کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جزییات عیدی 1402 برای کارمندان،کارگران و بازنشستگان

7 اسفند 1401 ساعت 21:30

عیدی کامل به کارکنانی تعلق می‌گیرد که یک سال سابقه کار داشته باشند؛ افراد دیگر نیز باتوجه‌به جدول بالا عیدی خود را در پایان سال از کارفرما دریافت خواهند کرد.


به گزارش مردم سالاری آنلاین،با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، بحث دریافت عیدی کارکنان و مبلغ آن به‌شدت داغ می‌شود. عیدی یکی از مزایای کاری کارمندان و کارگران است که باید توسط کارفرما در پایان هر سال به آن‌ها پرداخت شود.
کارکنان کسب‌وکارها به‌دنبال دانستن میزان مبلغ عیدی هر سال هستند. باتوجه‌به نزدیک شدن به پایان سال و زمان دریافت عیدی، در این مقاله به بررسی مبلغ عیدی سال ۱۴۰۲ می‌پردازیم. با مطالعه این مطلب با میزان عیدی کارگران، کارمندان و بازنشستگان در سال ۱۴۰۲ آشنا خواهید شد.
براساس اعلام دولت و شورای عالی کار، حداقل عیدی کارگران و کارمندان حقوق‌بگیر تحت نظر قانون کار، ۸.۳۵۹.۵۰۰ تومان و حداکثر آن ۱۲.۵۳۹.۲۵۰ تومان است. میزان افزایش حقوق و دستمزد کارکنان در سال ۱۴۰۲ نیز ۵۷.۴‌درصد اعلام شده است. درنظر داشته باشید که مبنای محاسباتی عیدی سال ۱۴۰۲، حداقل حقوق پایه افراد خواهد بود. در ادامه شما را با نحوه محاسبه این مبلغ برای کارکنان آشنا می‌کنیم.
آشنایی با نحوه محاسبه عیدی سال ۱۴۰۲
نحوه محاسبه عیدی سال ۱۴۰۲ کارمندان و کارگران برای افرادی که حداقل یک‌سال سابقه کار داشته باشند، فرمول ثابتی دارد. البته عیدی کارکنانی با کمتر از یک‌سال سابقه نیز با فرمولی خاص محاسبه خواهد شد. هر کارفرما طبق قانون موظف است حداقل دو برابر پایه حقوق و حداکثر سه برابر حداقل دستمزد (پایه) را به کارکنان عیدی دهد. در ادامه این مقاله، فرمول محاسبه حداقل و حداکثر عیدی سال ۱۴۰۲ را معرفی می‌کنیم.
فرمول محاسبه حداکثر و سقف عیدی سال ۱۴۰۲
حداکثر میزان عیدی نباید از معادل ۹۰ روز (سه ماه) حداقل دستمزد روزانه افراد در همان سال بیشتر باشد. به‌طورکلی، فرمول محاسبه سقف عیدی سال ۱۴۰۲ به‌صورت زیر است:
حداکثر عیدی سال ۱۴۰۲ = ۹۰ x حداقل دستمزد روزانه
حداقل دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۱، ۱۳۹.۳۲۵ تومان است. اگر این عدد را در فرمول بالا قرار دهیم، مبلغ ۱۲.۵۳۹.۲۵۰ تومان به‌دست می‌آید که همان حداکثر عیدی ۱۴۰۲ خواهد بود.
فرمول محاسبه حداقل عیدی سال ۱۴۰۲ کارمندان و کارگران
براساس تصمیم شورای عالی کار، میزان پرداختی عیدی سال ۱۴۰۲ کارگران و کارمندان نباید از ۶۰ روز دستمزد آن‌ها کمتر باشد. بر این اساس، فرمول محاسبه حداقل عیدی سال ۱۴۰۲ به‌صورت زیر خواهد بود:
حداقل عیدی سال ۱۴۰۲ = ۶۰ x حداقل دستمزد روزانه
مجددا عدد ۱۳۹.۳۲۵ تومان (حداقل دستمزد روزانه) را در فرمول بالا قرار می‌دهیم. عدد به‌دست آماده ۸.۳۵۹.۵۰۰ تومان است که حداقل عیدی ۱۴۰۲ محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که عیدی دریافتی کارکنان تا مبلغ ۵‌میلیون و ۶۰۰‌هزار تومان معاف از مالیات خواهد بود.
جدول عیدی سال ۱۴۰۲ کارگران و کارمندانی با کمتر از یک سال سابقه کار
تا اینجا مبلغ عیدی کامل افرادی را محاسبه کردیم که یک سال سابقه کار دارند. اما افرادی با کمتر از این مقدار سابقه کار نیز عیدی دریافت می‌کنند. فرمول محاسبه عیدی کارمندان و کارگران با سابقه زیر یک سال به‌صورت زیر است:
حقوق ماهیانه X تعداد ماه‌های کاری * تعداد ماه نتیجه تقسیم بر ۱۲
برای راحتی شما عزیزان در جدول زیر رقم عیدی ۱۴۰۲ باتوجه‌به سابقه کار افراد عنوان شده است:

عیدی کامل به کارکنانی تعلق می‌گیرد که یک سال سابقه کار داشته باشند؛ افراد دیگر نیز باتوجه‌به جدول بالا عیدی خود را در پایان سال از کارفرما دریافت خواهند کرد.
عیدی سال ۱۴۰۲ بازنشستگان تامین اجتماعی
طبق قانون به همه بازنشستگان مشمول مقررات استخدام کشوری نیز عیدی تعلق می‌گیرد. مبلغ این عیدی هر سال توسط دولت اعلام می‌شود. برای سال ۱۴۰۱ مبلغ عیدی بازنشستگان ۱.۶۰۰.۰۰۰ تومان بود؛ اما مبلغ عیدی سال ۱۴۰۲ بازنشستگان کشوری هنوز به‌طور رسمی توسط دولت اعلام نشده است.
امروزه کارفرمایان کسب‌وکارهای مختلف با استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری شرکتی و فروشگاهی پیشرفته، مبلغ عیدی، سنوات، حقوق و دستمزد و سایر مزایای کارگران و کارمندان را محاسبه و پرداخت می‌کنند. کارکنان نیز می‌توانند خودشان پیش از کارفرما، با استفاده از فرمول‌های بالا این مبلغ را محاسبه کرده و از آن اطلاع داشته باشند.
منبع:دنیای اقتصاد


کد مطلب: 190420

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/190420/جزییات-عیدی-1402-کارمندان-کارگران-بازنشستگان

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir