کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حضور زنان در ورزشگاه‌ها، شاید وقتی دیگر

18 خرداد 1394 ساعت 12:23

وزارت کشور که مرجع رسمی است تاکنون هیچ ابلاغی صادر نکرده و چون ابلاغیه‌ای به دست ما نرسیده، در نتیجه همچنان از حضور بانوان در سالن‌های ورزشی خودداری می‌شود.


سخنگوی ناجا در اولین نشست خبری خود خبرهای متعددی داشت که از موافقت نیروی انتظامی با اجرای طرح افطار تا سحر در سینماها تا اجرای طرح امنیت اخلاقی مانند گذشته و عدم ابلاغ مجوز برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها گسترده بود. سعید منتظرالمهدی همچنین گزارشی از جمع‌آوری معتادان ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، روز گذشته معاون اجتماعی ناجا در اولین نشست خبری خود گفت:‌ «با درخواست سینماگران برای اجرای طرح «افطار تا سحر» موافقیم و سینماها در ماه مبارک رمضان به جز شب‌های قدر می‌توانند تا سحر فعالیت کنند». منتظرالمهدی درحالی این خبر را اعلام کرد که کمتر از دو هفته دیگر تا آغاز ماه مبارک رمضان فرصت باقی است. در این ماه به دلیل روزه‌دار بودن شهروندان آنها کمتر در طول روز به سینما می‌روند و بسیاری از خانواده‌ها از افطار تا سحر را برای این کار انتخاب می‌کنند. طرح باز بودن سینما‌ها از افطار تا سحر در سال‌های گذشته نیز اجرا شده و استقبال خوبی از آن صورت گرفته است.

طرح امنیت اجتماعی همچنان پایدار
طرح امنیت اجتماعی از جمله مسائل مختلفی است که همواره اظهارنظرهای فراوانی درباره آن وجود دارد. روز گذشته سخنگوی ناجا با اعلام آغاز «طرح دریا» با استقرار پلیس در ۱۱۰ نقطه از سواحل شمالی، گفت: هم در دریا، هم در ساحل و هم در پیرامون ساحل حضور داریم. او از کاهش ۵۰درصدی غرق‌شدگان و نجات دو هزار و ۵۰۰ تن از غرق‌شدگی توسط ناجا خبر داد و گفت: در طرح دریا خطوط قرمز ما مشخص است و درباره هنجارشکنان نیز سیاست ما تذکر است اما با عده قلیلی که اصرار به هنجارشکنی داشته باشند برخورد سلبی خواهیم کرد. به گفته معاون اجتماعی ناجا، طرح امنیت اخلاقی نیز کمافی‌السابق اجرا می‌شود.

حضور زنان در ورزشگاه‌ها با سیاست‌های متضاد
سخنگوی ناجا در ادامه نشست خبری درباره حضور بانوان در استادیوم‌های ورزشی گفت: تاکنون هیچ ابلاغی درباره حضور بانوان در استادیوم‌های ورزشی چه در زمینه والیبال و چه در زمینه ورزش بسکتبال اعلام نشده است. وزارت ورزش، وزارت کشور و نیروی انتظامی سه هسته اصلی تصمیم‌گیری در این زمینه هستند و وزارت کشور که مرجع رسمی است تاکنون هیچ ابلاغی صادر نکرده و چون ابلاغیه‌ای به دست ما نرسیده، در نتیجه همچنان از حضور بانوان در سالن‌های ورزشی خودداری می‌شود.

منتظرالمهدی با اعلام اینکه اگر ابلاغ صورت گیرد، نیروی انتظامی امنیت لازم را برقرار می‌کند، افزود: درباره عکس‌ها و فیلم‌هایی که از حضور بانوان به عنوان تماشاچی در مسابقات بسکتبال وجود دارد، اعلام می‌کنم این حضور بدون هماهنگی انجام شده و شاید تعداد اندکی که در سالن حضور داشتند، با هماهنگی و به عنوان میهمان در نشست حاضر شدند. این در حالی است که چندی پیش معاون زنان و خانواده رئیس‌جمهور درباره حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی گفت: برای ورزش والیبال زنان سازوکارهایی در حال بررسی است که صورت جلسه آن امضا شده ولی ابلاغ نشده است.



در واقع حضور زنان و خانواده در ورزش والیبال مطرح شده که باید بگویم این امر منجر به تشویق و توسعه ورزش می‌شود و باعث تلطیف محیط ورزشی خواهد شد. شهیندخت مولاوردی با اشاره به اینکه هنوز موضوع فوق نهایی نشده است، گفت: اینکه مطرح می‌شود ممکن است این امر نگاهی ابزاری باشد باید بگویم ما موضوع تلطیف محیط ورزشی را مطرح کرده‌ایم و بنده اسم ابزاری برای آن نمی‌گذارم. حضور زنان در ورزشگاه در صدر مطالبات زنان قرار دارد و اگر این امر صورت گیرد برای تشویق نیز برنامه‌هایی در صورت نیاز خواهیم داشت.



او با اشاره به اینکه چند درصد مطالبه زنان در راستای حضور زنان و خانواده در ورزشگاه‌هاست باید با یک نظرسنجی مورد بررسی قرار گیرد و می‌توان گفت این امر قابل دسترسی است ولی تاکنون صورت نگرفته است؛ گفت: به نظر دولت باید این امر مدیریت شود و سازوکار لازم آن فراهم شود. به شکلی که موجب نگرانی جامعه متدین نباشد در واقع ابعاد شرعی و عرفی آن نیز مد نظر قرار گیرد و بررسی همه‌جانبه در این امر صورت گیرد.

نابرابری در جامعه آسیب‌زاست
یک مددکار اجتماعی درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها به «آرمان» می‌گوید: یکی از ارکان مهم جامعه زنان هستند و باید در همه زمینه‌های فرصت‌های برابر برای آنها لحاظ شود. امیر محمود حریرچی می‌افزاید: با توجه به اینکه نابرابری یکی از موانع توسعه در جهان محسوب می‌شود یکی از نابرابری‌ها نا برابری‌های جنسیتی و عدم دسترسی به امکانات و فعالیت‌های برابر است. به گفته او نابرابری‌های موجود در هر کشور چه در بعد اجتماعی و چه در بعد اقتصادی و سیاسی تاثیر منفی بر جامعه می‌گذارد و فرصت‌ها برای افراد باید به شکل برابر مهیا شود.



حریرچی تاکید می‌کند: باید توجه داشت که نابرابری در جامعه به ویژه برای زنان ناامیدی و افسردگی را به دنبال دارد و به نسبت با افسردگی زنان با جامعه‌ای افسرده رو‌به‌رو خواهیم بود. او درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها می‌گوید: در این زمینه تحقیقی انجام شده است و گواه این امر است که اغلب دختران و زنان در ایران ساعات تفریح خود را در محیط‌های سربسته از جمله خانه یا در کنار دوستان می‌گذرانند ، باید به این آمار واقع بینانه توجه کرد که چرا باید چنین باشد،



با اینکه تفریح در محیط‌های باز در جمعیت‌‌های انبوه باعث می‌شود که اوقات فراغت بهتری برای افراد به همراه داشته باشد. به گفته او خیلی از افراد بر این واقف هستند که حضور زنان در ورزشگاه باعث می‌شود که هم در این اماکن جو شادتری حاکم شود و هم باعث رعایت ادب و شئونات و افزایش هیجان در ورزشگاه‌ها می‌شود، برای مثال در خیلی از کشورها خانواده‌ها به شکل دسته‌جمعی به ورزشگاه‌ها می‌روند که این امر به یک تفریح برای آنها مبدل شده است.

جمع‌آوری معتادان، طرح پاکسازی محیط زیست نیست
معاون اجتماعی ناجا همچنین درباره طرح جمع‌آوری معتادان گفت: جمع‌آوری معتادان طرح پاکسازی


محیط زیست نیست و در حال حاضر نیازمند بیش از پنج شش کمپ ۱۰ هزار نفری هستیم.به گفته منتظر المهدی، جمع‌آوری زنان کارتن‌خواب و خیابانی از وظایف شهرداری است البته پلیس نیز آماده حمایت و پشتیبانی از آنان است. او در مورد پلیس کودک و نوجوان هم با بیان اینکه هیچ ابلاغیه‌ای در این باره نداشتیم در عین حال تاکید کرد:‌ آمادگی داریم تا به محض ابلاغ آن را در مجموعه پلیس پیشگیری ایجاد کنیم. سخنگوی ناجا درپاسخ به خبرنگاری مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد ناجا در اجرای فرامین رهبری تنها به برخورد با خودروهای لوکس بسنده کرده است، گفت: اینطور نیست و ما در تمام ابعاد دستورات و فرامین رهبری را اجرا می‌کنیم و به همین منظور نیز قرارگاهی در نیروی انتظامی با ریاست شخص فرمانده ناجا تشکیل شده است و همین انتخاب سخنگو نیز در راستای فرامین رهبری درباره اطلاع‌رسانی سریع و جامع بوده است. او تاکید کرد: اما در مورد دوردور کردن باید بگویم که این اقدام از نظر روانشناسی تلاش برای یک جلوه گری در جامعه قلمداد می‌شود و منجر به ایجاد شکاف طبقاتی خواهد شد. البته در مورد تخلفات خودرو چه پورشه باشد چه پراید با آن برخورد می‌کنیم.
آرمان


کد مطلب: 45811

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/45811/حضور-زنان-ورزشگاه-ها-شاید-وقتی-دیگر

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir