کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سلطانیه:

غرب از همکاری ایران و آژانس تقدیر کند

6 ارديبهشت 1392 ساعت 15:09

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که کشورهای غربی باید از ایران به علت عضویت در پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان پی تی) و همکاری با بازرسان آژانس تقدیر کنند.


به گزارش فارس،‌ علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین تاکید کرد: تداوم وجود کلاهک‌های هسته‌ای جدی‌ترین تهدید برای بقای انسان‌ها است.
سلطانیه این مطالب را در سخنرانی خود در دومین نشست کمیته تدارکاتی بازنگری ان پی تی در ژنو مطرح کرد.
این مقام ایرانی از دولت آمریکا به علت اجرای بیست و هفتمین آزمایش هسته‌ای «ساب کریتیکال» خود در دسامبر گذشته انتقاد کرد و این آزمایش را در تناقض آشکار با تعهدات بین‌المللی واشنگتن خواند. سلطانیه هشدار داد که آمارهای دولتی نشان می‌دهد صرف هزینه در زمینه تسلیحات هسته‌ای از سال ۲۰۱۰ به میزان زیادی افزایش یافته است و این هزینه‌ها در دهه آتی دست‌کم به یک هزار میلیارد دلار خواهد رسید.
سلطانیه ادامه داد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اجرای ماموریت خود موفق نبوده است، زیرا اعضا و امضاکنندگان ان پی تی به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و در حقیقت آن‌ها مقررات ان پی تی را نقض کرده‌اند، اما گروه کشورهای دارای سلاح‌های هسته‌ای که عضو ان پی تی هستند نیز به تعهدات خود بر اساس ماده ۴ این پیمان یعنی انتقال فناوری برای مقاصد صلح آمیز عمل نکرده‌اند و از سوی دیگر آنان بند ۶ این پیمان را هم نقض کرده‌اند زیرا آن‌ها پس از گذشت ۴۰ سال هنوز انتظارات درباره نابود کردن سلاح‌های هسته‌ای خود را برآورده نکرده‌اند و در حال ارتقا و به روز رسانی این سلاح‌های هسته‌ای نیز هستند.
وی با اشاره به میلیون‌ها دلار هزینه آمریکا و انگلیس در این باره گفت: آنها در زمینه ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای فعالیت کردند.
نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به توافق اخیر بین فرانسه و انگلیس و همچنین فروش زیردریایی‌های آلمان به رژیم اسرائیل و استقرار تسلیحات هسته‎ای در اروپا و کشورهای اروپایی که ادعا می‌کنند کشورهایی فاقد سلاح هسته‌ای و عضو ان پی تی هستند، اشاره کرده و یادآور شد: همگی این موارد نشان می‌دهد که رژیم ان پی تی پس از گذشت ۴۰ سال هنوز با موانع و مشکلات جدی مواجه است و بنابراین ما یا همان کشورهای فاقد سلاح هسته‌ای باید دور هم جمع شویم تا برای این وضعیت موجود که بسیار ناراحت کننده است و امنیت بین‌المللی را با تهدید مواجه کرده راه حلی بیابیم.
سلطانیه با انتقاد از استانداردهای دوگانه و همچنین بیانیه‌ها و سخنان آمریکا و انگلیس که در آن به عنوان مثال ادعا می‌کنند که ایران عضو ان پی تی نیست و سلاح هسته‌ای دارد یا ادعاهای مشابه درباره کره شمالی، خاطرنشان کرد: این واقعاً شرم آور است و نشان می‌دهد که آن‌ها هیچ پایه و منطقی در پس ادعاهای خود ندارند، زیرا در مقوله ان پی تی و مثلاً در همین کنفرانس ان پی تی در وین آن‌ها باید از ایران به علت عضویت در ان پی تی و همکاری مداوم با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تقدیر کنند، نه اینکه از جمهوری اسلامی انتقاد کنند و ما این استاندارد دوگانه را همواره شاهد هستیم؛ ارتقای همکاری هسته‌ای با سایر کشورها را از سوی آمریکا، کانادا یا فرانسه و به عنوان مثال هند شاهد هستیم.
نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: هر چند ما به موضع هند احترام می‌گذاریم و فکر می‌کنیم تصمیم‌گیری درباره عضویت یا عدم عضویت در ان پی تی یک تصمیم مبتنی بر حق حاکمیت این کشور است، اما این استاندارد دوگانه، درستی و جهان‌شمولی ان پی تی را به طور جدی به مخاطره می‌اندازد.
سلطانیه با اشاره به برگزاری دومین نشست کمیته تدارکاتی بازنگری ان‌ پی تی در ژنو به مدت ۲ هفته، گفت: این اجلاس بهترین همایش برای جنبش عدم تعهد و کشورهای فاقد سلاح هسته‌ای به شمار می‌رود تا در آن کشورهای دارای سلاح هسته‌ای و کشورهای صنعتی را که از استاندارد دوگانه پیروی می‌کنند و در واقع از تحقق اهداف واقعی و نهایی ان پی تی خودداری کرده‌اند را زیر سوال ببرند.
وی ادامه داد:‌ این نشست همچنین فرصتی است برای زیر سوال بردن مشکل تهدیدی که از جانب توانمندی هسته‌ای رژیم اسرائیل مطرح است و یکی از دستور کارهای برجسته این نشست نیز به تصمیم‌گیری یک‌جانبه آمریکا برای به تعویق انداختن کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای بازمی‌گردد که بر اساس تصمیمی که سال ۲۰۱۰ در کنفرانس بازنگری ان پی تی در نیویورک به اتفاق آرا گرفته شد، قرار بود سال ۲۰۱۲ در هلسینکی برگزار شود.
نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه واقعاً جالب بود که آمریکا در نشست وین منزوی شده بود، چرا که همه شرکت‌کنندگان با هنجارها و مفاهیم مختلف این تصمیم واشنگتن را مورد انتقاد قرار دادند، اظهار داشت: از جمله در بیانیه نم که من به نمایندگی از جنبش عدم تعهد آن را قرائت کردم؛ در واقع تمامی شرکت‌کنندگان در این کنفرانس به شدت از تصمیم یک‌جانبه آمریکا که برای حمایت از اسرائیل این نشست را به تعویق انداخت انتقاد کردند.


کد مطلب: 28436

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/28436/غرب-همکاری-ایران-آژانس-تقدیر-کند

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir