کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا قزاقستان پشت روسیه را خالی کرد؟

10 فروردين 1402 ساعت 14:07

حفظ روابط تجاری با روسیه و غرب در آن واحد در خدمت منافع آستانه است اما طرف های غربی از قزاقستان می خواهند که یکی را انتخاب کند.


به گزارش مردم سالاری آنلاین،به نقل از الجزیره، تارنمای تسارگراد روسیه با انتشار گزارشی به نقل از برخی منابع غربی نوشت که دولت قزاقستان قصد دارد از ابتدای ماه آینده واردات موازی از روسیه را ممنوع کند و به روسیه در دور زدن تحریم های اعمال شده توسط غرب کمک نکند.

به گفته این منابع غربی،غرب در این کار قزاقستان را تشویق کرده است.

در این گزارش آمده است که حفظ روابط تجاری با روسیه و غرب در آن  واحد در خدمت منافع آستانه است اما طرف های غربی از قزاقستان می خواهند که یکی را انتخاب کند.

 

قدردانی قزاقستان از حمایت آمریکا

در ادامه گزارش آمده است که «آنتونی بلینکن»وزیر خارجه آمریکا اوایل سال جاری و یک روز بعد از آن که قزاقستان دفتر تجاری خود را در مسکو بست، به قزاقستان سفر کرد. در ماه سپتامبر گذشته بلینکن - در دیدار با وزرای  خارجه کشورهای آسیای میانه- بر ضرورت تن دادن به تحریم های اعمال شده علیه روسیه تأکید کرد. بعد از این دیدار - که بیشتر این کشورها عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیاسی و سازمان معاهده امنیت جمعی هستند- معاملات خود با بانک های روسی تحریم شده را لغو کردند.

در ادامه این گزارش آمده است که اواخر ماه نوامبر گذشته بلینکن با «قاسم گومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان دیداری برگزار کرد که مضمون مذاکرات این دیدار به اطلاع افکار عمومی نرسید ولی در کنفرانس مطبوعاتی بعد از این دیدار توکایف از حمایت مستمر و ثابتی که آمریکا برای حفظ استقلال و وحدت اراضی و حاکمیت کشورش ارائه می کند، تقدیر کرد.

در گزارش آمده است که بعد از آن قزاقستان میزبان «جیمز کلیورلی» وزیر خارجه انگلیس نیز بود که درباره چگونگی کاهش تأثیر منفی جنگ اوکراین بر اقتصاد قزاقستان رایزنی کرد . کلیورلی همچنین درباره راه های جایگزین صادرات همه تولیدات قزاقستان بدون عبور از اراضی روسیه رایزنی کرد.

حمایت قزاقستان از اوکراین

در جریان دیدار معان اول وزیر خارجه قزاقستان با «خاویر کولومینا» معاون دبیر کل ناتو در امور سیاسی و امور سیاسی امنیتی، وی بر تعهد آستانه برای تقویت روابط با ناتو تأکید کرد و بر عدم حمایت کشورش از مسکو در جریان عملیات نظامی اش در اوکراین نیز تأکید کرد.

معاون اول وزیر  خارجه قزاقستان همچنین تأکید کرد که کشورش از اصل وحدت اراضی دفاع می کند و به میثاق سازمان ملل پایبند است. وی همچنین بر حمایت کشورش از اوکراین با صادرات مشتقات نفتی، دارو و تجهیزات تولید برق تأکید کرد.

«مختار تلوبیردی» معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قزاقستان نیز در گفت و گو با رادیو ژاپن گفت که کشورش به تحریم کنندگان روسیه ملحق نمی شود اما به اصل استفاده نکردن این کشور توسط شرکای مختلف برای دور زدن تحریم ها پایبند است.

تلوبیردی در عین حال تأکید کرد که روابط کنونی مسکو و آستانه حفظ می شود.

نگرانی قزاقستان

در این گزارش آمده است که رفتارها و اقدامان روسیه داخل اراضی اوکراین باعث نگرانی قزاقستانی ها شده است. به دلیل همین اقدامات است که دولت قزاقستان شماری از فعالان روس در شبکه های اجتماعی را به دلیل انتشار مطالبی در شبکه های اجتماعی درباره امکان تکرار سناریوی شبه جزیره کریمه داخل قزاقستان به زندان انداخته است.

در ادامه گزارش آمده است که آمریکا  وعده داده است که برای کمک به اقتصاد کشورهای آسیای میانه 25 میلیون دلار در سال جاری اختصاص دهد و همین امر اطاعت کردن کشورهای آسیای میانه از واشنگتن و تلاش برای کسب رضایتش و نیز جستجوی راه های جایگزین توسط قزاقستان برای صادرات تولیداتش را تفسیر می کند.
منبع:خبر آنلاین 


کد مطلب: 192685

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/192685/چرا-قزاقستان-پشت-روسیه-خالی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir