کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

توافق نامه ژنو نظام اسلامی را با آمریکا دوست نکرد

15 اسفند 1392 ساعت 17:23

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه نظام اسلامی در جریان مذاکرات به دنبال باج دادن به دشمن نیست، گفت: در توافق نامه ژنو آمده است که غنی سازی ادامه پیدا می کند اما اینکه جمهوری اسلامی حق غنی سازی دارد در این توافق مطرح نشده و بر این اساس رسانه های آمریکایی جنگ روانی به راه انداخته اند.


عباس عراقچی، چهارشنبه شب در نشست بررسی توافق ژنو در موسسه خدمات مشاوره ای آستان قدس رضوی با بیان اینکه بحث مذاکرات هسته ای موضوعی ملی است، افزود: دغدغه و نگرانی همه افراد در مورد این مذاکرات امری طبیعی است و البته اینکه افراد عادی و نخبگان در زمینه این مسئله سوال می کنند نشان دهنده آگاهی و شعور سیاسی مردم است و آنها با این عمل خود کاری می کنند تا کارگزاران و خدمتگزارنشان از خط اصلی خارج نشود.

وی تاکید کرد: در مذاکرات هسته ای برخلاف نگرانی عده ای، ما از موضع قدرت بر سر میز مذاکره حاضر شده ایم. در ‌۱۰ سال گذشته چالش های بزرگی با ۶ کشور دنیا بر سر برنامه هسته‌ای خود داشتیم و در یک مقطع با ۳ کشور اروپایی مذاکره کردیم اما سرانجام تصمیم گرفتیم به مذاکره با طرف غربی بپردازیم طوری که ملت ایران در برابر تهدیدها، تحریم ها و قطع نامه های طرف غربی برای دستیابی به دانش هسته ای ایستادند.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه رهبر معظم انقلاب به غرب بی اعتمادند و با این وجود چرا مذاکرات ادامه می یابد، افزود: مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند که به غربی‌ها خوشبین نیستند اما اعلام کرده اند که این مذاکرات باید ادامه یابد بنابراین مانعی در این زمینه وجود ندارد.

وی تاکید کرد: دولت یازدهم پس از انتخاب پرشور ۲۴ خردادماه با دست پر وارد مذاکرات شد و با پشتوانه مردمی توانست در مذاکرات دست بالا را بگیرد. این مذاکرات برای رسیدن به حق واقعی جمهوری اسلامی بوده و بی تردید ما به دلیل تحریم‌ها پای مذاکره نرفتیم، بلکه با قدرت و استقلال در مذاکرات حاضر شدیم.

نظام اسلامی در جریان مذاکرات به دنبال باج دادن به دشمن نیست

عراقچی تصریح کرد: اکنون جمهوری اسلامی در موضوع هسته‌ای از قوت و قدرت کافی برخوردار است و تاکنون توانسته به خواست خود تا حد زیادی دست یابد و در این مسیر به لحاظ تاسیسات هسته‌ای در اراک، اصفهان، نطنز و فوردو تجهیزات و تاسیسات خود را مستقر کرده و مواد لازم را تولید و همچنین به همت دانشمندان هسته ای به دانش و تکنولوژی چرخه سوخت نیز دست یافته ایم.

وی با اعلام اینکه نظام اسلامی در جریان مذاکرات به دنبال باج دادن به دشمن نیست، افزود: ملت ایران ۳۵ سال در برابر همه تهدیدها و تحریم های دشمن ایستاده اند و همه این ایستادگی ها برای رسیدن به حق خود بوده و در تمام این سالها به دشمن باج نداده ایم و اکنون نیز دلیلی ندارد در جریان مذاکرات باج بدهیم.

وی تاکید کرد: در مسئله هسته ای دست نظام اسلامی پر است و به آنچه خواسته ایم رسیده ایم و در این مسیر به دنبال کاهش هزینه هایی هستیم که دشمن به ما تحمیل کرده و اعتقاد داریم در مذاکرات ژنو به خواست اصلی خود دست یافته ایم.

وی ادامه داد: ۱۰ سال است که تهدیدات مختلفی بر ما تحمیل شده و با وجود اینکه مسئله هسته ای و غنی سازی برای نظام اسلامی بسیار با اهمیت است اما مهمتر از آن حفظ استقلال و عزت ملی است و همواره در برابر حرف غربی ها مقاومت کردیم تا زیر بار حرف زور نرویم و بی تردید آنچه که تا آخرین قطره خون به خاطرش ایستادگی می کنیم استقلال و عزت است.

عراقچی تصریح کرد: در ماجرای هسته ای دعوا ما با غرب بر سر این است که نمی خواهیم زیر بار حرف زور برویم؛ ۶ قطع نامه، شورای امنیت تصویب کرده و همه قطع نامه ها می گوید ایران باید غنی سازی خود را تعلیق کند اما ما در برابر همه این موارد ایستاده ایم و اعلام کرده ایم که غنی سازی حق مسلم ماست.

آمریکا سیاست خود را غنی سازی صفر اعلام کرد

وی بیان کرد: آمریکا سیاست خود را غنی سازی صفر اعلام کرده بود و مطابق این سیاستگذاری ایران نباید غنی سازی داشته باشد بنابراین در ۱۰ سال گذشته با گروه ۱+۵ وارد جنگ اراده ها شدیم طوری که طرف مقابل می گوید نظام اسلامی نباید غنی سازی داشته باشد اما اراده این نظام داشتن غنی سازی است.

وی اظهار کرد: در توافق نامه ژنو باید مشخص شود که اراده چه کسی بر دیگری تحمیل شده، اگر این توافق نامه می گوید ایران باید غنی سازی خود را ادامه دهد و آمریکا قطع نامه های خود را کنار بگذارد یعنی اینکه ملت ایران پیروز است.

معاون وزیر امور خارجه عنوان کرد: در تمام توافقنامه چه در گام نخست و چه در گام نهایی ادامه غنی سازی برای ایران دیده شده و حتی مرکل، شرمن و اوباما نیز ادعا و اعتراف کرده‌اند که غنی سازی ما ادامه پیدا می‌کند.

عراقچی افزود: مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ در گام نخست برای آماده سازی فضا بوده و در گام نخست و نهایی نیز نوشته شده که غنی سازی ادامه پیدا می‌کند اما در این راستا باید غنی سازی زیر ۵ درصد ادامه و ۲۰ درصد متوقف شود.

وی یادآور شد: اصل غنی‌سازی ۳.۵ درصد است و این برای ما حکم عزت و قدرت را دارد. هیچ نگرانی بابت راکتور تحقیقاتی تهران نداریم زیرا سوخت آن را تا ۱۰ سال‌آینده تأمین و ذخیره داریم.

حق غنی سازی در توافق نامه ژنو نیامده است

وی با اعلام اینکه حق غنی سازی در توافق نامه ژنو نیامده و به همین دلیل رسانه های آمریکایی جو روانی به راه انداخته اند، تصریح کرد: در این توافق نامه آمده که غنی سازی ادامه پیدا می کند اما اینکه جمهوری اسلامی حق غنی سازی دارد در این توافق مطرح نشده و بر این اساس رسانه های آمریکایی شروع به جنگ روانی کرده اند.

وی بیان کرد: هر کشوری در جریان مذاکرات سعی می کند به افکار عمومی القا کند امتیاز بیشتری را دریافت کرده البته همواره آن کشوری که می بازد هیاهوی بیشتری به راه می اندازد طوری که آمریکایی ها پس از اینکه غنی سازی را در توافق نامه پذیرفتند با به راه انداختن بازی رسانه ای اعلام کرده اند که حق غنی سازی جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت نمی شناسند.

معاون وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه بین حق و اجرای حق تفاوت وجود دارد، اظهار کرد: حق ذاتی ایران این است که غنی سازی صلح آمیز هسته ای ادامه پیدا کند و در این مسیر ان پی تی نیز این حق را به ما داده؛ چه آمریکایی ها و چه ۱+۵ آن را به رسمیت بشناسند یا خیر.

عراقچی بیان کرد: نظام اسلامی در حال حاضر در عرصه هسته ای به موفقیت های بزرگی دست یافته و اینکه یکی از مقامات رژیم صهیونیستی می‌گوید با مردم ایران با زبان زور نمی‌شود صحبت کرد و اینکه شرمن در تلاویو در پاسخ به سئوال یک خبرنگار که چرا حق غنی‌سازی به ایران دادید می گوید ما هم آرزو داشتیم که ایران غنی سازی نداشته باشد اما همه آرزوها محقق شدنی نیست، به معنای پیروزی جمهوری اسلامی است.

توافق نامه ژنو نظام اسلامی را با آمریکا دوست نکرد

وی ادامه داد: توافق نامه ژنو نظام اسلامی را با آمریکا دوست نکرده و این کشور هنوز دشمن ماست و قرار نیست رابطه ما با آمریکا بهبود یابد و قصد مذاکره با آمریکا را نداریم.

وی تاکید کرد: اینکه اوباما می‌گوید هنوز گزینه‌ها روی میز است از سر همین دشمنی است و در این راستا گزینه مردم ما نیز در برابر این کشور خودکامه بر روی میز است.


کد مطلب: 37701

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/37701/توافق-نامه-ژنو-نظام-اسلامی-آمریکا-دوست-نکرد

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir