کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روحانی: پلیس موظف به اجرای اسلام نیست

امنیت جامعه با امنیتی کردن جامعه فرق دارد

5 ارديبهشت 1394 ساعت 12:33

رئیس جمهور کشورمان گفت:‌ پلیس موظف به اجرای اسلام نیست، هیچ پلیسی نمی‌تواند بگوید من این کار را کردم چون خدا گفته است، پلیس یک وظیفه بیشتر ندارد و آن هم اجرای قانون است.


رئیس جمهور کشورمان گفت:‌ پلیس موظف به اجرای اسلام نیست، هیچ پلیسی نمی‌تواند بگوید من این کار را کردم چون خدا گفته است، پلیس یک وظیفه بیشتر ندارد و آن هم اجرای قانون است.

 حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز شنبه در بیستمین همایش سراسری فرماندهان ناجا، اظهارداشت: ایمان به خداوند، دین حق و راه حق برای قلب و روح انسان امنیت و آرامش می‌آفریند و هم برای زندگی اجتماعی ما امنیت‌آفرین است.

وی تأکید کرد: دولت یازدهم در کنار برنامه‌هایی که بر دوش دارد به هرچه در انتخابات وعده داده در پی آنها بوده و هست تا آنها را نعل به نعل عمل و اجرا کند.

وی افزود: یکی از برنامه‌هایی که دولت از آغاز اهمیت ویژه‌ای برای آن قائل بوده مسأله امنیت در کنار مسأله سلامت بوده است.

روحانی تاکید کرد:‌ در سال ۹۱ بودجه عمرانی ۱۱ هزار میلیارد تومان، سال ۹۲ بودجه عمرانی ۲۲ هزار میلیارد تومان و سال ۹۳ بودجه عمرانی ۳۲ هزار میلیارد تومان بوده که اجرا شده است.

وی افزود: علیرغم همه مشکلاتی که وجود داشته ضمن اینکه بودجه جاری را پرداخت کرده‌ایم بودجه عمرانی را افزایش دادیم و اتکای ما به نفت از همیشه تاریخ پایین‌تر بوده است، با این حال بودجه نیروهای مسلح را صد در صد و بیشتر از آن پرداخت کردیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: برخی از ما ایراد می‌گیرند و می‌گویند دولت بنا بوده که پلیسی نباشد و فضای امنیتی را کم کند پس چرا بودجه نیروهای مسلح را اضافه می‌کند.

وی ادامه داد:‌ یک اشکالی که در ذهن برخی‌ها وجود دارداین است که بین جامعه پلیسی با جامعه دارای پلیس خوب و امنیت جامعه با امنیتی کردن جامعه تفاوتی قائل نیستند، اینها دو مقوله هستند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد:‌ ما در جامعه نیازمند امنیت هستیم و برای ایجاد امنیت باید هزینه کنیم، موفق‌ترین نیروی امنیتی در جامعه نیرویی است که خرجش کم باشد و بهره‌وری از آن بیشتر.

روحانی با بیان اینکه مؤثرترین نیرو کم‌هزینه‌ترین نیرو است، گفت: اگر این موضوع را مدنظر قرار دهیم و اثربخشی پلیس را افزایش دهیم یک حرکت خوب و مؤثر انجام دادیم.

وی در ادامه اظهار داشت: سال همدلی و همزبانی است و باید این را مورد توجه قرار دهیم که همدلی باید در میان بخش‌های مختلف ناجا افزایش پیدا کند. پلیس در تمام کشور مسئولیت سنگینی را بر عهده دارد. از حراست و حفاظت مرزها تا حراست از تمام روستاها، شهرها و ....

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد:‌ اگر می‌خواهید همدلی را برقرار کنید، اول باید در داخل بخشی که هستید این را انجام دهید و بعد همدلی با سایر نیروهایی که امنیت را برقرار می‌کند. ایجاد امنیت در سایه همدلی و هماهنگی و همکاری بین دولت، نیروهای مسلح و نیروهای اطلاعاتی امکان‌پذیر است.

روحانی تصریح کرد: برای ایجاد امنیت ابتدا باید به ریشه‌ها در این موضوع توجه کنیم. اولین دلیل ایجاد ناامنی فقر و بیکاری است و باید آنها را از بین ببریم. چسبیده‌ایم به چند فرع اسلام و فکر می‌کنیم دنیای منکر و معروف آنجاست.

وی افزود:‌ منکر چیزی است که وقتی پلیس برای اجرای قانون به سمت آن می‌رود همه پلیس را تحسین می‌کنند. یکی از بزرگترین هنرهای اسلام، مردم‌سالاری و ترکیب آن با دین‌سالاری است. افتخار ما این است که اجرای قانون مصوب ما شرعا لازم است و حکومت اسلامی یعنی حکومت قانون و این را ده‌ها بار امام (ره) در سخنرانی‌هایشان مطرح کردند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما باید قانون را با دقت اجرا کنیم و خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران شرع و قانون در کنار هم قرار می‌گیرند.

وی افزود: پلیس موظف به اجرای اسلام نیست، هیچ پلیسی نمی‌تواند بگوید من این کار را کردم چون خدا گفته است. پلیس یک وظیفه بیشتر ندارد و آن هم اجرای قانون است.

روحانی یادآور شد: احکام شرع برخی در قانون و بخشی هم مجلس تصویب کرده که مخالف با شرع نبوده است؛ برخی احکام اسلام در قانون نیامده آیا پلیس می‌تواند در آن دخالت کند؟‌ مثلا هنگام نماز ظهر وارد یک بانک شود و به رئیس بانک بگوید وقت نماز است.

وی تاکید کرد: احسان به والدین یکی از واجبات بزرگ ماست ولی آیا می‌شود یک نفر را دستگیر کرد به خاطر اینکه در خیابان از پدرش جلوتر حرکت کرده است؟ نمی‌شود پشت یک درخت علامت راهنمایی و رانندگی بگذاریم و بعد مردم را جریمه کنیم. علامت راهنمایی باید در مقابل دید مردم قرار گیرد.

رئیس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه هماهنگی نیروی انتظامی و سایر نیروهای مسلح برای حفظ امنیت ضروری است، گفت: امنیت جامعه با امنیتی کردن جامعه دو مقوله متفاوتند.
منبع:انتخاب


کد مطلب: 45377

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/45377/روحانی-پلیس-موظف-اجرای-اسلام-نیست

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir