کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سازمان ملل:

جهان با چشمانی باز به سمت جنگی گسترده‌تر پیش می‌رود

18 بهمن 1401 ساعت 16:10

در صورت تشدید درگیری‌ها در اوکراین، جهان به سمت یک «جنگ گسترده و تمام‌عیار» پیش می‌رود.


به گزارش مردم سالاری آنلاین،آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد دوشنبه به جامعه جهانی درباره «جنگ گسترده‌تر» هشدار داد. او گفت که در صورت تشدید درگیری‌ها در اوکراین، جهان به سمت یک «جنگ گسترده و تمام‌عیار» پیش می‌رود. 
دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی سال جاری خود که برای نمایندگان کشورها در سالن مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایراد کرد، گفت: « ما سال ۲۰۲۳ را با وقایع تلخ و چالش‌هایی شروع کردیم که هیچ‌یک انتظار آن را هم نداشتیم و شبیه هیچ کدام از وقایع طول زندگی‌مان هم نیست.» 
وی در این سخنرانی همچنین به کشورهای جهان نسبت به تغییرات اقلیمی هشدار داد و گفت: « ما باید بیدار شویم. باید دست به کار شویم.»
این سخنرانی در حالی برگزار می‌شود که حدود دو هفته دیگر نخستین سالروز جنگ اوکراین فرامی‌رسد. جنگی که تا کنون جان هزاران نفر را گرفت و صدها هزار تن را بی‌خانمان کرد. آقای گوترش در این سخنرانی با اشاره به جنگ اوکراین گفت که «چشم‌انداز صلح ثابت و پایدار در جهان هر لحظه کمتر شده و بیش از پیش شاهد خونریزی و تشدید تنش‌ها هستیم.» 
به گزارش یورونیوز، دبیرکل سازمان ملل متحد اظهار داشت: «نگرانی من این است که پیشروی دنیا به سمت یک جنگ گسترده‌تر ناشی از خوابگردی نیست و جهان این کار را با چشمان باز انجام می‌دهد.»
آقای گوترش افزود: «به جز جنگ اوکراین، صلح در فلسطین، در افغانستان، میانمار، ساحل و هائیتی دست نیافتی به نظر می‌آید.»
دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که «اگر هر کشوری به تعهدات خود بر اساس منشور (سازمان ملل) عمل کند، حق صلح تضمین خواهد شد.» او همچنین گفت که با تعهد مجدد به منشور سازمان ملل می‌توان خیلی از بحران‌ها را به صورت اساسی حل کرد.
گوترش با انتقاد از ساختارهای غالب مالی و اقتصادی در جهان گفت که « چیزهایی در سیستم اقتصادی و مالی ما اشتباه است که باعث افزایش فقر و گرسنگی و شکاف فزاینده بین غنی و فقیر شده است.»
به گفته دبیرکل سازمان ملل، بدون اصلاحات اساسی، ثروتمندترین کشورها وافراد به همین روند انباشت سرمایه ادامه می‌دهند و وضعیت کشورها و افراد فقیرتر، وخیم‌تر خواهد شد.


کد مطلب: 188819

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/188819/جهان-چشمانی-باز-سمت-جنگی-گسترده-تر-پیش-می-رود

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir