کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وعده هایی که محقق نشد؛

صف های مرغ دولتی طولانی تر

خبرگزاری ايسنا , 6 مرداد 1391 ساعت 14:20

این روزها بازار اخبار مرغ، داغ داغ است. صف های طولانی خرید مرغ دولتی در مراكز اجراي طرح ضيافت، موجب کلافگی مردم و در نتیجه بروز درگیری های لفظی میان آنان شده است.


مردان و زنان تقریبا سالمندی که در صف توزیع مرغ دولتی ایستانده اند، عنوان مي‌كنند كه از صبح زود و در هواي گرم تابستان به این مراکز آمده اند و تقريبا حوالي ساعت ۱۲ ظهر موفق به خريد مرغ شده‌اند.

 ماشين‌هاي عرضه مرغ معمولا از ساعت ۱۰ صبح كار توزيع را آغاز مي‌كنند، ولي مردم از ساعت هفت صبح در صف به انتظار نشسته‌اند. سهميه هر فرد يك بسته ۱۰تايي مرغ است - نه کمتر نه بیشتر – و هر مرغ هم ۱۴۰۰ يا ۱۵۰۰ گرم وزن دارد. روي بسته‌بندي مرغ‌ها کلمه ترکیه نوشته شده و هر كيلو مرغ به قیمت ۴۴۰۰ تومان به فروش مي رسد.

اما يكي ازمهم‌ترين مشكلاتي كه مردم حاضر در اين صفوف عنوان مي كنند، عدم رعایت ترتیب و نبود ‌برنامه‌ برای قرارگیری افراد در صفوف است. به گفته آنان، اسامي مشتریان روي مقوا يا كارتن نوشته مي شود كه نظم و ترتيبي ندارد و به همین دلیل در برخی موارد دعواهاي شديدي بین مردم رخ مي دهد، زیرا هر كسی مدعي است كه از نفر ديگري جلوتر بوده و اسمش روی مقوا نوشته نشده است. به گفته آنان شايد بهتر بود مسولان، برگه نوبت‌دهي تدارك مي ديدند كه بر اساس آن، نوبت‌ها مشخص مي‌شد تا حق كسي در اين ميان ضايع نشود.

با این وجود مسوولان همچنان از بهتر شدن وضعیت توزیع و قیمت مرغ خبر می دهند. البته نکته ای که نباید از آن غافل بود، عملکرد برخی مردم در تهیه اقلام دولتی است. به گفته کارشناسان، عده ای بیش از حد نیاز خود اقدام به تهیه برخی اقلام می کنند که این امر به گرانی ها دامن می زند و سبب می شود سایر مردم از حق طبیعی خود محروم بمانند.

اما در حالي كه قيمت خرده‌فروشي مرغ هم‌اكنون در كشور به ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان هم رسيده، تلاش‌ها براي كاهش قیمت آن تاکنون بي‌نتيجه مانده است. به تازگي وزير صنعت، معدن و تجارت كه براي توضيح درباره‌ي گراني‌ها در مجلس حضور يافته بود، تاكيد كرده كه به زودي قيمت مرغ را به كمتر از ۵۰۰۰ تومان خواهد رساند، اما فعالان عرصه‌ي مرغداري معتقدند اين كار امكان‌پذير نيست.

به گفته‌ مسوولان اتحاديه مرغداران، موضوع اصلي كه باعث گراني مرغ شده، نرسيدن خوراك دام است. اين در حالي است كه به گفته‌ي مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، خوراك مرغ به اندازه‌ي كافي در كشور وجود دارد و اين موضوع نمي‌تواند علت اصلي گراني مرغ باشد. قرار بود در زمينه‌ي گراني مرغ جلسه‌اي با حضور رييس جمهور برگزار شود، اما ظاهرا اين جلسه لغو و برگزاري آن به روزهای آینده موكول شده است.

از سوي ديگر يك نماینده مجلس اعلام كرده كه به نظر نمي‌رسد موضوع خوراك مرغ علت اصلي گراني مرغ باشد. به گفته ايرج نديمي، در بدترين حالت ميزان انرژي و خوراك، قيمت مرغ حداكثر بايد حدود ۴۰۰۰ تومان باشد، اما قيمت‌هاي كنوني نشان‌دهنده‌ي سوء‌استفاده، تخلف، واسطه‌گري و دلالي است.

اين نماينده مجلس با تاكيد بر آنچه هم اكنون در بازار مشاهده مي‌شود، گرانفروشي است، گفته که اين موضوع به سرعت بايد جمع مي‌شد، چون شايعه گران‌شدن التهاب خريد ايجاد مي‌‌كند و آنچه هم‌اكنون مشاهده مي‌شود، معنايش اين است كه اخلالي در شبكه‌ي نظارت وجود دارد.

اما چند روز گذشته معاون سازمان بازرسي و نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت از كاهش قيمت مرغ در استان تهران طي هفته آينده خبر داد و گفت که قيمت مرغ آزاد در استان تهران به ۵۵۰۰ تومان مي‌رسد.

سيد عليرضا موسوي مجد با اشاره به اينكه طي هفته گذشته و در جريان بازرسي‌هاي انجام شده با بيش از ۲۰۰۰ واحد صنفي متخلف برخورد شد، افزود: پرونده‌هاي مربوط به گزارش بازرسي به تعزيرات حكومتي ارسال شده است.

وي با بيان اينكه برابر برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده روزانه از ۱۰ هزار واحد صنفي فروش مرغ در سطح استان تهران بازرسي خواهد شد، اظهار كرد که با متخلفان به طور جدي برخورد خواهد شد.

او با بيان اينكه سامانه تلفني ۱۲۴ آماده دريافت شكايات مردمي در اين خصوص است، افزود: بازرسان در كوتاه‌ترين زمان ممكن به محل اعزام شده و به تخلفات رسيدگي مي‌كنند.

معاون سازمان بازرسي و نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشيه ستاد تنظيم بازار استان تهران ابراز اميدواري كرده بود كه با سازماندهي صورت گرفته توسط اين وزارتخانه و سركشي‌هاي مداوم به واحدهاي صنفي از هفته آينده شاهد كاهش قيمت مرغ در استان تهران و سپس در سراسر كشور باشيم.

به گفته وی اگر بحث واردات و هماهنگي‌هاي لازم صورت گيرد، قيمت مرغ در بازار آزاد به نرخ واقعي خود يعني ۵۰۰۵ تومان خواهد رسيد.


کد مطلب: 835

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/835/صف-های-مرغ-دولتی-طولانی-تر

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir