کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مقام سابق سازمان اطلاعات اسراییل:

توانایی حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران بدون پشتیبانی آمریکا را داریم

5 دی 1401 ساعت 16:15

"زوهر پالتی" رییس سابق دفتر سیاسی-نظامی وزارت دفاع اسراییل و مدیر سابق اطلاعات موساد در مصاحبه ای با خبرنگار روزنامه "تایمز اسراییل" ادعا کرد که ایران تنها چند روز یا هفته تا غنی‌سازی اورانیوم تا سطح نظامی مورد نیاز برای ساخت سلاح‌ هسته‌ای فاصله دارد.


به گزارش مردم سالاری آنلاین،یک مقام ارشد سابق دفاعی اسراییل و رییس سابق اطلاعات موساد روز شنبه هشدار داد که ایران بیش از هر زمان دیگری به توانایی تولید اورانیوم با درجه تسلیحاتی نزدیک شده است و مدعی شد اسراییل قادر است برنامه هسته ای تهران را مورد حمله قرار دهد حتی اگر از سوی ایالات متحده حمایت نشود.
"زوهر پالتی" رییس سابق دفتر سیاسی-نظامی وزارت دفاع اسراییل و مدیر سابق اطلاعات موساد در مصاحبه ای با خبرنگار روزنامه "تایمز اسراییل" گفت که ایران تنها چند روز یا هفته تا غنی‌سازی اورانیوم تا سطح نظامی مورد نیاز برای ساخت سلاح‌ هسته‌ای فاصله دارد.
پالتی در مصاحبه با "تال اشنایدر" خبرنگار سیاسی تایمز اسراییل، گفت: ایران "در سطح پیشرفته‌تری از آنچه که من هرگز به یاد دارم در مورد غنی‌سازی اورانیوم قرار دارد."
او گفت: "آنها روزها یا هفته‌ها تا غنی‌سازی اورانیوم تا 90 درصد، که در حد نظامی است، فاصله دارند."
پالتی خاطرنشان کرد که رسیدن غنی‌سازی ایران به چنین سطحی "به این معنا نیست که آنها می‌توانند فورا یک سلاح هسته‌ای بسازند. او گفت: "اما این وضعیت خیلی بدی است و ما هرگز به این سطح نزدیک نبوده‌ایم."
پالتی در ادامه مدعی شد که اسراییل توانایی‌ نظامی برای حمله به سایت های هسته‌ای ایران را دارد و خاطرنشان کرد که لزوما نباید منتظر چراغ سبز آمریکا باشد، بلکه باید در مورد اینکه آیا می‌خواهد چنین حمله‌ای را رهبری کند، "تصمیم‌های جدی" بگیرد.
وی با اشاره به حملات اسراییل به تاسیسات هسته‌ای در سوریه و عراق که به تنهایی و بدون حمایت فعال آمریکا انجام داده است، افزود: یکی از چیزهایی که آمریکایی‌ها بیشتر از آن قدردانی می‌کنند، توانایی ما در تصمیم‌گیری و تضمین امنیت است.
پالتی خاطرنشان کرد که جو سیاسی داغ کنونی اسراییل به نوعی انسجام اجتماعی مورد نیاز اسراییل برای مقابله با سناریوی زمان جنگ را نمی دهد.
او گفت:" اگر ما به چنین سناریویی برسیم، موضوع سیاسی یا مذهبی نخواهد بود. لبنان بیش از 100 هزار موشک دارد و ایران دارای موشک های هدایت شونده دقیق است. جبهه داخلی اسراییل آسیب خواهد دید... اسراییل باید در این مورد همانند یک مشت واحد عمل کند."
پالتی گفت: "ایران یک موضوع مستقل نیست. همه چیز به هم متصل است. ما نمی‌توانیم بدون توجه به آنچه در منطقه ما، در کرانه باختری، در مورد حفظ وضعیت موجود در کوه معبد* و حفاظت از حقوق اقلیت‌ها اتفاق می‌افتد، در مساله ایران پیشرفت کنیم." 
پالتی نسبت به تشدید تنش در جامعه اسراییل هشدار داد و گفت که روابط اسراییل با اردن بزرگترین دارایی استراتژیک آن است.
او گفت: "امنیت ملی هر یک از کشورها در هم تنیده است. این به نفع دولت اسراییل است که اردن قوی و تزلزل ناپذیر باشد. ما یک سیستم امنیتی قوی و جدی داریم. رییس بعدی ستاد ارتش اسراییل، "هرزی هالوی"، به وزرای کابینه توضیح خواهد داد که چه چیزی در خطر است و معنای نقض وضعیت موجود در کوه معبد چیست."
او برآورد کرد که "نخست وزیر آینده بنیامین نتانیاهو نمی خواهد وضعیت موجود در کوه معبد را تغییر دهد."
منبع:عصرایران


کد مطلب: 185180

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/185180/توانایی-حمله-تاسیسات-هسته-ای-ایران-بدون-پشتیبانی-آمریکا-داریم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir