کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هادی سروش:

اداره حکومت با افزایش سطح آگاهی، اجرای عدالت و اخلاق است و نه توقعِ معجزه

29 اسفند 1401 ساعت 13:15

در صورتی حکومت موفقی برپا می شود که از یک سوی دست دزدان دین، و از سوی دیگر دست دزدان از بیت المال مسلمین به اموال عمومی کوتاه شود.


به گزارش مردم سالاری آنلاین، حجت الاسلام‌ والمسلمین سروش در ادامه سخنرانی در جلسات هفتگی خود در هیئت انصارالمهدی در موضوع «امام زمان؛ راه و بیراهه ها» گفت: وفور نعمت ها در زمان ظهور در جهان از قطعیاتی است که بوسیله روایات تثبیت شده. استاد مطهری تعبیر شیرینی دارد، او می گوید؛ دوران حکومت حضرت ، دوران آشتی با طبیعت است.
سابقه وفور نعمت در برخی از دوران ها
این استاد حوزه گفت: این وفور نعمت در بعضی از حکومت ها هم نظیر داشته است مانند حکومت بنی اسراییل در سوره بقره آمده: و اذ قلتم یا موسی لن نصبر علی طعام واحد، فادع لنا ربک یخرج لنا مما تنبت الارض من بقلها وقثائها و فومها و عدسها وبصلها .. ؛ هنگامی که گفتید ای موسی ما بر غذای یک جور نمی توانیم بسازیم و آن نیکوترین خوراک ، پس دعا کن پروردگارت برای ما از زمین سبزی و خیار و سیر و عدس و پیاز بیرون آورد.
در مورد مسیحیت نیز در سوره مائده اشاره به شرائط مناسب زندگی آنان شده و تعبیر «عید» به کار رفته. و نیز در مورد زمان برخی دیگر از انبیاء الهی .
خلاصه امکان وجود شرائطی که کشاورزی و اقتصاد و بازرگانی در رشد بسیار عالی قرار داشته باشد ، امکان پذیر است .
در زمان حکومت حضرت مهدی شرائط کشاورزی و اقتصادی و بازرگانی در موقعیت مناسب و قابل قبول خواهد بود. و این معنا در روایات اشاراتی شده است.
بهرمندی مومن و غیر مومن از حاکمیت
وی درباره برقراری عادلانه از اموال عمومی گفت : شیخ صدوق در علل الشرائع نقل میکند که جابر گوید در محضر امام باقر(ع) بودم شخصی زکات کشاورزی خود را اورد و امام فرمود : اینها را برای مساکین مسلمین هزینه کن. البته این حکم من برای این زمان است ولی در زمان ظهور کفار هم باید از زکات استفاده کنند. راز مطلب این است در حکومت دینی بطوری عدالت اجتماعی مطرح است که حتی کفار هم باید زندگیشان تامین شود. همانطوریکه امام علی(ع) وقتی دید یک پیرمرد مسیحی گدائی میکند دستور داد هزینه های جاری او را از بیت المال محاسبه کنند.
امنیت در سرمایه های دینی و مالی جامعه
وی با اشاره به به اینکه در صورتی حکومت موفقی برپا می شود که از یک سوی دست دزدان دین ، و از سوی دیگر دست دزدان از بیت المال مسلمین به اموال عمومی کوتاه شود. در حکومت جهانی این دو برنامه مهم اجرایی میشود یعنی کسانی که برای رسیدن به ثروت و قدرت از دین سوء استفاده می کنند از حریم حکومت ها دور میشود و نیز کسانی که دست کجی دارند و در متن حکومت ها دخالت دارند آنان هم حذف میشوند.
در روایت است وقتی علی بن مهزیار از زمان فرج از حضرت عج پرسید فرمودند : بعد از زمانی است که دین و کعبه از دست افرادی است از اخلاق فاصله دارند آزاد شود.
اداره حکومت با تدبیر و آگاهی یا معجزه ؟
آقای سروش در تبیین دو گفتمان در مورد اداره حکومت جهانی گفت : در اداره حکومت جهانی یک نظریه این است که حکومت را حضرت (عج) با معجزه اداره میکند ؛ با معجزه او باران میبارد و چشمه پر از آب میشود، با دست کرامت حضرت بر بازار منطقه ای و جهانی ؛ رونق اقتصادی ایجاد میشود و نظائر این ادعاها .
این نظریه، نظریه درست و کاملی نیست ، چون اگر بنا به معجزه است چرا تا کنون هزار سال طول کشیده ! خوب این معجزه در همان عصر غیبت صغری انجام میشد و مردم راحت میشدند!
نظریه دوم این است که همه موفقیت های حکومت جهانی در دو نقطه نهفته است ؛ از یک سوی تدبیر حکیمانه و عالادنه در ارکان حکومت جهانی مستقر است، و سوی دیگرآگاهی فراگیری در دنیای آن روز خواهد بود. آن تدبیر از یک سو و آن آگاهی از سوی دیگر باعث اداره موفقیت‌آمیز حکومت جهانی خواهد بود.
هادی سروش افزود ؛ در کتاب کمال الدین شیخ صدوق روایتی است که در خور نگاه عمیق است ، امام باقر میفرماید : امام عصر (عج) دانایی، عقل و فهم‌جامعه را تکمیل میکند و به نصاب لازم میرساند.
از این حدیث استفاده میشود بخش مهم از برکات اقتصادی در ارتقاء فرهنگ وفهم و آگاهی مردم است. مردمی که به رشد عقلی رسیده باشند هیچگاه از بالای سرشان مثلا ؛ لایه اذن‌، تا زیرپایشان مانندچشمه وقنات ها و اراضی کشاورزی و جنگل و کوه و.. خلاصه محیط زیست خود را تخریب نمیکنند ، چون از طرفی فرهنگ و آگاهی زیست را احترام میگذارند و از طرف دیگر سوداگران و دزدان اموال عمومی زمینه و امکان ظلم و تعدی را ندارند.
آقای سروش درپایان تصریح نمود : با توجه به الگوی زیبای حکومت مهدوی ، میتوان امروز نیز به قول جناب فارابی ؛ توقع «مدینه فاضله» داشت. وقتی در اداره حکومت از توهمات و خواب و رویاباوری دوری کرده و سطح آگاهی و اجرای عدالت و اخلاق نهادینه شود امکان سوء استفاده از باورهای دینی و یادزدی از سرمایه های عمومی کم میشود همانطوریکه در حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) چنین است.


کد مطلب: 192158

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/192158/اداره-حکومت-افزایش-سطح-آگاهی-اجرای-عدالت-اخلاق-نه-توقع-معجزه

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir