کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جای کاریکاتور در رسانه‌‌ است نه دیوار گالری‌

30 بهمن 1392 ساعت 17:58

کاریکاتوریست پیشکسوت مطبوعات و داور بخش کاریکاتور ششمین جشنواره هنرهای تجسمی از اینکه کاریکاتور از مطبوعات به داخل گالری‌ها آمده است، گلایه کرد.


جواد علیزاده، پیشکسوت کاریکاتور ایران و سردبیر مجله «طنز و کاریکاتور»  در مورد وضعیت کاریکاتور در ایران گفت: من داور بخش کاریکاتور ششمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر هستم و باید بگویم که کارهای جوانان کاریکاتوریست ما بسیار عالی است، اما نکته مهم اینجاست که جای کاریکاتور در گالری‌‌ها نیست. کاریکاتور هنری است که باید در مطبوعات باشد و در رسانه‌ها بدرخشد و به نمایش درآید و نه فقط بر دیوار گالری‌ها.

برنده جایزه عالی کاریکاتور سیاسی سازمان ملل بیان کرد: متاسفانه کاریکاتورهای ما بیش از حد جشنواره‌ای شده‌اند در صورتی‌که رسالت اصلی كاریكاتور حضور در مطبوعات و انتقاد از شرایط و موضوعات روز اجتماعی است.

وی در پاسخ به اینکه چرا کارتونیست‌های ما به سمت جشنواره‌ها حرکت می‌کنند، گفت: اگر به دید اقتصادی به مساله کاریکاتورهای مطبوعاتی نگاه کنیم می‌بینیم که واقعا مشکلات زیادی بر سر کارتونیست‌های ما وجود دارد و دستمزدهای خوبی هم پرداخت نمی‌شود. انجمنی هم برای دفاع از حقوق این گروه از كارتونیست‌ها وجود ندارد پس کاریکاتوریست‌های ما به سمت جشنواره‎ها حرکت می‌کنند.

علیزاده با انتقاد از وضعیت کاریکاتورهای مطبوعاتی ایران خاطرنشان کرد: متاسفانه هرچقدر در حوزه كارتون جشنواره‌ای رشد چشمگیری داشته‌ایم، در حوزه كاریکاتور مطبوعاتی رو به جلو حركت نكرده‌ایم. این در حالی است که کاریکاتوریست مطبوعاتی بخش عمده‌ای از مشكلات جامعه را با زبان طنز بیان می‌كند و توجه به آن به نفع جامعه است.

وی در بخش دیگری از این گفتگو در مورد مجله «طنز و کاریکاتور» که سردبیری آن را برعهده دارد، توضیح داد: مجله طنز و کاریکاتور از دی‌ماه امسال وارد ۳۰ سالگی خود شد. این مجله از سال ۱۳۶۹ تاکنون منتشر شده و به نوعی قدیمی‌تری مجله طنز و کاریکاتور ایران است.

وی به مشکلات این مجله اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های این نشریه که در حوزه خصوصی چاپ می‌شود با مشکلاتی زیادی روبرو است. ما با نوسانات قیمت کاغذ روبرو هستیم که برای چاپ هر شماره آن با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنیم.

علیزاده در پایان سخنان خود گفت: ۱۰ سال پیش بن کاغذ به ما می‌دادند و با این بن‌ها می‌توانستیم کاغذ مورد نیاز مجله را تامین کنیم که متاسفانه آن را قطع کرده‌اند. امیدوارم با توجه به اینکه شعار من نیز مانند دولت یازدهم اعتدال و میانه‌روی بوده و هست، کمی به فکر ما باشند.

جواد علیزاده کارتونیست و کاریکاتوریست ایرانی، متولد ۱۳۳۱ در اردبیل است. او دارای مدرک کارشناسی زبان انگلیسی از مدرسه عالی ترجمه است و از سال ۱۳۶۹ تاکنون مدیرمسئول، صاحب امتیاز و سردبیر مجله طنز و کاریکاتور بوده است.

وی کشیدن کاریکاتور را از سال ۱۳۵۰ در مجله کاریکاتور به مدیریت مرحوم محسن دولو ملقب به پدر کاریکاتور ایران شروع کرد و تا سال ۱۳۵۷ در آنجا فعالیت می‌کرد. در ایام انقلاب، کاریکاتوریست سیاسی روزنامه کیهان بود. تاکنون صد‌ها اثر از وی در مطبوعات ایران و جهان منتشر شده است و بسیاری از کاریکاتوریست‌های سرشناس ایرانی با دیدن آثار وی به کاریکاتور علاقمند شده‌اند.

جواد علیزاده هنوز هم از فعال‌ترین کاریکاتوریست‌های مطبوعاتی ایران است. وی بیش از ۳۰ جایزه بین‌المللی معتبر را دریافت کرده است و نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی متعددی را در خارج از کشور برگزار کرده است.


کد مطلب: 37420

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/37420/جای-کاریکاتور-رسانه-نه-دیوار-گالری

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir