کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حل مشكل آب شرب تهران، پرند و هشتگرد با انتقال آب از شمال

خبرگزاری ايسنا , 28 شهريور 1391 ساعت 11:34

مديرعامل شركت آب منطقه‌اي تهران از برنامه‌ريزي براي حل مشكل تامين آب شرب تهران، كرج، پرند و هشتگرد با پروژه انتقال آب از شمال به تهران خبر داد.


خسرو ارتقايي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به پروژه انتقال آب از شمال به تهران گفت: براي تامين دراز مدت آب استان تهران، البرز و قزوين و تامين آب كشاورزي مازندران، شركت آب تهران مطالعاتي را در حد مرحله اول انجام داده است و منتظر هستيم كه وزارت نيرو حجم تخصيص آب از منابع آبي مورد نظر را به ما اعلام كند تا بتوانيم مطالعات را ادامه دهيم.

وي با اشاره به اين كه براساس مطالعات اوليه، بالغ بر ۳۰۰ ميليون متر مكعب آب از سرشاخه‌هاي چالوس و ارتفاعات دو هزار و سه هزار البرز شمالي مي‌تواند به آن سوي البرز منتقل كرد، گفت: مشكلات مربوط به‌ آب شرب قزوين، شهر جديد پرند، شهر جديد هشتگرد، كلانشهر كرج و تهران با اين انتقال آب حل مي‌شود.

وي با اشاره به جزييات انتقال آب از شمال تصريح كرد:‌ اين طرح بالغ بر ۱۵۰ كيلومتر تونل دارد و با توجه به اين كه شركت آب تهران در دهه اخير بيش از ۱۲۰ كيلومتر درطرح‌هاي مختلف تونل زده، اين توانمندي وجود دارد كه اگر وزارت نيرو طرح را تصويب كند و تخصيص منابع آبي تاييد شود، عمليات اجرايي اين طرح بزرگ را انجام دهيم.

مدير عامل شركت آب منطقه‌اي تهران با تاكيد بر اين‌كه با انتقال آب از شمال در درازمدت آب سالمي براي مناطق سه استان تامين مي‌كند، ادامه داد: با اجراي اين پروژه آب زراعي هم براي بخشي از استان مازندران تامين مي‌شود.

ارتقايي در پايان خاطرنشان كرد: كيفيت آب انتقالي در اين طرح بسيار خوب است، ضمن اين‌كه قيمت تمام‌شده آبي كه از طريق اين پروژه به شهرهاي مقصد مي‌رسد نيز بسيار مطلوب است.


ارتقايي مديرعامل آب منطقه‌اي
به گزارش ايسنا، بر اساس جزييات جديدي كه از طرح انتقال آب شمال به تهران مطرح شده است، قيمت تمام شده آب اين پروژه حدود ۴۰۰ تومان اعلام شده و مراكز هدف مصرف اين آب نيز مشخص شده اند. درحالي حجم اوليه انتقال آب اين پروژه ۱۸۰ ميليون متر مكعب برآورد مي‌شود كه اين آب براي آب شرب قزوين، پرند، هشتگرد، كرج و تهران پيش بيني شده است.

درحالي كه طرح انتقال آب خزر به مركز ايران از روزهاي آخر فروردين‌ماه كليد خورده است تا آب درياي خزر را به مقاصد تشنه خود برساند، همزمان پروژه ديگري براي انتقال آب از سرچشمه‌هاي شمال كشور به تهران و شهرهاي اطراف درحال پيگيري است. براساس طرح جديدي كه شركت آب منطقه‌اي تهران آن را دنبال مي‌كند، آب سرچشمه‌هاي شمال كوهستان البرز و منطقه خزر به تهران منتقل خواهد شد. به اين صورت كه آب از ارتفاع‌هاي ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ البرز شمالي و منابع آبي سردآب‌رود و چالوس براي مصرف در استان‌هاي تهران، البرز و قزوين (مناطق جنوبي كوهستان البرز) منتقل خواهد شد.

در شرايطي كه انتظار مي‌رود با اجراي اين طرح كمبود آب در استان‌هاي تهران، البرز و بخش‌هايي از استان قزوين از طريق طرح انتقال آب بين حوزه‌اي از سرچشمه‌هاي البرز شمالي برطرف شود، مقاصد اصلي آب انتقال يافته توسط اين طرح، استان تهران، استان البرز و شهرهاي جديد پرند و هشتگرد هستند كه جمعيت زيادي به واسطه ساخت مسكن مهر در آن‌ها ساكن شده است. همچنين بخش‌هايي از استان قزوين نيز از اين آب بهره‌مند خواهند شد. اين درحالي است كه مسئولان وزارت نيرو اين طرح را برد - برد تفسير مي‌كنند و معتقدند اجراي آن مشكلات كمبود آب مازندران را هم برطرف مي‌كند.


کد مطلب: 7364

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/7364/حل-مشكل-آب-شرب-تهران-پرند-هشتگرد-انتقال-شمال

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir