کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یک کارشناس مذهبی مطرح کرد؛

آداب شب قدر دل را تطهیر می کند

26 تير 1393 ساعت 18:13

یک کارشناس مذهبی با اشاره به فلسفه روزه و فضایل عبادت در شب قدر در برنامه «کوی محبت» گفت: شب قدر مثل شب حج و یک شب استثنایی است، آداب شب قدر تلنگر زدن است تا به محضر فیض برسیم.


همزمان با شب ضربت خوردن امیرالمؤمنین(ع) برنامه «کوی محبت» نسبت به شبهای گذشته زمان بیشتری به خود اختصاص داد و به دو بخش تبدیل شد. در بخشی از برنامه «حشمت الله قنبری» کارشناس مذهبی درباره فلسفه روزه و ماه صیام گفت: خداوند در آیه ای وضعیت مخاطبین حق تعالی را خاص می کند. می فرمایند «یا ایهاالذین آمنوا» دو عظمت مهم در این کلام نهادینه شده و در اختیار ماست، در این ضیافت یک عده خاص از بندگان خدا فیض خواهند برد و از سفره الهی بهره مند می شود. اما هر کس می تواند به اندازه ظرفیت خود از سفره پهن شده نعمت بردارد. این سفره برکات و نعمات و موجودیت و جنس اش منطبق با خواست میزبان است. مهمان باید بداند چه مقدماتی نیاز دارد اگر ظرفیت پایین باشد فیض به همان اندازه کم می برد. خداوند متعال اهل ایمان را بر سر سفره دعوت کرده است. در صیام براساس سنت پیغمبر(ص) از خوردن و آشامیدن امساک می کنیم به اعتبار مظاهر روزه داری مومن خواهیم بود. اما تحصیل ایمان برای انسان زحمات فراوان دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: اما ممکن است یک عده نتوانند روزه بگیرند و به آداب مقید شوند. زیرا شرع مقدس می گوید اگر مضرتی بر بدن و جسم مومن عارض شود روزه بر او حرام است. میزبان ماه ضیافت بنایش به آسوده کردن بنده است نه اذیت کردن. اگر یک بنده از این سفره بهره مند شود شرافت انسان بر دیگر مخلوقات اثبات شده است.

کارشناس مذهبی درباره روزه توضیح داد: روزه خودشناسی است. کسی که خودش را نشناسد نمی تواند پروردگار را بشناسد. در سایه سنت نبوی «کتب علیکم» قابل فهم خواهد شد. خداوند راه به دست آوردن خودشناسی فریضه صیام قرار داده است. موجودیتی که به دنبال ظواهر دنیوی است مفاهیم عرشی را نمی فهمد. برای اثبات و احراز خود به هر عمل غیراخلاقی تن می دهد نمی تواند به مفاهیم عرشی دست یابد.

حسین (ع) نقشه راه است

قنبری در ادامه به سفارش پیغمبر به امتش اشاره کرد و درباره این کلام «حسین منی و انا من حسینی» گفت: با ورود به زندگی پیغمبر در می یابیم که وقتی این جمله را می فرمایند یعنی بین ایشان ، حسین (ع) و علی بن ابی طالب (ع) و مادر بزرگوارشان فاصله ای نیست. در کلام «انا من حسینی» دقت کنید خواهید دید پیغمبر تاکید دارد که تمام موجودیت ایشاندر ابا عبدالله (ع) است. از دایره شناخت حسین (ع) می توان تمامیت پیغمبر(ص) قابل فهم می شود. امامت ،رسالت، ملکوت همه درقالب ابی عبدالله(ع) قابل دریافت است. دشمن قصد داشت نقشه راه را از بین ببرند و اما قرآن با حسین ارتفاع یافت او نقشه راه بود.

ما محب علی هستیم

وی درباره مشخصه های شیعه امیرالمومنین (ع) گفت: زمانی شیعه هستید که توسط اهل بیت(ع) امضاء شود. ما محبیم با شیعه بودن متفاوت است. شعیه کسی است که وقتی دیدنش در ببیند که در خلوت وقتی به خود رجوع می کند ببیند چقدر دلش برای مردم به درد می آید. مناسبت افراد با اهل بیت در شیعه بودن مهم است آنها لایه های پنهان را می بینند و براساس عمل قضاوت می شود نه تظاهر. ما محبیم و این سرمایه خوبی است که اهل بیت را دوست می داریم.

شیعه واقعی همه شرف هستی است

قنبری ادامه داد: تراز شیعه میثم تمار است. خود امیر می فرماید امر ما سخت است حتما سخت است. شیعه واقعی همه شرف هستی است هرقدر ظواهر دنیا درگیرت کند از درجه شیعه بودن کم می شود. هدف ومقصد غایی ما مثل او شدن است. شیعه مالک بن حارث است. ما در بن بست های خود به دام می افتیم و به شاهراه ولایت نمی رسیم ماه رمضان ما را کمک می کند تا راه را بیابیم و در شاهراه سعادت حرکت کنیم که مقدمه اش ولایت پذیری است.

وی تاکید کرد: در ضیافت ماه مبارک دو دهه اول آدابی ندارد،نیت می کنیم و طبق سنت پیامبر(ص) نمی خوریم و نمی آشامیم روزه برای مهار کردن شکم است. ما در محاصره شکم هستیم. حضرت امیر می فرماید دوست من و برادر من کسی است که تحت سلطنت شکم نباشد. یعنی یک لحظه درنگ. شکم چه زمانی مهار می شود وقتی گرسنگی بکشد در این حالت میل به دیدن و رفتن ندارند. میزبان ماه ضیافت الهی می گوید بنده من، مومن تو حیثیت ات را به غارت دادی در زیاد خوردن، مراقب باشید. تمام مردم در این ضیافت عوام هستند و باید ویژگی پیدا کنند. سفره فیض الهی باز است و به تعبیر من خداوند آغوشش را گشوده است.

قنبری کارشناس مذهبی درباره برکت دادن خداوند به روزی مردم گفت: هر عملی که انجام بدهید، روزی به دنبال دارد. برکت مربوط به خداست اما ما معاش خود را به لحاظ کمی از دیگران به غلط طلب می کنیم در حالی صاحب روزی خداوند است و با این کار لقمه حلال را ضایع می کنیم.

وی درباره شب قدر و نزول ملائکه توضیح داد: شب قدر همه ملائکه که روزها در انتظار هستند به زمین می آیند اما برای خلیفه الله آن ها می آیند تا از وجود او هویت بگیرند. ملائک بین ما و امام ما حائل می شوند اما به دنبال طائب است و باید دل ها را آماده کنیم تا بعد از عبور از دو دهه صیام نفس را صیقل بدهیم و شب زنده داری کنیم.

آداب شب قدر دل راتطهیر می کند

کارشناس مذهبی برنامه درباره درک شب قدر گفت: درک شب قدر درک امام است . شب قدر مثل شب حج است یک شب استثنایی است. آداب شب قدر تلنگر زدن است تا به محضر فیض برسیم هر نامی در شب قدر می گوییم باران های رحمت به دل می زند و تطهیر می کند. قلب را باید به گونه ای تطهیر کنیم که مانند حر شویم. ما اگر قرار باشد در این ضیافت برویم باید حریت حر شدن پیدا کنیم. در شب های قدر به دنبال پیوستن به امام باشیم.

شب قدر سکوی پرش انسان در مسیر بندگی است

در بخش دیگری از برنامه کوی محبت با اجرای سید مصطفی موسوی و محسن سوهانی ،حجت الاسلام و المسلمین میرشاه ولد مسئول امور مساجد ستاد بازسازی عتبات عالیات و یکی از مسئولین امور مساجد مناطق تهران درباره اقدامات در سطح شهرتهران گفت:اقدامات اساسی و هماهنگ سازی ائمه جماعات هیئت امنای مساجد صورت گرفت زمینه سازی و بسترسازی برای بهره برداری مناسب از این شب ها صورت گیرد. این شب ها شب های دعا ،مناجات ،راز و نیاز استغفار توبه و انابه به درگاه الهی است.

شب قدر اوج رحمت الهی است

وی در ادامه تاکید کرد: مهم این است که شب قدر را قدر بدانیم. عبادت در این شب از هزار ماه برتر است، هزار ماه حدودا ۸۴ سال است و عمر متوسط یک انسان است در این شب انسان می تواند ره صدساله برود. خدای متعال شب قدر را سکوی پرش قرارداده تا جاماندگی انسان از مسیر بندگی جبران کند. بهترین مسئله این است که توجه کنیم در برابر چه ذات لایزال و باری تعالی قرار گرفتیم همه چیز در دست اوست. درب لطف الهی و فضل الهی همیشگی است شب قدر اوج رحمت الهی است.

حجت الاسلام میرشاه ولد به ضرورت بازسازی عتبات متبرکه اشاره کرد و گفت: مرکز عشق بازی شیعه حرم امیرالمومنین(ع) و امام هشتم(ع) است. فضاهای زیارتی در حرمهای مطهر باید فراهم شود تا زوار بتوانند به خوبی از زیارت بهره مند شود، امیرالمؤمنین(ع) مظهر تجلی ولایت و امامت است، پایگاه شیعه و تشیع است. ستاد این ضرورت را احساس می کند فضای مناسب فراهم کند. مطلب مهم دیگر این که سلفیها و وهابیها اساسا قصد از بین بردن و محو آثار شیعه و تشیع را دارند اما به همت مردم ایران و ستاد بازسازی این آثار برای همیشه در آینده تاریخ باقی بماند.

در بخش انتهایی برنامه گزارشی از چگونگی نصب دربهای ورودی باب الشهداء در حرم امام حسین(ع) پخش شد. این برنامه به سفارش گروه معارف شبکه دو سیما و با حمایت ستاد بازسازی عتبات عالیات روی آنتن می رود.


کد مطلب: 39982

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/39982/آداب-شب-قدر-دل-تطهیر-می-کند

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir