کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۲۰۰ هزار تومان ماليات در ازاي هر ۵۰ متر خانه؛

جزييات اجراي ماليات بر خانه‌هاي خالي اعلام شد

خبرگزاری ايسنا , 17 مرداد 1391 ساعت 13:56

بر اساس طرح ماليات بر خانه‌هاي خالي كه در راستاي كاهش و تعديل قيمت مسكن اجرايي مي‌شود، به ازاي هر ۵۰ متر، ۲۰۰ هزار تومان ماليات دريافت خواهد شد كه اين طرح در صورت ابلاغ قانوني قابليت اجرا دارد.


با وجود اين‌كه هر ساله در فصل و انتقالات با حجم زيادي از جابه‌جايي‌ها مواجه هستيم ولي با توجه به ركود در بازار فعلي مسكن امسال بازار خريد و فروش و رهن و اجاره رونق چنداني نداشته است.

به دليل بالا بودن قيمت در بازار خريد مسكن سيل تقاضا به سمت بازار اجاره‌بها حركت كرد و موجب شكل‌گيري تورم در آن شد. در اين راستا شاهد برنامه‌ريزي و اتخاذ سياست‌هايي براي كنترل بازارا مسكن از سوي سياست‌گذاران نظير طرح ماليات بر خانه‌هاي خالي بوديم.

اين طرح در حالي در حال اجرا است كه قرار است بر اساس آ‌ن به ازاي هر متر از خانه خالي چهار هزار تومان ماليات گرفته شود بر اين اساس براي هر ۵۰ متر خانه خالي بايد مبلغ ۲۰۰ هزار تومان ماليات پرداخت شود.

بسياري از مسئولان و سياست‌گذاران در اين عرصه معتقد هستند با اجراي اين طرح قيمت مسكن كاهش يافته و واقعي مي‌شود.

در دو ماهه پاياني سال قبل و شش ماهه اول سال جاري قيمت مسكن از تغييراتي برخوردار بوده از اين رو حتي اگر مالكان در راستاي اجراي طرح ماليات بر خانه‌هاي خالي تا ميزان ۴۰درصد قيمت‌هاي مسكن را كاهش دهند بازهم توان خريد در متقاضيان به وجود نخواهد آمد.

به گزارش ايسنا، مي‌توان پيش‌بيني كرد كه در آينده با اجراي طرح ماليات بر خانه‌هاي خالي كه بر اساس آن ماليات ۲۰۰ هزار توماني براي هر ۵۰ متر خانه خالي يا به عبارتي براي هر متر چهار هزار تومان ماليات دريافت مي‌شود، مسكن ديگر يك كالاي سرمايه‌اي نيست و هيچ كس به جز زمان رفع نياز به سراغ خريد خانه نمي‌رود.

البته بر اساس طرح كميسيون اقتصادي مجلس علاوه بر اجراي ماليات ۲۰۰ هزار توماني براي هر ۵۰ متر، در پايان هر فصل به صورت تصاعدي با نرخ پنج درصد از خانه‌هاي خالي ماليات دريافت مي‌شود.

در اين راستا، رييس سازمان امور مالياتي كشور درباره اجراي اين طرح معتقد است ماليات بر خانه‌هاي خالي قيمت مسكن را كاهش دهد.

به گفته‌ وي اين سازمان براي اجراي طرح ماليات بر خانه‌هاي خالي آمادگي كامل داشته و مجري قانون خواهد بود.


کد مطلب: 2150

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/2150/جزييات-اجراي-ماليات-خانه-هاي-خالي-اعلام

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir