کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رييس جمعيت هلال احمر و جمعي از خانواده‌هاي ربوده شده با وزير خارجه ليبي دیدار کردند

خبرگزاری ايسنا , 8 شهريور 1391 ساعت 20:31

رييس جمعيت هلال‌احمر ايران و جمعي از خانواده‌هاي ربوده شدگان با وزير خارجه ليبي و رييس كميته بين‌المللي صليب سرخ ديدار و گفت‌وگو كردند.


عصر روز چهارشنبه «ابوالحسن فقيه» رييس جمعيت هلال‌احمر ايران در ديدار با عاشور بن‌خيال وزير خارجه ليبي و همچنين پيترر مائور رييس كميته بين‌المللي صليب سرخ در تشريح آخرين وضعيت افراد ربوده شده در ليبي و نتايج پيگيري‌هاي صورت گرفته گفت: من اعتقاد دارم دولت ليبي قدرت حل اين مساله را دارد چرا كه دولت و مردم ليبي توانستند حكومت قذافي را ساقط كنند و حل اين مشكل (رهايي گروگان‌هاي ايراني) در برابر حذف قذافي مساله‌اي ساده است.

وي با بيان اينكه اميدواريم تلاش‌هاي هلال‌احمر و دولت ليبي به نتيجه برسد، گفت: اين اقدام تنها يك گروگان‌گيري ساده نيست، بلكه مبارزه‌اي با اقدامات بشردوستانه است.

رييس جمعيت هلال‌احمر ايران ضمن درخواست مجدد از وزير امور خارجه ليبي در جهت آزادسازي هر چه سريع‌تر هفت مدير ارشد اين جمعيت كه يك‌شنبه هفتم مردادماه سال جاري توسط گروه‌هاي مسلح ربوده شدند، تصريح كرد: اميدواريم راهكارها و اقدامات لازم در مورد اين مساله با جديت ادامه يابد.

همچنين «عاشور بن‌خيال» با بيان نتايج پيگيري‌هاي صورت گرفته گفت: قبل از اينكه به اين جلسه بيايم مي‌دانستم كه من به عنوان وزير امور خارجه ليبي سفر سختي به ايران خواهم داشت چون مطمئن بودم در اين سفر در مورد مسائل ايرانيان ربوده شده از من سوال خواهد شد اما خبر قاطعي ندارم.

وي خطاب به همسران و فرزندان مديران ربوده شده هلال‌احمر كه در جلسه حضور داشتند،‌ گفت: همسران و پدران شما مطمئنا براي ماموريتي بشردوستانه به ليبي سفر كرده بودند.

وزير امور خارجه ليبي با بيان اينكه اين گروه مسلح ارتباطي با انقلابي ليبي ندارند، گفت: چون از ويژگي‌ و اخلاق مردم انقلابي ليبي اين نيست كه افراد بي‌گناه كه براي انجام اقدامات بشردوستانه ميهمان ما هستند را بربايند.

عاشور بن‌خيال با بيان اينكه به عنوان وزير خارجه ليبي عرض مي‌كنم كه مسووليت هفت مدير ربوده شده ايراني بر عهده ماست، گفت: هر اقدامي در راستاي آزادسازي اين افراد انجام مي‌گيرد اما مشكل اين است كه گروهكي كه دست به چنين اقدامي زدند شناخته شده و معروف نيستند و اين مساله كار را مشكل‌تر كرده است.

وي با بيان اينكه ما به طرق غيرمستقيم مطلع شده‌ايم كه گروگان‌گيران رفتار خوبي با ايرانيان ربوده شده دارند، گفت: بر اساس خبرهاي دريافتي اين افراد در شرايط مطلوبي به سر مي‌برند.

وزير امور خارجه ليبي با بيان اينكه متاسفانه ليبي در شرايط خوبي به سر نمي‌برد، گفت: ما در مورد نظامي صحبت مي‌كنيم كه در مرحله انتقالي قرار دارد بنابراين منابع موثقي كه دولت‌هاي عادي در هنگام بروز حادثه دارند را نداريم.

بن‌خيال با بيان اينكه اين افراد در شرايط نسبتا عادي و در سلامت هستند،‌گفت: من نمي‌توانم جواب قطعي در مورد اينكه اين افراد چه زماني آزاد مي‌شوند بدهم اما خوشبين هستم كه با اطلاعات و ارتباطاتي كه هست اين قضيه پايان خوبي داشته باشد.

به گزارش ايسنا،‌ همچنين «پيتر مائورر» رييس كميته بين‌الملي صليب‌سرخ نيز با بيان اينكه كميته بين‌‌المللي از روز اولي كه اين هفت نفر ربوده شدند اين مساله را با نگراني دنبال مي‌كرد، گفت: اين واقعه يك اتفاق خطرناك است كه كميته بين‌المللي صليب سرخ داراي تجارب و وقايع مشابه به اين مساله بوده و ما احساسات مردم ايران را به خوبي درك مي‌كنيم.

وي با بيان اينكه با كمك و همكاري نزديك با ايران و ليبي، به دنبال يافتن راه‌حلي مشترك و مناسب هستيم، گفت: خانواده‌هاي ايرانيان ربوده شده در ليبي خواستار ارتباط و برقراري با همسران و پدرانشان بودند كه با توجه به وظيفه صليب سرخ، مايل هستيم كه پيام‌هاي خانواده‌ها را به ربوده‌شدگان داده و يا پيام‌ها را از ربوده‌شدگان دريافت و به خانواده‌ها بدهيم.

رييس كميته صليب‌سرخ با بيان اينكه آماده دريافت پيام‌ها و انتقال آن به ربوده‌شدگان هستيم، گفت: اما بايد به شرايط ليبي توجه داشته باشيم و شايد نتوانيم در اسرع وقت اين پيام‌ها را منتقل كنيم.

وي با اشاره به جديت و تلاش دولت ليبي براي پيگيري اين مساله گفت: از ابتدا همه اطلاعات و تجارب موجود در صليب سرخ به دولت و هلال‌احمر ليبي داده شده بود و مسئوليت اصلي اين موضوع از نظر قانوني بر عهده هلال‌احمر ليبي است و كميته صليب‌سرخ نقش پشتيباني بر عهده دارد.

رييس كميته صليب‌سرخ با بيان اينكه بر اساس تجارب گذشته بهتر است مساله رسانه‌اي نشود، گفت: اطلاع‌رساني فوق‌العاده در اين مورد كمكي به حل مساله نمي‌كند.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چرا كميته صليب‌سرخ تاكنون در مورد اين موضوع بيانيه مشتركي منتشر نكرده است،‌ گفت: رويكرد كميته اين است كه در اين زمينه اطلاع‌رساني نشود.

وي در پايان افزود: سياست كلي صليب‌سرخ در شرايط ويژه همچون آدم‌ربايي و گروگان‌گيري اين است كه بيانيه متعدد صادر نكند و از طريق برقراري با هلال‌احمرهاي كشورهاي مذكور نتايج را پيگيري كند.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين ديدار پيتر مائورر و عاشور بن‌خيال از نزديك با خانواده‌هاي ربوده‌شدگان ديدار و گفت‌وگو كردند و اين خانواده‌ها از مسئولان درخواست كردند هر چه سريع‌تر زمينه را براي ارتباط با افراد ربوده شده برقرار كنند.


کد مطلب: 4799

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/4799/رييس-جمعيت-هلال-احمر-جمعي-خانواده-هاي-ربوده-شده-وزير-خارجه-ليبي-دیدار-کردند

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir