کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون کرزی:

صلح منطقه‌ای مستلزم برقراری آرامش در افغانستان است

خبرگزاری فارس , 1 مهر 1391 ساعت 13:56

معاون رئیس جمهور افغانستان با تمجید از شخصی شهید «ربانی»، خاطر نشان کرد که برقراری صلح در افغانستان منوط به برقراری آرامش در افغانستان است.


 «محمد قسیم فهیم» در سخنرانی خود در کنفرانس بین‌المللی بزرگداشت هفته صلح و وحدت ملی افغانستان، با اشاره به فعالیت‌های سودمند شهید برهان‌الدین ربانی در زمان حیات، برقراری صلح در جهان و منطقه را مشروط به برقراری صلح در افغانستان دانست.

وی خطاب به کسانی که آنان را تروریست نامید، تصریح کرد: افغانستان به هیچ‌وجه به گذشته باز نمی‌گردد و تروریستان با ترور شخصیت‌های ملی نمی‌توانند به اهداف شوم خود برسند زیرا افغانستان هزاران تن را مانند برهان‌الدین ربانی‌، در دامن خود پرورانده است.

این مقام افغان خاطر نشان کرد: کشور افغانستان با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو بوده و در این مدت شخصیت‌های زیادی انقلاب و مبارزات مردم افغانستان را به راه مطلوب آن سوق داده‌اند.

معاون رئیس جمهور افغانستان افزود: برهان‌الدین ربانی از جمله شخصیت‌هایی بود که مجاهدین افغانستان را یاری کرد و مجاهدت‌های وی از زمان تحصیل در دانشگاه کابل علیه بی‌عدالتی و ظلم آغاز شد.

معاون کرزی با بیان اینکه شاگردان شهید ربانی راه وی را ادامه می‌دهند، اظهار داشت: روزی افغانستان دارای دولت قابل قبول مردم خواهد شد.

فهیم خاطر نشان کرد که زیر بنا و بنیاد یک جامعه سالم، امنیت، آرامش و صلح است و تا زمانی که امنیت برقرار نشود، جامعه افغانستان روی آرامش را نخواهد دید.

وی افزود: بنابراین باید برای آوردن صلح در افغانستان با درنظر داشت حفظ دستاوردهای ۱۰ ساله و ارزش‌های مردم افغانستان، تلاش کنیم.

به اعتقاد این مقام افغان، طالبان و سایر جناح‌های درگیر جنگ که خواستار مشارکت در روند صلح هستند باید قانون اساسی افغانستان را بپذیرند زیرا در غیر این صورت، صلح برقرار نخواهد شد و جنگ همچنان ادامه خواهد یافت.

به نقل از «آواپرس» فهیم، تشکیل یک نیروی نظامی خوب و قدرتمند را یکی از عوامل اجبار مخالفان به پذیرش صلح عنوان کرد و افزود: مسئله افغانستان رابطه مستقیمی با مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای دارد.

کنفرانس بین‌المللی بزرگداشت هفته صلح در افغانستان با حضور نمایندگان ۳۰ کشور جهان امروز در کابل آغاز به کار کرد.


کد مطلب: 7922

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/7922/صلح-منطقه-ای-مستلزم-برقراری-آرامش-افغانستان

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir