کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پیشنهاد وزارت دفاع فرانسه برای ایجاد "منطقه ممنوع پرواز" بدون مجوز شورای امنیت

4 شهريور 1391 ساعت 12:52

نخست وزیر ترکیه هم بشار اسد را متهم کرده است که از نیروهای مسلح حزب کارگران کردستان (پ ک ک) حمایت می کند...حلب که قبل از این شهری شکوفا بود هم اکنون شرایط سختی را در وضعیت جنگ میان مخالفان مسلح و نیروهای دولتی می گذراند. از خیابان های آن بوی بد زباله های تلبار شده به مشام می رسد و ساکنان آن نمی دانند آیا باید فرار کنند یا باقی بمانند.


نیروهای نظامی و تانک های ارتش سوریه به شهرک داریا در نزدیکی دمشق حمله کردند. هدف از این حمله، نابودی مواضع مخالفان بشار اسد رئیس جمهور سوریه عنوان شده است.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، منابعی در مخالفان حکومت سوریه گفته اند: در ۴۸ ساعت گذشته توپخانه و بالگردهای نظامی ارتش سوریه به مواضع مخالفان در شهرک داریا حمله کردند که منجر به کشته شدن ۲۵ نفر و زخمی شدن ۲۰۰ نفر دیگه شده است. پس از این حملات، نظامیان وارد شهرک شده و خانه به خانه به دنبال مخالفان مسلح هستند. مرکز منطقه داریا نیز به تصرف نظامیان دولتی درآمده است.

ارتش سوریه در حال پیشروی به سمت مرکز شهرک داریا واقع در جنوب غربی دمشق با مقاومت ملموسی از سوی مخالفان مسلح روبه رو نشدند.


سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه از گروه های مخالف حکومت سوریه هم گفته است روز پنجشنبه گذشته حدود ۱۰۰ نفر از جمله ۵۹ غیرنظامی در خشونت هایی در مناطق مختلف این کشور به قتل رسیدند. این رقم در روز چهارشنبه گذشته، ۲۰۰ نفر بود.

این آمار توسط سازمان های مستقل ، تایید نشده است.

نیروهای دولتی همچنین با استفاده از تانک مواضع مخالفان را در منطقه المعضمیه واقع در حومه جنوب غربی دمشق مورد هدف قراردادند که منجر به مرگ ۸۶ نفر شد.

فعالان مخالف حکومت سوریه اعلام کردند تعداد کشته شدگان در ناآرامی های جمعه گذشته (دیروز) به بیش از ۱۰۰ نفر رسید. اکثر این افراد در شهرهای دیرالزور و دمشق و حومه کشته شدند.

بقیه کشته شدگان نیز مربوط به داریا، ادلب، درعا، حماه، حمص، قنیطره و حلب بوده اند.





درگیری در بوکمال

درگیری های شدیدی نیز در شهر بوکمال در مرز با عراق روی داده است.

مقامات عراقی گفته اند که جنگنده های سوریه در هنگام پرواز بر فراز شهر بوکمال و هدف گیری مواضع مخالفان، برای دقایقی وارد آسمان عراق نیز شده بودند. هم اکنون گذرگاه بوکمال در مرز با عراق به دست مخالفان مسلح سوریه افتاده و به همین دلیل دولت عراق این گذرگاه مرزی را تعطیل کرده است.

هم اکنون بخش های مهمی از شهر بوکمال در اختیار مخالفان قرار دارد.

راستی آزمایی این خبرها به دلیل محدودیت های دولت سوریه برای رسانه های خارجی و غیردولتی ، به سختی امکان پذیر است.
خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) هم اضافه کرد: واحدهایی از نیروهای مسلح شجاع سوریه شب گذشته تلاش های گروه های مسلح تروریستی از خاک لبنان به سوریه را ناکام گذاشتند. در این عملیات ها، شماری از تروریست ها کشته یا زخمی شدند و بقیه به سمت خاک لبنان، فرار کردند. در شهرهای تلکخ و حماه نیز میان دستگاه های مسئول و تروریست ها درگیری به وجود آمد.

مخالفان مسلح خارجی در سوریه

دولتمردان سوریه می گویند آنها در حال مقابله با "گروه های مسلح تروریستی" هستند که از سوی ترکیه ، کشورهای غربی و جنوب خلیج فارس مورد حمایت قرار می گیرند. دولت سوریه معتقد است این کشورها تلاش می کنند حکومت اسد را به دلیل مقاومت در برابر اسرائیل و آمریکا، سرنگون کنند.

رویترز می نویسد: شماری از جنگجویان خارجی از کشورهای عربی و دیگر کشورها به مخالفان مسلح در سوریه پیوسته اند که از جمله آنها می توان به رستم گلاییف پسر یکی از فرماندهان ارشد جنگ چچن اشاره کرد.

رسانه های روسی و سایت های هوادار جنگجویان افراط گرای اسلامی در اینترنت گفته اند رستم گلاییف در سوریه کشته شده است. برخی ها گفته اند او در سوریه مشغول تحصیل بوده و برخی دیگر می گویند او در حال جنگ با نیروهای دولتی بوده است.

یکی از خیابان های حلب - شمال سوریه



ادامه درگیری ها در حلب

از سوی دیگر در شهر حلب، پایتخت اقتصادی و دومین شهر مهم سوریه درگیری های شدید میان ارتش و مخالفان مسلح ادامه دارد.

ارتش سوریه در شهر حلب با استفاده از تانک به ساختمان های منطقه سیف الدوله (تحت کنترل مخالفان) حمله کرده است.

یک مرد که تنها به گفتن نام خود یعنی محمد اکتفا کرد و پیراهنی کثیف و کفش های پاره پوشیده بود گفت: خانه ام در منطقه صلاح الدین حلب است. منطقه ای نزدیک به سیف الدوله که پس از چند روز درگیری شدید مسلحانه ، به کنترل ارتش دولت بازگشته است.

او در حالی که گلوله های خمپاره در فاصله چند متری اش سقوط می کرد گفت: من و خواهرم و خانواده های دیگری روز دوشنبه این منطقه را ترک کردیم. خانه خود را در حالی ترک کردم که تنها لباس برتنم را به همراه داشتم. ما هم اکنون چهار خانواده هستیم که در یک خانه زندگی می کنیم آیا جهانیان به سوریه اهمیت می دهد؟ معتقدم نه.
حلب که قبل از این شهری شکوفا بود هم اکنون شرایط سختی را در وضعیت جنگ میان مخالفان مسلح و نیروهای دولتی می گذراند. از خیابان های آن بوی بد زباله های تلبار شده به مشام می رسد و ساکنان آن نمی دانند آیا باید فرار کنند یا باقی بمانند.

مناطق تحت کنترل مخالفان در حلب ، مورد هدف گلوله های تانک ، جنگنده ها و بالگردهای جنگی قرار می گیرند. شماری از غیرنظامیان هم اکنون در مناطقی از حلب، محاصره شده اند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) در گزارشی درباره حلب نوشت: دستگاه های امنیتی در منطقه السید علی در حلب با تروریست ها درگیر شده و توانستند آنها را نابود کنند. در این درگیری ۹ نفر از تروریست ها از جمله یک تک تیرانداز، کشته شد. شماری از ترویست ها نیز که قصد داشتند فرار کنند، بازداشت شدند.

یک منبع رسمی هم گفت در منطقه هزازه حلب دستگاه های امنیتی با تروریست ها به زد و خورد پرداختند که منجر به کشته شدن شماری از تروریست ها از جمله دو تک تیرانداز شد.

ادامه تلاش های ابراهیمی

در همین حال احمد فوزی سخنگوی اخضر ابراهیمی نماینده جدید سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه گفت که ابراهیمی به نیویورک رفته است تا در مدت یک هفته رایزنی هایی را با نمایندگان سایر کشور در سازمان ملل متحد داشته باشد.

او به تازگی جانشین کوفی عنان شده است که در پیشرفت برای برقراری آتش بس و پیدا کردن راه حلی برای بحران سوریه، ناکام مانده بود.


با این حال هنوز چشم اندازی شفاف درباره امکان موفقیت ابراهیمی، دیپلمات خوشنام الجزایری در مسئله سوریه دیده نمی شود چرا که دو طرف در نزاع سوریه و کشورهای حامی آنها، بر مواضع خود اصرار می کنند.

امتداد بحران سوریه در لبنان

در همین ارتباط ، زدو خوردهای پراکنده ای میان دو گروه از مردم سنی مذهب و علوی مذهب به عنوان مخالفان و حامیان حکومت سوریه در شهر طرابلس در شمال لبنان از سرگرفته شد.
در درگیری های یک هفته گذشته در این شهر حداقل ۱۳ نفر از دو طرف کشته و بیش از ۱۰۰ نفر هم زخمی شدند. این نشانه ای از کشیده شدن بحران سوریه به لبنان است.

شهر درعا - جنوب سوریه



جلسات مقامات ترکیه و آمریکا برای سرنگونی اسد

همچنین دیپلمات ها و مقامات بخش های اطلاعاتی امنیتی و نظامی ترکیه و آمریکا مذاکراتی را از روز پنجشنبه گذشته در آنکارا آغاز کرده اند. این مذاکرات احتمال ایجاد منطقه "جداشده" در سوریه و در پیش گرفتن گام هایی برای منع بهره برداری اعضای مسلح حزب کارگران کردستان (پ ک ک) از ناآرامی های سوریه را بررسی می کند.

سایت الجزیره هم نوشت این نشست ها برای برنامه ریزی عملیاتی با هدف پایان بخشیدن به حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه و برنامه برای سوریه بعد از اسد برگزار می شوند.

در این نشست ها واکنش های نظامی، اطلاعاتی امنیتی و سیاسی به اقدامات نظامی دولت سوریه هماهنگ می شود.
همچنین برنامه های اضطراری برای واکنش به استفاده احتمالی حکومت سوریه از سلاح شیمیایی نیز بررسی می شود.

رایان کلیها سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم گفت ادامه خشونت ها در سوریه باعث تقویت گروه های افراط گرای اسلامی و نگرانی جامعه جهانی می شود.
دولت ترکیه نیز از احتمال ارتباط میان مخالفان کرد در جنوب شرقی این کشور و نزاع در سوریه نگران است.
رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه هم بشار اسد رئیس جمهور سوریه را متهم کرده است که از نیروهای مسلح حزب کارگران کردستان (پ ک ک) حمایت می کند.

اردوغان گفت: ارتش ترکیه برای مقابله با هر تهدیدی از سوی حزب کارگران در سوریه، اقدام خواهد کرد.

"جان ایف لو دریان" وزیر دفاع فرانسه هم پیشنهاد کرد کشورهای غربی و هم پیمان ایجاد منطقه پرواز ممنوع به صورت محدود در سوریه را بدون دریافت مجوز از شورای امنیت ، بررسی کنند.
این برای نخستین بار است که پاریس درباره دخالت بین المللی و نه سازمان ملل متحد در سوریه، سخن به میان می آورد.
فرانسه قبل از این هم مهمترین حامی برقراری وضعیت پرواز ممنوع برفراز لیبی بود.

ادامه فرار پناهندگان

ترکیه همچنین اعلام کرد بیش از ۳۵۰۰ نفر از مردم سوریه در ۲۴ ساعت گذشته به عنوان پناهجو با خروج از این کشور، وارد ترکیه شده اند.

مقامات ترکیه گفته اند بیش از ۳۵۰۰ نفر از خشونت ها در سوریه فرار کردند و وارد ترکیه شدند. با رسیدن این افراد، تعداد پناهجوهای سوری در ترکیه به بیش از ۷۸ هزار نفر می رسد.

هم اکنون کشورهای همسایه سوریه یعنی عراق، اردن و لبنان نیز میزبان تعداد زیادی از پناهجوهای سوری هستند.


کد مطلب: 4172

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/4172/پیشنهاد-وزارت-دفاع-فرانسه-ایجاد-منطقه-ممنوع-پرواز-بدون-مجوز-شورای-امنیت

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir