کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برنامه جدید عراق: صادرات ۶ میلیون بشکه در روز در ۲۰۱۷

سايت خبری عصر ایران , 26 شهريور 1391 ساعت 11:10

عراق قصد دارد با تقویت تولید نفت خام خود با استفاده از کمک شرکت های خارجی تا سال ۲۰۱۷ به تولید روزانه ۱۲ میلیون بشکه نفت خام برسد اما به دلیل مشکلات زیرساختی، مشخص شد که این هدف گذاری غیرواقعی است.


عراق پیش بینی کرده است صادرات نفت این کشور در سال ۲۰۱۷ به رقم ۶ میلیون بشکه در روز برسد.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، عبدالکریم لعیبی وزیر نفت عراق گفت: پیش بینی می کنیم صادرات نفت عراق در سال آینده میلادی (۲۰۱۳) به رقم دو میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز برسد. سپس این رقم به سه و نیم میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۴ و سه میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه در سال ۲۰۱۵ خواهد رسید.

تولید نفت خام عراق هم اکنون سه میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز است که بالاترین میزان تولید نفت خام این کشور در ۳۰ سال گذشته به شمار می رود.
صادرات فعلی نفت عراق نیز دو میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز است.

وزیر نفت عراق در گفتگو با خبرنگاران پیش بینی کرد صادرات نفت خام این کشور در ماه جاری میلادی از دو میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام عبور کند.

وی افزود: در دو سال و نیم گذشته شرکت های خارجی حدود ۱۵ میلیارد دلار در بخش توسعه میدان های نفتی عراق سرمایه گذاری کرده اند. این رقم خوبی است اما هنوز با خواسته های دولت بغداد فاصله دارد.
عراق مالک چهارمین ذخایر بزرگ نفتی عراق است.

رویترز می نویسد: عراق قصد دارد با تقویت تولید نفت خام خود با استفاده از کمک شرکت های خارجی تا سال ۲۰۱۷ به تولید روزانه ۱۲ میلیون بشکه نفت خام برسد اما به دلیل مشکلات زیرساختی، مشخص شد که این هدف گذاری غیرواقعی است.

برخی از تحلیلگران نفت و مسؤولان شرکت های فعال در این بخش می گویند حتی دست یابی به رقم صادرات ۶ میلیون بشکه در روز در ۲۰۱۷ نیز هدف گذاری دور از دسترسی است.

رویترز اضافه می کند: هر گونه افزایش تولید نفت خام عراق می تواند جایگزین صادرات نفت خام ایران در بازارها و مانع از افزایش بهای این ماده همزمان با تحریم های غرب علیه صنعت نفت ایران شود.
عراق که در حال بهبود شرایط خود پس از دوره های نابودکننده تحریم های سنگین و جنگ است تلاش می کند میزان تولید نفت خام خود را تقویت کند. عراق اکثر نفت خام صادراتی اش را از بندر جنوبی بصره صورت می گیرد.

رویترز اضافه می کند: عراق همچنین با عبور از تولید سه میلیون بشکه در روز توانست میزان تولید نفت ایران را پشت سر بگذارد و پس از عربستان سعودی در جایگاه دومین تولید کننده بزرگ اوپک قرار بگیرد.

فلاح العامری نماینده دائمی عراق در اوپک و مدیر شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) هم در حاشیه نشست نفتی در بغداد به خبرنگاران گفت: به دلیل شرایط نامناسب تولید نفت ایران، این کشور را در زمینه تولید نفت پشت سر گذاشتیم.

در روزهای گذشته، منطقه فدرالی کردستان عراق نیز به توافقی با دولت مرکزی دست یافت تا براساس آن، کردستان عراق روزانه ۱۴۰ هزار بشکه نفت خام تولید و صادر کند. این رقم تا پایان سال جاری میلادی به ۲۰۰ هزار افزایش می یابد


کد مطلب: 7039

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/7039/برنامه-جدید-عراق-صادرات-۶-میلیون-بشکه-روز-۲۰۱۷

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir