کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روحانی:

آمار بالای فارغ التحصیلان بیکار یعنی به هدف نرسیدیم

18 ارديبهشت 1392 ساعت 19:16

کاندیدای دوره یازدهم ریاست جمهوری با بیان این که آمار بالای فارغ االتحصیلان بیکار یعنی به هدف نرسیدیم یادآور شد: ۷۶۸ هزار نفر از بیکاران ما فارغ التحصیلان مقاطع مختلف آموزش عالی هستند که بسیار جای تاسف است.


به گزارش مهر، حسن روحانی بعد از ظهر چهارشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد کرج در سالن دکتر جاسبی در سخنانی با اشاره به ضرورت ارتقای جایگاه آموزش عالی و با بیان اینکه آموزش عالی بی تردید بزرگترین عامل برای توسعه سرمایه انسانی است، اظهار داشت: همه مدیران، فرهیختگان، محققین و اندیشمندان از دانشگاه ها و حوزه ها تربیت خواهند شد و دانشگاهها نقش تاثیر گذاری در تعلیم دانشجویان و پرورش نسل جوان ما برای برداشتن بار مسئولیت آینده جامعه برعهده دارند.
وی گفت: دانشگاههای ما از لحاظ کمیت رشد بسیار خوبی داشته و این دانشگاه نیز شاید جزو دانشگاههای کم نظیر در ایران باشد. حتی در کشورهای غربی و اروپایی نیز کمتر فضایی اینچنین دیده می شود که نشان می دهد کار بزرگ و سرمایه گذاری خوبی در این زمینه شده است.
وی با اشاره به تعداد دانشجویان پیش و پس از انقلاب که امروز کمیت دانشجویان قابل مقایسه با گذشته نیست، شرایط این دوره را متفاوت ارزیابی کرد و گفت: البته ممکن است امروز هم دانشجوها به فضا و شرایط دانشگاهها نقد داشته باشند که حق آنهاست و فضای امروز کاملا مطلوب نیست و باید به سمت فضای ایده آل حرکت کنیم.
روحانی در خصوص مباحث مورد نظرش در آموزش عالی بر استفاده از تجربه های دیگران تاکید کرد و گفت: این اصلی مهم است. بعضی فکر می کنند استقلال فرهنگی در یک کشور به این معناست که در تمام زمینه ها با افکار و اندیشه داخلی سروکار داشته باشیم در حالیکه آموزه های دینی نیز استفاده از تجربیات دیگران را تایید می کند.
کاندیدای دوره یازدهم ریاست جمهوری افزود: علم و هنر مرز نمی شناسند. امروز کمیت دانشگاههای ما مورد قبول است؛ منتهی دو مشکل وجود دارد. یکی کیفیت در ابعاد مختلف و دیگر اینکه محصول دانشگاههای ما کجا خواهد رفت.
آمار بالای فارغ االتحصیلان بیکار یعنی به هدف نرسیدیم
وی افزود: دانشگاه یعنی محیطی که با سرمایه ملی، دانشجویان ما تحصیل می کنند و برای خدمت آماده می شوند. حال اگر دانشجویی فارغ التحصیل شد و فارغ التحصیل بیکار شد، ما حتما به هدف دست نیافته ایم.
روحانی با اشاره به وجود بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار بیکار در کشور یادآور شد: ۷۶۸ هزار نفر از بیکاران ما فارغ التحصیلان مقاطع مختلف آموزش عالی هستند که بسیار جای تاسف است.
رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به ضعف نظام آموزش عالی در کاربردی نبودن بیشتر علوم دانشگاهی اشاره کرد و گفت: علوم ما به گونه ای است که با وقفه تحصیلی و فاصله افتادن بین زمان فارغ التحصیلی و یافتن شغل فراموش می شود.
وی از کشور چین به عنوان نمونه ای که طی ۱۰ سال اخیر هزار دانشگاه جدید کاملا متصل به مراکز تولید کالا و خدمات تاسیس کرده است نام برد و تصریح کرد: این نقص دانشگاههای ماست که یا به مراکز تولید و صنعت متصل نیستند یا اتصال بسیار کم است که سبب شده دانشجو پس از فارغ التحصیلی، تحصیلاتش را با نیازهای واقعی بازار منطبق نبیند.
کاندیدای ریاست جمهوری یازدهم در ادامه چهار عامل کلیدی در ارتقای جایگاه دانشگاههای کشور را برشمرد و گفت که سیاست دولت احتمالی اش در زمینه آموزش عالی بر این اساس استوار خواهد بود.
روحانی تاکید کرد: در دولت من دانشگاهها باید دست کم از سال سوم به مراکز تولید، صنعت، خدمات و کشاورزی متصل شده تا دانشجو علاوه بر تولید علم با نیاز بازار نیز آشنا شود.
برای ضررهای جزیی از منافع بزرگ نگذریم
وی تجهیز دانشگاهها به ابزارهای تحقیق به ویژه با توجه به مشکلات مربوط به سرعت و پهنای باند اینترنت در ایران و حل و فصل مشکل کنونی را راهبرد دوم برشمرد و تصریح کرد: تحصیلات دانشگاهها باید کاربردی شود به نحوی که با سفارش مراکز تولید به دانشگاهها، مطالعات پژوهشی و تحقیقی و کاربردی انجام شود.
روحانی یادآور شد: در دوره جنگ این اتفاق بسیار ملموس و خوب افتاد و دانشگاههای ما به کمک مراکز نظامی آمدند و از علم و دانش مراکز آموزش عالی در تعمیر و ساخت جنگنده ها استفاده شد.
کاندیدای دوره یازدهم ریاست جمهوری اتصال دانشگاهها به مراکز دانشگاهی خارج از کشور و ایجاد فرصت مطالعاتی برای دانشجویان به ویژه دانشجویان مقطع دکتری را از دیگر ضروریات ارتقای آموزش عالی کشور برشمرد و با بیان اینکه برخی این وضعیت را خوب نمی دانند و به ضرر خود فرض می کنند، تصریح کرد: برای ضررهای جزیی نباید از منافع بزرگ دور شویم.
فرصتهای مطالعاتی خارج از کشور دانشجویان از گذشته کمتر شده
وی با بیان اینکه در سالهای اخیر همان حلقه های اتصال و فرصتهای مطالعاتی ای که در گذشته بوده هم کم شده گفت: تسهیل حضور دانشجویان ایرانی در خارج از کشور و آماده کردن زمینه برای حضور دانشجویان سایر کشورها به ویژه کشورهای اسلامی و منطقه باید مورد توجه قرار گیرد.
روحانی در ادامه آشنایی دانشجویان با زبانهای خارجی زنده دنیا را مورد تاکید قرار داد و با بیان اینکه عصر کنونی دنیای اتصال و ارتباط است، گفت: هم اکنون در کشور هند بخش بزرگی از مراکز علمی و دانشجویان از طریق اینترنت با علم روز دنیا آشنایند و با تسلط بر زبان انگلیسی با شرکتهای غربی تجارت می کنند که برای هر دو طرف مفید است.
وی تصریح کرد: آشنایی دانشجویان به یک زبان زنده دنیا می تواند به عنوان یک نیاز مورد نظر باشد.


کد مطلب: 29568

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/29568/آمار-بالای-فارغ-التحصیلان-بیکار-یعنی-هدف-نرسیدیم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir