کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کواکبیان در نشست مسوولان ستادهای انتخاباتی شوراهای حزب مردم‌سالاری:

شوراهای شهرداری را به شوراهای شهر تبدیل می‌کنم

انتخابات مستقیم شهرداری از سوی مردم را پیگیری می‌کنم

8 ارديبهشت 1392 ساعت 17:09


نشست سراسری مسوولان استانی ستادهای انتخاباتی شوراهای حزب مردم‌سالاری با حضور دبیرکل این حزب برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، در این نشست هر یک از مسوولان استان‌ها گزارشی از ثبت‌نام اصلاح‌طلبان و اعضای حزب مردم‌سالاری ارایه کردند و مقرر شد کمیته حقوقی ستاد انتخاباتی شوراهای حزب مردم‌سالاری به ریاست حجت‌الاسلام توسلی پیگیر نحوه برخورد هیات‌های نظارت بر انتخابات شوراها باشد و نگذارد کمترین حقی از حقوق داوطلبان عضویت در شوراها تضییع شود.
در ادامه نشست دکتر مصطفی کواکبیان طی سخنانی با اشاره به اهمیت و جایگاه شوراها نسبت به چگونگی حضور و فعالیت اصلاح‌طلبان نکاتی را گوشزد کرد. متن سخنان دبیرکل حزب مردم‌سالاری به شرح زیر است:
بسم‌الله الرحمن‌ الرحیم
از حضور گرم و صمیمانه یکایک شما عزیزان تشکر می‌کنم و از ابراز محبت و لطفی که در سخنان بعضی از دوستان نسبت به این جانب مطرح شد تشکر مخصوصی دارم. بنده هرگز قابل این تعاریف و سخنان نیستم و از امام خمینی(ره) نیز یاد گرفتم که با چنین تعاریفی خدای ناکرده مسیر خودمان را گم نکنیم با این حال تلاش‌های آقای زندآور برای استان‌های مختلف و تلاش آقای سالاری برای شهر تهران بسیار مورد توجه و قدردانی است در اینجا ضمن عرض تبریک سالروز صدور فرمان تاریخی امام خمینی(ره) و روز شوراها و همچنین تبریک روز کارگر و روز معلم باید عرض کنم که علاوه بر آموزه‌های دینی و آیات قرآنی و روایات ائمه اطهار(ع) و سیره عملی امامان معصوم(ع) اصل هفتم قانون اساسی و اصل ۱۰۰ یا ۱۰۶ این میثاق ملی جایگاه و امنیت شوراها را تبیین می‌کند.
حتی شوراها به گونه‌ای است که فصل خاصی از قانون اساسی را به خود اختصاص داده و فصل هفتم قانون اساسی تماما مربوط به شوراهاست. می‌خواهم در اینجا هدیه‌ای را به شما تقدیم کنم و آن هم روایت رسول گرامی اسلام(ص) است که می‌فرمایند زمانی که زمامداران شما برگزیدگان شما باشند و ثروتمندان شما اهل سخاوت باشند و کارهای شما براساس شور و مشورت صورت بگیرد پس مانده بر روی زمین برای شما بهتر از زیر زمین است مفهوم دیگر این روایت آن است که اگر شور و مشورت از جامعه‌ای رخت بربندد و برخی از زمامداران یکه سالارانه تصمیم بگیرد و جامعه را به سمت خودرایی و استبداد پیش ببرد پس زیرزمین برای شما مطلوب است یعنی همه شما در چنین جامعه‌ای باید بمیرید. این که پیامبر اکرم(ص)‌ در جنگ احد و جنگ بدر و خندق و امثال اینها که
با تصمیمات مهم جنگی و نظامی مواجه بود با کار کارشناسی و شور و مشورت تصمیم می‌گیرد بیانگر اهمیت شوراست اینکه بر پیامبر اکرم(ص) دستور و فرمان«شاورهم فی‌الامر» در آیه ۱۵۹ سوره آل‌عمران صادر می‌شود و اینکه در آیه ۳۸ سوره شورا عبارت«و امرهم شوری بینهم» از ویژگی‌های برجسته مومنان شور و مشورت قلمداد می‌شود و اینکه حضرت علی(ع) مشورت کردن با دیگران را مشارکت در عقل آنان می‌داند و امثال این آیات و روایات همگی بیانگر آن است که ما باید به دنبال برپایی شوراها در مراحل مختلف تصمیم‌سازی ارکان مختلف حکومت باشیم کما اینکه روح حاکم بر قانون اساسی و فرمان تاریخی امام خمینی(ره) نیز به ما اهمیت و جایگاه شوراها را بیان می‌کند و به همین دلیل انتخابات مربوط به شوراها نیز اهمیت دارد. البته من در مجلس هشتم با اضافه شدن دو سال به عمر شوراهای سوم به شدت مخالف بودم و بر این باور بودم که مردم به شوراهای سوم ۴ ساله ر‌ای داده بودند نه ۶ ساله. اما به هر حال ما در اقلیت بودیم و با ۵ رای کمتر نتوانستیم حرف خودمان را به کرسی بنشانیم ولی باید پذیرفت که در یک برآیند کلی شوراها نتوانسته‌اند با اینکه ۶ سال بر سر کار بودند انتظارات مردم را برآورده سازند که البته شماها باید عملکرد شوراها را در استان‌ها نقادی کنید.
در اینجا کلان نگرانه با توجه به دولت اخلاق سه نکته اساسی را براساس شوراها بیان می‌کنم نکته اول اینکه ما باید تصمیم‌گیری در حیطه اختیارات شوراها را گسترش بدهیم و شوراهای شهرداری باید تبدیل به شوراهای شهر بشود یعنی اینگونه نباشد که شهرداری شوراها را در سیطره خودشان داشته باشند و تمام اختیارات شوراها به تعیین شهردار محدود شود و بقیه مصوبات نیز با مانع تراشی‌های فرمانداری‌ها و سیستم وزارت کشور مواجه شود. نکته دوم اینکه ما باید با اصلاح قانون و دستور‌العمل‌ها برخی پیشنهادهای شوراها را بتوانیم در مصوبات دولت نیز قابل طرح بدانیم. درست است که شورای عالی استان‌ها براساس اصل ۱۰۱ قانون اساسی می‌تواند طرح‌هایی را به مجلس شورای اسلامی برای تصویب ارائه کند اما باید به صورت قانونی برخی از پیشنهادهای شوراها در دولت نیز تصمیم‌گیری شود و تمامی استانداران و فرمانداران و بخشداران و مقامات کشوری نیز آن مصوبات را اجرا کنند. نکته سوم آنکه اگر اختیارات شوراها گسترش یابد و بتوانند حتی همچون برخی کشورهای اروپایی در زمینه‌های مربوط به امور بهداشتی، آموزشی و انتظامی شهرها نقش داشته باشند در آن صورت حتی می‌توان انتخاب مستقیم شهرداران را به مردم سپرد.
البته نکات دیگری هم در زمینه شوراها وجود دارد که وقت عزیزان را نمی‌گیرم و در عین حال ما همانجوری که مقرر شد ۳۱ نفر در تهران لیست نامزدها را معرفی خواهیم کرد و البته ۵ نفر از نمایندگان مجلس هشتم نیز در لیست‌ ما حضور دارند و در عین حال این لیست را هم با جبهه اصلاح‌طلبان و هم با جبهه اصلاحات هماهنگ خواهیم کرد و در ۱۰کلانشهر نیز حتما لیست‌های قوی ارایه خواهیم داد و در سایر شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر نیز تلاش خواهیم کرد با قدرت و توانایی لیست حزب مردم‌سالاری را معرفی کنیم و البته در این شهرها نیز بنا داریم با حالت اجماعی اقدام کنیم. خوشبختانه امروزه دیگر هیچ اصلاح‌طلبی شما عزیزان را برای شرکت در انتخابات سرزنش نخواهد کرد و حتی مشوق شما نیز برای حضور فعالانه در انتخابات خواهند بود. امیدوارم خداوند سبحان به ما توفیق دهد که صرفا برای جلب رضایت خداوند و خدمت بی‌شائبه به مردم اقدام کنیم و هرگز به فکر مال اندوزی و به دست‌آوردن امکانات مادی و یا انگیزه‌های جاه‌طلبانه در سنگرهای مربوط به مردم جا خوش نکنیم.


کد مطلب: 28639

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/28639/شوراهای-شهرداری-شهر-تبدیل-می-کنم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir