کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سطح روابط با کاخ سفید رو به تنزل؛

نتانیاهو به آمریکا نیاید

5 بهمن 1393 ساعت 9:23

باراک اوباما و مقامات آمریکایی از خبر سفر بینامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به واشنگتن و سخنرانی در جلسه مشترک کنگره در بهار آینده به طور کامل شوکه شدند- اقدامی که کاخ سفید و مقامات دیپلماتیک را عصبی کرده است.


به نقل از سی ان ان، اعلام این خبر توسط جان بینر، رییس مجلس نمایندگان آمریکا طی هفته گذشته پس از انجام تعاملات بسیار در سطح بالا میان مقامات آمریکا و اسرائیل، از جمله تماس تلفنی نتایناهو و اوباما و جلسه چندساعته جان کری، وزیر خارجه آمریکا و رون درمر، سفیر اسرائیل صورت گرفت.

نادیده گرفتن نتانیاهو بار دیگر باعث دشواری روابط دو طرف شده اما مقامات آمریکایی تاکید دارند که این تنش ها تاثیری بر حمایت آمریکا از اسرائیل ندارد.

اعلام سفر نتانیاهو توسط بینر تنها یک هفته پس از آن صورت گرفت که اوباما به صورت تلفنی با نتانیاهو صحبت کرد و از او خواست به نفع تحریم های ایران لابی نکند، اما نخست وزیر جنگ طلب اسرائیل سابقه حمایت از تحریم های سخت علیه ایران را دارد و انتظار می رود در سخنرانی ماه مارس خود در کنگره نیز به این مسئله بپردازد.

اوباما و دیگر رهبران جهان که در حال مذاکره با ایران در مورد پرونده هسته ای هستند، به شدت علیه لایحه تحریم های جدید کنگره صحبت کرده اند. به عقیده آنها این تحریم ها ائتلاف بین المللی حساسی که شکل گرفته را از بین خواهد برد و مذاکرات را نابود خواهد کرد.

یکی از مقامات ارشد دولت اوباما به سی ان ان گفت: «ما به طور خصوصی و عمومی از اسرائیلی ها خواستیم که صبر کنند و رئیس جمهور به طور واضح برایشان توضیح داد که اگر به توافق نرسیم وی اولین شخص حامی تحریم های بیشتر خواهد بود.»

وی در ادامه افزود: «به همین دلیل است که تصمیم نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره به مسئله بسیار جدی تبدیل شده است.»

و دقیقا یک روز پیش از اعلام این خبر از سوی بینر، کری دیداری چند ساعته با درمر که دیدار رهبر جمهوری خواهان کنگره و نتانیاهو را ترتیب داده بود، داشت. اما در آن زمان هنوز حرفی از سفر نتانیاهو به واشنگتن نبود.

یکی از منابع نزدیک به کری گفت: «آیا این راه هوشمندانه آنها برای مدیریت روابط است؟ روابط دوجانبه غیرقابل تزلزل است اما سیاست بازی با این رابطه می تواند اشتیاق کری برای دفاع از اسرائیل را از بین ببرد.»

در شرایطی که مقامات آمریکا و اسرائیل به طور عمومی تاکید می کنند که این روابط هرگز تا این اندازه قوی نبوده، سخنرانی نتانیاهو در کنگره تازه ترین افتضاح از سری افتضاحات دیپلماتیکی است که هربار روابط میان دو طرف را به سطح پائین تری کشانده است.

چنین اقدام علنی از سوی اردوگاه نتانیاهو در حالی انجام شد که اسرائیل در مورد اقدام فلسطینی ها برای کسب مشروعیت در سازمان های بین المللی، به حمایت آمریکا در عرصه بین الملل نیاز دارد.

به گفته این منبع کری طی ماه گذشته برای مطرح کردن مسئه روابط اسرائیل-فلسطین بیش از ۵۰ تماس تلفنی با رهبران جهان داشته و «صبر کری نامحدود نیست».

نادیده گرفتن نتانیاهو باعث نمی شود که تعهد گسترده آمریکا به تامین امنیت و حمایت از اسرائیل در عرصه بین الملل لطمه ای وارد شود اما نتانیاهو شاهد پیامدهای آن را طی ماه مارس در واشنگتن خواهد بود؛ زمانیکه بلیط ورود به کاخ سفید را نداشته باشد.

کاخ سفید اعلام کرد که اوباما در سفر نتانیاهو به دلیل نزدیکی انتخابات اسرائیلی، با وی دیدار نخواهد کرد. نتانیاهو دقیقا ۱۲ روز پیش از این انتخابات در کنگره سخنرانی خواهد کرد.

البته تنها مقامات آمریکایی نیستند که عقب نشینی کرده اند. شیمون پرس، رئیس جمهور سابق اسرائیل نیز ضمن امتناع از انتقاد مستقیم از نتانیاهو گفت: «قوانین و رسومی در مورد چگونگی رفتار با کشورها وجود دارد که باید به آنها احترام گذاشته شود.»
منبع:فرارو


کد مطلب: 44372

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/44372/نتانیاهو-آمریکا-نیاید

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir