهوریخواه بر سر مسائل مالی و بودجه‌ای هنوز تمام نشده و بخصوص وقتی دوباره بحث بدهی‌های ١٦ هزار میلیارد دلاری آمریکا مطرح شود، دعواها و اختلاف‌ها هم از سر گرفته خواهد شد. قرار است که چند هفتۀ دیگر کنگرۀ آمریکا در مورد سقف مجاز این بدهی‌ها به بحث بنشیند.
به همین دلیل است که باراک اوباما از همین حالا به رقبای سیاسی‌اش هشدار داده که تصویب قانون مالیاتی نباید بهانه‌ای شود برای اینکه جمهوریخواهان بخواهند در فرصت‌های بعدی تلافی کنند و پول از جیب‌رفتۀ اغنیای آمریکایی را از محل دیگری پس بگیرند.
بلافاصله بعد از انتشار خبر تصویب قانون مالیاتی ونجات دولت آمریکا از "پرتگاه مالی"، رسانه‌های رسمی چینی نوشتند که به هرحال مشکل بزرگ اقتصاد آمریکا یعنی بدهی‌های نجومی‌اش، همچنان باقی است.
خبرگزاری دولتی چین نوشت: "آمریکایی‌ها نمی‌توانند تا ابد در دورۀ رونق نسیه زندگی کنند".
چینی‌ها که بر خلاف آمریکایی‌ها بدهکار نیستند، با نازیدن به وضعیت اقتصادی خود به آمریکا درس می‌دهند و می‌گویند: "در دموکراسی به شیوۀ آمریکایی، طبیعتاً افزایش مالیات و کاهش هزینه‌ها اقدامات مردم‌پسندی نیست. در نتیجه رهبران سیاسی ترجیح می‌دهند که برخورد با مشکلات را مدام به تعویق بیندازند. اما با این شیوه، مشکلات هیچگاه حل نخواهد شد".


کد مطلب: 18484

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/18484/اوباما-مالیات-ثروتمندان-افزایش

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir