کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

به قلم "سانتي خيمنز"، از نشريه AS

يادداشت روز: بارسلونا و آغاز يک فروپاشي

17 دی 1393 ساعت 8:40

بارسا روزهاي دشواري را سپري مي کند.ايجاد تغييرات مديريتي در اين باشگاه و نتايج نه چندان مطلوب هفته هاي اخير، سبب شده تا تيم تحت هدايت لوئيس انريکه، در آستانه يک بحران قرار بگيرد.


نیمکت نشینی لیونل مسی و نیمار در بازی مقابل سوسیه داد و متعاقب آن شکست ۱-۰ بارسا در آن بازی، (در حالیکه بارسا با توجه به شکست رئال مادرید مقابل والنسیا، بهترین فرصت را برای صدرنشینی در اختیار داشت)، انتقادات وسیع رسانه های کاتالونیا را به دنبال داشت. روز گذشته، زوبی زارتا مدیر ورزشی بارسلونا، پس از مصاحبه جنجالی علیه ریاست باشگاه بارسلونا، از سوی بارتومئو از کار برکنار شد. شب گذشته نیز خبر فالو کردن اینستاگرام باشگاه چلسی از سوی مسی، اتفاقات حاشیه ای حول باشگاه بارسلونا را وسعت بخشید.

"سانتی خیمنز"، مدیر بخش بارسلونای نشریه AS، در یادداشت امروز خود، نگاهی داشته به حال روز این روزهای باشگاه بارسلونا و از آن، به عنوان آغازی بر یک فروپاشی یاد کرده است:




تیمی که به مربی خود اعتقادی ندارد : بین لوئیس انریکه و بازیکنان بارسا، یک فاصله آشکار به وجود آمده است. از لحاظ ایدئولوژی تاکتیکی و بیش از همه، ارتباط دوستانه، فاصله ها روز به روز بیشتر می شوند. کار به جایی رسیده است که برخی بازیکنان شاخص و بین المللی بارسا، در محافل خصوصی از انریکه به عنوان بدترین مربی ای که هدایتشان را بر عهده داشته، یاد کرده اند.صحبت از بازیکنان جوانی که دو یا سه مربی تاکنون به خود دیده اند نیست. صحبت از بازیکنان کلاس یک جهانی بارساست.آنها چنین عقیده ای در مورد سرمربی حال حاضر خود دارند. هرچند که تاکنون این اظهارات را علنی نکرده اند اما روز گذشته وبسایت "Voz Pópuli’" پرده از این اتفاق برداشت. نه بازیکنان جوان و نه قدیمی های بارسا، ایده های تاکتیکی انریکه را متقاعد کننده نمی دانند. می توان اینگونه گفت که ارتباط بین مربی و بازیکنان بارسا در حال حاضر چیزی نزدیک به صفر است.


یک رئیس اشتباهی : البته که جوزپ ماریا بارتومئو، یک رئیس کاملا قانونی برای بارسلونا به حساب می آید اما او رئیسی است که هیچکس او را نمی خواست و نمی خواهد. پس از استعفای ساندرو راسل که به رئیس فراری معروف شده، بارتومئو به عنوان نایب رئیس، جای او را در باشگاه بارسلونا اشغال کرد. او هرگز بحث انتخابات زودرس را مطرح نکرده و سعی دارد، اوضاع نابسامان بارسلونا را تحت کنترل خود در بیاورد. مذاکره با اسپانسر تلویزیونی، کمپانی نایکی ، اسپانسر قطری و نوسازی نوکمپ، کارهای نیمه تمامی هستند که او قصد دارد آنها را نهایی کند.همه اینها بستگی به نتایج بارسا درون زمین و گردش توپ دارد. توپی که به نظر، نمی خواهد وارد دروازه شود.


فضای اطراف بارسا، مساعد برای انتخابات زودرس : اینکه بارتومئو دوست ندارد انتخابات زودرس برگزار شود، یک طرف و این مساله که فشارها برای انجام این انتخابات، روز به روز در حال بیشتر شدن است، سویی دیگر. مساله ای که بارتومئو هرگز آن را پیش بینی نمی کرد؛ اینکه روزی مجبور شود خود دستور به انجام انتخابات زودرس بدهد.همه اقدامات چند روز اخیر او نشان از هجمه فشارها روی او دارد. اخراج سه مدیر در عرض یک هفته، که آخرینش زوبی زارتا (مدیر ورزشی) بود، نشان از عزم جدی او برای ایجاد تغییر در ترکیب ساختار مدیریتی باشگاه دارد. او قصد دارد اطراف خود را با نیروهای وفادار به خود پر کند.


بارسلونا، باشگاهی با مشکلات قضایی گوناگون: همه چیز از مساله انتقال نیمار و استعفای راسل شروع شد.داستان چگونگی پیوستن نیمار به بارسلونا، تا چند ماه پیش ادامه داشت و هنوز هم ترکش های آن احساس می شود. بارسلونا به گواه بسیاری از کارشناسان، بخشی از اعتبار خود را بر سر این مساله از دست داد. در ادامه، حکم محرومیت این باشگاه از سوی فیفا به دلیل عدم رعایت قوانین در جذب بازیکنان زیر سن قانونی، ضربه دیگری بر اعتبار جهانی بارسلونا وارد کرد. جذب بازیکنی جنجالی همچون لوئیس سوارز که به دلیل مشکلات حاشیه ای خود، در سطح جهان، بازیکن محبوبی نیست، یکی دیگر از اقدامات تعجب برانگیز مدیران بارسا بود. گویا شکایتی دیگر بخاطر لاماسیا بر علیه بارسلونا در دست بررسی است و بارسا با یک غرامت ۱۰۰ میلیونی نیز روبرو خواهد شد.


"لاپورتا"، سایه ای سنگین برای بارتومئو: هرچند خوان لاپورتا هنوز به صورت رسمی کاندیداتوری خود برای ریاست بارسا را اعلام نکرده اما تحرکات اخیر او نشان می دهد که رئیس سابق، قصد بازگشت دوباره به باشگاه را دارد. رئیسی که در همه نظرسنجی ها، مقبولیتی بسیار بیشتر از بارتومئو دارد.



نیمکتی بی توجه و بدون شور و حال : روز گذشته، شبکه تلویزیونی ۴، فیلمی از نیمکت بارسلونا پس از گل به خودی آلبا مقابل سوسیداد پخش کرد که مایه تاسف بود. در این فیلم، نیمار پس از گل خوردن بارسا، به شوخی رو به مسی می کند و می گوید: "بلندشو و خودت را گرم کن." مسی نسبت به این حرف، در ابتدا واکنشی نشان نمی دهد اما وقتی نیمار کفشهای خود را در دست می گیرد و ادای مسی را در هنگام دویدن در می آورد، مسی هم وادار به خنده می شود. در همان لحظات، هواداران بارسا در اندوه دریافت گل خورده در دقیقه ابتدایی بازی بودند. به گواه منابع معتبر، روز جمعه بین مسی و انریکه در تمرین، درگیری لفظی رخ داده بود که این مساله در روز بازی با سوسیداد نیز تکرار شده است.



خرید هایی مایوس کننده : البته که برای هر باشگاهی در دنیا اتفاق می افتد که خرید یا خرید هایی ناموفق داشته باشد. در بهترین دوران بارسا با پپ گواردیولا نیز، این باشگاه خریدهای ناموقی همچون چیگرینسکی داشت.اما در شرایطی که زوبی زارتا می دانست که بارسا احتمالا در سال ۲۰۱۵ نمی تواند بازیکن جدیدی جذب کند و در شرایطی که ژاوی در آستانه خداحافظی از بارسلونا قرار دارد وپویول نیز به عنوان رهبر تیم و رهبر خط دفاعی از فوتبال خداحافظی کرده بود، خرید قابل توجهی در میانه زمین و در خط دفاعی نداشت و راکیتیچ نیز در بازی های مهم، همچنان مورد اعتماد انریکه قرار ندارد. پرداخت ۲۰ میلیون یورو برای مدافعی ۳۰ ساله مثل متیو و جذب بازیکنی همیشه مصدوم به نام فرمالن، که شاید بدترین خرید تاریخ باشگاه بارسلونا لقب بگیرد، از نکات تاریک مدیریت ورزشی بارسلونا در تابستان سال گذشته میلادی بود. به همه اینها، تغییرات مداوم انریکه در ترکیب اصلی و نداشتن یک ایده و فلسفه مشخص را اضافه کنید.



وضعیت ناامید کننده تیم دوم باشگاه : سقوط ورزشی بارسلونا، فقط به تیم اول این باشگاه مربوط نمی شود. تیم دوم بارسا نیز مدتهاست که وضعیت خوبی ندارد و در منطقه سقوط دسته دوم قرار دارد. اوزه بیو به عنوان مربی تیم دوم باشگاه، وضعیتی بحرانی همچون لوئیس انریکه دارد.



تونل زمان : این روزهای بارسلونا، همه را به یاد آخرین سال ریاست گاسپارت در ۱۱ سال پیش می اندازد. بارسا با مدیریت او، یکی از بدترین مقاطع تاریخ خود را سپری کرد. نتایج ضعیف، در کنار خرید های نسنجیده،در نهایت، حکم به برکناری گاسپارت دادند.بارتومئو نیز همچون گاسپارت، مقبولیتی اجتماعی ندارد.با این شرایط، وقوع یک انتخابات زودرس حتمی به نظر می رسد.


کد مطلب: 44054

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/44054/يادداشت-روز-بارسلونا-آغاز-يک-فروپاشي

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir