کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

توافق تهران-ریاض در اوج مین‌گذاری دولت‌های متخاصم

27 اسفند 1401 ساعت 16:13

مدیر کل پیشین امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت گفت: اکنون توسعه مشترک میادین مشترک و همکاری در اوپک قدم خوبی است و وقتی این اعتمادها جلب شد و شرایط سیاسی هم بعد از انتخابات امریکا تغییری نکرد، می‌توانیم در جذب سرمایه‌ عربستان در میادین نفت و گاز و صنعت پتروشیمی هم اقدام کنیم.


به گزارش مردم سالاری آنلاین، درباره احتمال سرمایه‌گذاری عربستان در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی ایران در پی توافق اخیر اظهار داشت: توافق اخیر که بعد از  7 سال و رسیدن سطح روابط به پایین‌ترین حد خود رخ داد، اتفاق خوبی است و امیدواریم در همه ابعاد گسترش پیدا کند اما اینکه تبدیل به سرمایه‌گذاری و حضور پررنگ در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ایران بعد از مدت طولانی که دو کشور از امکانات هم مطلع نبودند، شود؛ زمان می‌برد. 
وی افزود: نباید فراموش کنیم این اتفاقات ناشی از روابط خاصی است که دولت عربستان با دولت فعلی امریکا دارد، دولت بایدن به محض ورود به کاخ سفید سر مسائل مختلف بزرگترین حملات را به دولت عربستان کرد و این کشور را مجبور کرد روابط با قطر از سر بگیرد و عربستان هم سعی در مقابل کرد برای رابطه با ایران از طریق چین استقلال رای خود را به دولت امریکا اثبات کند و این پیام را مخابره کرد که اگر لازم شود می‌توانیم روابط با دنیا را از طریق رقیب اصلی امریکا یعنی چین دنبال کنیم. این یک تحول سیاسی در دولت فعلی عربستان و درسی است که به دولت بایدن می‌دهد، از سوی دیگر هم وقتی بایدن در انتخابات میان‌دوره‌ای نیاز داشت که اوپک به افزایش تولید کمک کند عربستان اعلام کرد که کاهش تولید می‌دهد؛ این مسائل در نتیجه ملاحظات سیاسی است. اکنون نیز حتما انتخابات آتی امریکا و اینکه چه گروهی سر کار می‌آید؛ در روابط دو کشور موثر است اینکه آیا کسی مانند ترامپ برنده انتخابات ایالات متحده می‌شود که  در رابطه با عربستان چک سفید داشت و رابطه با اسرائیل در اوج خود بود؛ تمامی اینها در نوع روابط ایران و عربستان موثر است.
مدیر کل پیشین امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت ابراز امیدواری کرد که کشورهای منطقه از این مسائل گذشته درس بگیرند و بتوانیم همگرایی منطقه‌ای داشته باشیم و کشورهای بزرگ بتوانند مشکلاتشان را حل کنند و مسادئل سیاسی را بدون دخالت و تغییر در سیاست کشورهای بزرگ استمرار ببخشند و در این صورت می‌توان امیدوار بود که سرمایه‌گذاری هم اتفاق خواهد افتاد. 
وی تاکید کرد: اگر شرایط کنونی سیاسی که مهیا شده بعد از انتخابات آتی امریکا هم ادامه پیدا کند و اگر ما بتوانیم مسائل میادین مشترک را حل کنیم بزرگترین قدم است، بین دو کشور ایجاد اعتماد می‌کند و طرفین می‌توانند در صورت توافق شرایط برد-برد داشته باشند، البته فراموش نکنیم این روابط دوستانه دشنمان قوی هم دارد، رژیم صهیونیستی و یا کشورهایی همواره منافع‌شان در این است که کشورهای منطقه در تخاصم باشند تا خود نفع ببرند، در این صورت اسرائیل می‌تواند شرایط را آنگونه که در نظر دارند در سرزمین‌های اشغالی دنبال کند. 
یارجانی خاطرنشان کرد: در هر صورت اکنون توسعه مشترک میادین مشترک و همکاری در اوپک قدم خوبی است و وقتی این اعتمادها جلب شد و شرایط سیاسی هم بعد از انتخابات امریکا تغییری نکرد، می‌توانیم در جذب سرمایه‌ عربستان در میادین نفت و گاز و صنعت پتروشیمی هم اقدام کنیم.
منبع:ایلنا


کد مطلب: 192037

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/192037/توافق-تهران-ریاض-اوج-مین-گذاری-دولت-های-متخاصم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir