کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رمضانعلی سنگدوینی:

زمستان سخت گریبان خودمان را گرفت

دولت با ارائه مشوق،مردم را به صرفه‌جویی صرف انرژی تشویق کند

27 دی 1401 ساعت 20:15

رمضانعلی سنگدوینی رئیس کمیته نفت، گاز و پتروشیمی مجلس گفت: وزیر نفت زمستان سخت را برای اروپا تعبیر کرده بود درحالیکه این زمستان سخت گریبان خودمان را گرفته است بنابراین کشور یک عزم جدی از دولت و مجلس میطلبد تا به سمت صرفه‌جویی انرژی حرکت کنیم زیرا تحمل چنین شرایطی برای مردم سخت است.


به گزارش مردم سالاری آنلاین،اخیرا کشور درگیر کمبود یا افت فشار گاز است و مسئولین مردم را به صرفه‌جویی تشویق میکنند البته به جز چند شهرستان، تقریبا میتوان گفت که سایر نقاط کشور قطعی گاز ندارند.  
در همین رابطه رمضانعلی سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی و رییس کمیته مجلس گفت: مصرف گاز در زمستان چند برابر میشود در حال حاضر روزانه حدود ۸۵۰ میلیون متر مکعب تولید گاز داریم که ۷۰۰ میلیون متر مکعب را بخش خانگی و تجاری مصرف میکند.
وی با تاکید بر بالا بودن رقم تولید روزانه گاز گفت: در حال حاضر بیش از این عدد تولید نداریم. باید قبول کنیم که مصرف گاز در کشور چه در حوزه صنایع و پتروشیمی و چه خانگی و تجاری بالاست که نیازمند مدیریت بهینه است از سوی دیگر تعهدات بین‌المللی برای صادرات نیز داریم که باید به آنها عمل کنیم.
سنگدوینی به وظیفه دولت در بهینه‌سازی مصرف انرژی به ویژه سوخت اشاره کرد و افزود: همیشه زمانیکه به مشکل برمیخوریم به مردم توصیه میکنیم که صرفه‌جویی کنند ولی آیا دولت و دولت‌ها زیرساخت‌های لازم برای صرفه‌حویی را در اختیاز مردم قرار داده‌اند؟ ۲۶میلیون خانوار مصرف‌کننده داریم که ۲۰ میلیون بخاری گازی مصرف میکنند که اگر هر کدام طی ۲۴ ساعت، فقط ۲متر صرفه‌جویی کنند چیزی حدود ۴۰ میلیون مترمکعب که تقریبا برابر با ۲ فاز پارس جنوبی است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر به مردم بگوییم که هر اندازه که صرفه‌جویی کنند هزینه و پول آن مقدار، را به حساب خودشان واریز خواهند کرد قطعا صرفه‌جویی خواهند کرد. ولی در حال حاضر این تفکر وجود دارد که اگر من صرفه‌جویی کنم کسی دیگر استفاده خواهد کرد، چنین کاری را انجام نمی‌دهند پس باید از یک سری مشوق‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف برق استفاده کنیم.
سنگدوینی خاطرنشان کرد: روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف میشود که سوزاندن این رقم بنزین سبب آلودگی هوا میشود در بحث گازوئیل نیز وضعیت مشابه است هر چه گازوئیل تولید میکنیم همانقدر را مصرف میکنیم بنابراین باید با برنامه‌ریزی خوب بحث مصرف انرژی را در کشور ساماندهی کنیم زیرا هم اکنون با ناترازی روبرو هستیم.
رئیس کمیته نفت، گاز و پتروشیمی مجلس بیان کرد: بیشتر نیروگاه‌های کشور گاز ندارند که نیاز به سوخت دوم دارند. حمل و نقل سوخت دوم بسیار سخت است و چون خط لوله نداریم بایستی با تانکر این سوخت‌رسانی انجام شود.
سنگدوینی اظهار داشت: وزیر نفت زمستان سخت را برای اروپا تعبیر کرده بود درحالیکه این زمستان سخت گریبان خودمان را گرفته است بنابراین کشور یک عزم جدی از دولت و مجلس میطلبد تا به سمت صرفه‌جویی انرژی حرکت کنیم زیرا تحمل چنین شرایطی برای مردم سخت است.
منبع:دیده بان ایران


کد مطلب: 187086

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/187086/زمستان-سخت-گریبان-خودمان-گرفت

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir