کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پوشش های بیمه شخص ثالث اتومبیل در 1401 شامل چه مواردی است؟

28 دی 1401 ساعت 15:45

به طور حتم همه افرادی که خودرو خریداری می‌کنند می‌دانند که داشتن بیمه اتومبیل یکی از الزامات عقد قرارداد خرید و فروش خودرو خواهد بود. در حقیقت با خرید خودرو باید بلافاصله به فکر تهیه بیمه نامه اتومبیل باشید.


به طور حتم همه افرادی که خودرو خریداری می‌کنند می‌دانند که داشتن بیمه اتومبیل یکی از الزامات عقد قرارداد خرید و فروش خودرو خواهد بود. در حقیقت با خرید خودرو باید بلافاصله به فکر تهیه بیمه نامه اتومبیل باشید. این بیمه نامه در طرح بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه ارائه می‌شود که هر یک شرایط خاص خود را دارند و بهتر است که به صورت همزمان و با سقف تعهدات خریداری شوند. آخرین مرحله در رابطه با نحوه خرید خودرو در بورس کالا ، انتخاب یک نمایندگی برای تحویل گرفتن آن است. این مرحله را بعد از ثبت سفارش خودرو انجام می دهید و از میان نمایندگی های مشخص شده، یک نمایندگی را مشخص خواهید کرد. اگر خرید شما موفق بود، خودرو به نمایندگی منتقل می‌شود و برای تحویل گرفتن آن باید به نمایندگی که مشخص کردید، مراجعه کنید. انتخاب نمایندگی دریافت خودرو از بورس کالا هیچ نوع محدودیتی ندارد. بنابراین، با اطمینان خاطر و به دور از هر گونه دغدغه نسبت به این موضوع اقدام کنید. متقاضیان باید در نظر داشته باشد که در صورت برنده شدن باید هزینه‌های دیگری را نیز بپردازند. این موارد شامل مالیات بر ارزش افزوده، مالیات و عوارض شماره‌گذاری و هزینه بیمه شخص ثالث است.اگر شما هم جزو افرادی هستید که نمی‌دانید این بیمه نامه را از کدام شرکت بیمه‌ای و با چه میزان پرداختی حق بیمه خریداری کنید؟ تا انتهای متن همراه ما باشید تا درباره اهمیت بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه توضیحاتی در اختیار شما قرار دهیم.
اهمیت خرید بیمه اتومبیل
به طور حتم بیمه اتومبیل ماهیت حمایتگر دارد و به عنوان یک پشتوانه مالی برای جبران هزینه‌های ایجاد شده ناشی از حوادث رانندگی طراحی شده است. با تهیه این بیمه نامه می‌توان در برابر خسارت‌های رخ داده در حادثه‌های رانندگی ایمن بود و تا سقف تعهدات در بیمه نامه، هزینه خسارت وارد شده را دریافت کرد. در بیمه اختیاری بدنه اگر بیمه‌گزار این بیمه نامه را تهیه نکند جریمه یا مشکلات احتمالی رخ نمی‌دهد، اما در صورت عدم تهیه بیمه شخص ثالث یا تمدید آن با جریمه دیرکرد تمدید بیمه نامه روبه رو خواهید بود.
خسارت‌های رخ داده برای خودرو ممکن است که به صورت آتش سوزی، سرقت، تصادم و تصادف دو خودروی با یکدیگر رخ دهد که تمام این موارد در بیمه اتومبیل تحت پوشش خواهند بود. پس اهمیت دارد که این بیمه نامه را به موقع تمدید کرد تا برای جبران هزینه‌های ایجاد شده نگرانی وجود نداشته باشد.
بیمه بدنه اتومبیل چه خسارت‌های را تحت پوشش دارد؟
همانطور که گفته شد، بیمه اتومبیل هزینه‌های ناشی از خسارت‌های رخ داده برای خودرو را تحت پوشش قرار می‌دهد که در بیمه بدنه پوشش‌های این بیمه نامه به دو صورت اصلی و اضافی طراحی شده‌اند تا با پرداخت حق بیمه، تحت پوشش بیمه نامه قرار گرفت. پوشش‌های بیمه بدنه اتومبیل عبارتند از:
حادثه، آتش سوزی و سرقت کلی خودرو
برخورد با اجسام ثابت یا متحرک
دزدیده‌شدن خودرو
خسارت‌های واردشده بر لوازم یدکی
حوادثی مانند سیل، زلزله، آتش‌سوزی و صاعقه
سقوط خودرو
تصادف با خودروهای دیگر
خسارت‌های واردشده ناشی از حمل‌ و نقل خودرو با راه‌آهن و جرثقیل
بیمه شخص ثالث اتومبیل چه پوشش‌هایی دارد؟
به طور حتم همانطور که در بیمه بدنه خطراتی تحت پوشش هستند، در بیمه شخص ثالث اتومبیل هم یکسری خطرات تحت پوشش خواهند بود.

بیمه ثالث خسارات جانی و مالی را پوشش می دهد
خسارت‌های جانی که در حادثه رانندگی ایجاد می‌شوند تنها تحت پوشش بیمه شخص ثالث است و علت اصلی طرح اجباری خرید بیمه ثالث هم این موضوع است که دیه اعلام شده در ابتدای هر سال ممکن است، بسیار بالا باشد و در صورت بروز حادثه‌های جانی در تصادف‌ها، راننده مقصر توانایی جبران خسارت جانی وارد شده را نداشته باشد. اما نکته مهم این است که بیمه شخص ثالث به جبران خسارت‌های اشخاص ثالث در حادثه می‌پردازد و در صورت بروز حادثه برای راننده مقصر نیاز است که برای خسارت‌های جانی راننده مقصر، پوشش حوادث راننده را خریداری کرد.
بیمه شخص ثالث دو نوع خسارات مالی و جانی یا خسارات بدنی شخص ثالث را پوشش می‌دهد. بیمه‌گر متعهد به پرداخت حداکثر پوشش بیمه شخص ثالث اتومبیل برای جبران خسارت های‌جانی و مالی مطابق حداکثر تعهدات توافقی در بیمه‌نامه شخص ثالث است.
خسارت مالی: خسارت‌هایی كه به اموال اشخاص ثالث وارد می‌شود مانند تصادف و خسارت به خودروی ثالث. چنین خسارت‌هایی، زیان مادی شخص ثالث دارنده وسیله نقلیه موضوع بیمه را شامل می‌گردد.
خسارت بدنی: خسارت‌های جانی به اشخاص ثالث مانند: فوت، نقص عضو و هزینه‌های درمان پزشکی ناشی از حادثه باشد. خسارت بدنی پرداختی یا ارش به نوعی از دیه گفته می‌شود که مقدار آن در شرع مقدس تعیین نشده است. این خسارت‌ها صدماتی مانند: شکستگی، نقص عضو، ازکارافتادگی جزئی یا کلی، دیه فوت و هزینه معالجه اشخاص ثالث در اثر حوادث را در برمی‌گیرد.
پوشش حوادث راننده: خسارت جانی راننده مقصر آسیب‌دیده به‌شرط داشتن گواهینامه معتبر و مرتبط با خودرو، تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرد.

هزینه محاسبه بیمه اتومبیل
برای اینکه بتوانید هزینه بیمه اتومبیل را بررسی کنید نیاز هست، اطلاعات کاملی از شرایط بیمه نامه و عوامل تاثیر گزار آن بدانید. اما اگر شما هم ترجیح می‌دهید که در زمان کوتاهی و بدون صرف وقت و انرژی خود بهترین بیمه نامه را تهیه کنید، کافی است که به سامانه بیمه دات کام مراجعه کرده و در زمان کوتاهی شرایط استعلام، مقایسه و خرید بیمه اتومبیل را فراهم کنید. به طور حتم همه بیمه‌گزار‌ها می‌خواهند خدمات شرکت‌های بیمه‌ای را مقایسه کنند و بعد از آن برای خرید اقدامات لازم را انجام دهند. سامانه بیمه دات کام (https://bimeh.com/) این شرایط را برای همه افراد فراهم کرده تا بدون محدودیت زمانی و مکانی، بهترین بیمه نامه را با قیمت مناسب تهیه کنند. اما اگر بخواهید با نحوه محاسبه بیمه نامه بدنه و ثالث بیشتر آشنا شوید باید عوامل تاثیر گزار در مبلغ بیمه نامه را بررسی کنید.
عوامل تاثیر گزار در هزینه بیمه بدنه عبارتند از:
نوع کاربری، سال ساخت
ارزش خودرو
وجود تخفیفاتی مانند: خرید نقدی یا عدم خسارت
پوشش‌ها و خدمات اضافی مختلفی
عوامل تاثیر گزار در هزینه بیمه ثالث عبارتند از:
نرخ دیه و حق بیمه پایه اعلام شده در ابتدای هر سال توسط بیمه مرکزی: حق بیمه شخص ثالث را بر اساس نرخ دیه و تعداد سیلندر در خودروهای سواری، موتورسیکلت و ظرفیت بار (تناژ) در خودروهای بارکش به شرکت‌های بیمه اعلام می‌کنند.
مبنای محاسبه حق بیمه شخص ثالث، میزان پوشش مالی و بدنی آن، دیه کامل یک انسان در ماه حرام است. چهار ماه‌: ذی القعده، ذی الحجه، محرم و رجب ماه‌های حرام در تقویم قمری به شمار می‌آیند. میزان دیه شخص فوت شده در حادثۀ رانندگی برحسب مبالغ مذکور تعیین می‌شود.
بر همین اساس، هر ساله، بیمه مرکزی حداقل و حداکثر حق بیمه شخص ثالث را بر اساس نرخ دیه و تعداد سیلندر وسیله نقلیه به شرکت‌های بیمه اعلام می‌کند. مبلغ دیه کامل تعیین شده توسط قوه قضاییه در سال 1401 معادل 800 میلیون تومان در ماه حرام و 600 میلیون تومان در سایر ماه‌ها است. میزان پوشش مالی بیمه ثالث هر ساله بر اساس 2.5 درصد دیه ماه‌های حرام اعلامی در سال جاری محاسبه می گردد.
تعداد سیلندر
کاربری خودرو
سال تولید و ساخت خودرو
تاریخ انقضای بیمه نامه قبلی
تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث
میزان پوشش مالی بیمه‌ نامه شخص ثالث
مدت اعتبار بیمه ‌نامه (کوتاه مدت یا یکساله)
جریمه دیرکرد تمدید بیمه نامه شخص ثالث
داشتن بیمه برای همه ضروری است
آیا تخفیف در قیمت بیمه اتومبیل تاثیر دارد؟
تخفیف عدم خسارت یکی از عوامل تاثیر گزار در قیمت بیمه اتومبیل است و با توجه به قانون جدید، اگر خودرویی تعداد سال‌های عدم خسارت داشته باشد، به صورت درصدی از تخفیف برای تمدید بیمه نامه مشمول تخفیف می‌شود. به طور کلی در صورتی که بیمه‌گزار در طول مدت زمان انقضای بیمه نامه از خسارت‌های تحت پوشش بیمه نامه خود استفاده نکند، به صورت سالانه 5 درصد تخفیف عدم خسارت دریافت خواهد کرد.
عوامل موثر در انتخاب بهترین بیمه اتومبیل
شرکت‌های بیمه‌ای همواره در تلاش هستند که شرایطی را برای بیمه‌گزار فراهم کنند تا رضایتمندی آن‌ها افزایش پیدا کند. به طور حتم هرچه میزان رضایت بیمه‌گزار بالاتر باشد، نرخ فروش بیمه نامه در شرکت بیمه افزایش پیدا می‌کند. اما با توجه به آمارهای موجود، بیمه‌گزار به شرکت‌های بیمه‌ای اعتماد می‌کند که شرایط زیر را داشته باشند:
تعداد شعب و مراکز فعال برای پرداخت خسارات بالا
میزان شهرت و محبوبیت شرکت بیمه‌گر در ارائه خدمات
امکان ارائه پرداخت خسارات به صورت سیار
میزان رضایتمندی بالای مشتریان قبلی
امکان اعمال تخفیف و ارائه قیمت‌های مناسب
میزان پوشش مالی بالای شرکت
میزان توانگری مالی شرکت بیمه در مقایسه با شرکت‌های دیگر
برای دریافت خسارت بیمه اتومبیل چه مدارکی لازم است؟
اگر شما به عنوان بیمه‌گزار دچار تصادف رانندگی شوید، نیاز است که کمتر از 5 روز کاری به یکی از نمایندگی‌های شرکت بیمه‌گر خود مراجعه کرده و اعلام خسارت کنید. با تشکیل پرونده و ارائه مدارک لازم برای بررسی میزان خسارت وارد شده به خودرو می‌توانید تا سقف تعهدات بیمه‌گر، دریافت خسارت کنید. مدارک لازم برای جبران خسارت‌های وارد شده به اشخاص ثالث عبارتند از:
کارت ملی هر دو طرف حادثه
بیمه نامه دو طرف حادثه
کروکی یا گزارشات مقامات انتظامی
کارت ماشین دو طرف حادثه
گواهینامه راننده مقصر و راننده زیان دیده شده
گزارش پزشکی قانونی
مدارک فوت
معاینه جسد
جواز دفن
انحصار وراثت نامحدود
قیم نامه
صفحات شناسنامه باطل شده متوفی
شناسنامه اولیاء دم
بیمه شخص ثالث مقصر حادثه
اوراق بازجویی جهت قبولی تقصیر در حادثه
به طور کلی بهتر است که از تاریخ مهلت اعتبار بیمه اتومبیل خود مطلع باشید تا در صورت بروز هرگونه خطرات تحت پوشش بیمه نامه، در اسرع وقت جبران خسارت انجام شود و نگرانی برای پرداخت هزینه‌های ایجاد شده نداشته باشید.


کد مطلب: 187148

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/187148/پوشش-های-بیمه-شخص-ثالث-اتومبیل-1401-شامل-مواردی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir