کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا کانادا روابط خود با ایران را قطع کرد؟

سايت خبری تابناک , 18 شهريور 1391 ساعت 9:40

بالاخره اقدامی را که مدت ها پیش دولت ایران باید در قبال کانادا انجام می داد و انجام نداد ، را دولت کانادا انجام داد . دولت این کشور اعلام کرده است که روابطش را با ایران قطع ، سفارتش را تهران تعطیل و دیپلمات های ایرانی را از این کشور اخراج خواهد کرد.نشریات و سایت های خبری کانادا نیز هنوز متوجه نشده اند که چرا دولت کانادا این اقدام را در این زمان انجام داده است .


بالاخره اقدامی را که مدت ها پیش دولت ایران باید در قبال کانادا انجام می داد و انجام نداد ، را دولت کانادا انجام داد . دولت این کشور اعلام کرده است که روابطش را با ایران قطع ، سفارتش را تهران تعطیل و دیپلمات های ایرانی را از این کشور اخراج خواهد کرد. با این وجود گلوب اند میل ، هنوز نتوانسته است دلیل این اقدام را در چنین زمانی از مقامات وزارت خارجه کانادا بپرسد.

به گزارش «تابناک» ، اظهارات ضد ایرانی نخست وزیر «هارپر» و وزیر خارجه این کشور، نقل محافل بین المللی است . اقدام این کشور در مسدود کردن حساب های شهروندان ایرانی و... مدت هاست که به صورت رسمی این کشور را در قالب خصمانه ای با ایران قرار داده است . اما دولت ایران بنا بر هر ملاحظه ای با اظهارات خصمانه دولت محافظه کار کانادا با مماشات رفتار کرده و کار را به جایی رساندند که حالا دولت این کشور از اخراج دیپلمات های ایران سخن می گوید.

بر اساس این گزارش ، اتفاقا دلایلی که کانادایی ها برای این تصمیم بیان کنند ، بیش از پیش بر تبلیغاتی بودن این تصمیم تاکید می کند . مقامات کانادایی گفته اند که به دلیل امنیت کارکنان سفارت! ، حمایت ایران از سوریه و مخالفت ایران با اسرائیل چنین تصمیمی گرفته اند .

بر اساس اطلاعیه وزارت خارجه کانادا همه روابط دیپلماتیک دو کشور قطع می شود. همه دیپلمات های کانادایی از ایران خارج شده اند و دیپلمات های ایران هم پنج روز فرصت داده شده که کانادا را ترک کنند.

وزارت خارجه کانادا مساله هسته ای ایران و عمل نکردن ایران به قطعنامه های شورای امنیت را از دیگر دلایل این تصمیم خود در قبال ایران اعلام کرده است . اما نه این دلایل و نه حمایت ایران از دولت سوریه و یا مخالفتش با رژیم صهیونیستی دلایلی عقلایی برای این قطع رابطه نیست .

شاید برگزاری موفقیت آمیز اجلاس سران عدم تعهد در ایران و شکست برنامه انزوای ایران ، باعث شده است که دولت کانادا به عنوان پیش قدم در واکنش به این موفقیت ایران اقدام کند . نگاهی به تنش های سه ماه اخیر ایران و کانادا نشان می دهد دولت این کشور از یک سو به دنبال انجام اقدامات ضد ایرانی است و از سویی دیگر به دنبال بهانه جویی علیه ایران است . با مرور مسائل مطرح شده در این سه ماه این روند به خوبی مشخص می شود.


یازدهم شهریور : آیا دولت کانادا با ایران در حال جنگ است ؟

در یازدهم شهریور «تابناک » مطلبی را با عنوان آیا دولت کانادا با ایران در حال جنگ است را منتشر کرد. در آن مطلب به اقدامات خصمانه دولت هارپر علیه ایران اشاره شده بود. در آن مطلب آمده بود :


« اکنون پرسشی برای شهروندان کانادایی و ایرانیان کانادایی مطرح است مبنی بر این که آیا کانادا در حال حاضر دشمنی با ایران دارد که چنین قوانینی را علیه ایران و ایرانیان وضع کرده است؟ این در حالی است که اعمال تحریم، نوعی جنگ سطح پایین است که آمریکا و اسرائیل علیه برخی کشور‌ها آغاز می‌کنند؛ افزون بر این، برخی دانشمندان کشوری چون ایران، ترور شده‌اند، کامپیوترهای این کشور در معرض حملات ویروسی قرار گرفته‌اند و میلیون‌ها دلار در اختیار مخالفان دولت این کشور قرار گرفته تا این کشور زیان ببیند.بنا بر این گزارش، مقامات کانادایی اما فرا‌تر از اعمال تحریم‌ها در جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران مشارکت کرده‌اند و در برهه‌های گوناگون، سخنان نامناسبی را درباره مقامات ایرانی به کار برده‌اند، به گونه‌‌ای که در هفته‌های اخیر، وزیر خارجه کانادا، تلاش بسیاری کرد که مانع سفر ‌بان کی مون به ایران شود، ولی نتوانست. در ماه مارس نیز وزیر دفاع این کشور، رسما خود را به تبلیغات آمریکایی و اسرائیلی علیه ایران چسباند. «پیتر مک کی» در آن زمان گفت که نیروهای نظامی این کشور برای حمله به ایران آمادگی دارند. وی همچنین افزود: هرچند ما به دنبال راهکار دیپلماتیک هستیم، نیروهای ما در اوج آمادگی هستند.
افزون بر همه اینها و در ادامه چنین راهی، کانادا نیروهای نظامی خود در افغانستان و هرات ـ در همسایگی ایران ـ را افزایش داد و نیز کشتی‌های جنگی خود را به آب‌های نزدیک ایران فرستاد؛ همه اینها، یعنی نزدیکی بیش از پیش دولت هارپر به آمریکا و اسرائیل. البته ناگفته نماند که گاه حتی این دولت محافظه‌کار کاناداست که از آمریکا و اسرائیل نیز پیشی می‌گیرد؛ مثلا در سال ۲۰۰۸ نیروی دریایی آنان، اقدامات تحریک آمیزی را در خلیج فارس برای تحریک نیروهای نظامی ایران انجام داد»

بیست و یکم تیر ماه : محکوم کردن رایزنی فرهنگی ایران در کانادا

در بیست و یکم تیرماه هم «تابناک» در مطلبی با عنوان «آیا رایزنی فرهنگی ایران در کانادا» اشتباه کرده است ؟ نوشت : وزارت خارجه کانادا به شدت به مصاحبه رایزن فرهنگی ایران با یکی از سایت‌های داخلی ایران واکنش نشان داده و آن را محکوم کرده است.

در همان زمان «تابناک»، نوشت : «منابع کانادایی نوشته‌اند که حمید محمدی، رایزن فرهنگی ایران در کانادا در مصاحبه‌‌ای گفته است: ایرانیان مقیم کانادا، باید از همان جایی که زندگی می‌کنند به کشور خود خدمت کنند و افزوده است که نسل دوم ایرانیان مقیم کانادا، در مناصب گوناگون کانادا، نفوذ فراوانی دارند.

مقامات وزارت خارجه کانادا، این گفته رایزن فرهنگی ایران را به عضوگیری ایران از ایرانیان مقیم کانادا تفسیر و به شدت به آن حمله کرده و گفته است: از آنجا که ایرانیان مقیم کانادا، اقوام بسیاری در تهران دارند، ممکن است از این راه مورد بهره‌برداری ایران قرار بگیرند.

همچنین تردیدی نیست که شاید ادعا شود، مقامات کانادایی به دنبال بهانه‌جویی از سخنان رایزن برای اعمال محدودیت‌های بیشتر علیه ایران و ایرانیان هستند؛ اما همین که معترف به تلاش مقامات کانادایی برای بهانه‌جویی باشیم، می‌طلبد که بهانه دست آنان داده نشود»

وقوع این تحولات در ماه های گذشته در کنار فشار به سفارت ایران و محدود کردن فعالیت های آن و همچنین اصرار موکد وزیر خارجه و نخست وزیر کانادا برای عدم سفر بان کی مون به ایران نشان می دهد ، که مقامات کانادایی راهبردی مبتنی بر بهانه جویی و انجام نمایش های تبلیغاتی را در اقدام اخیرشان در رابطه با ایران انجام داده اند.


کد مطلب: 5918

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/5918/چرا-کانادا-روابط-خود-ایران-قطع

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir