کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کایاک سواری و روگا گردی معلولین

19 فروردين 1397 ساعت 15:53

درحالی‌که گردشگری افراد دارای معلولیت با موانع بی‌شماری در حمل‌ونقل، اقامت و استفاده از مقاصد گردشگری وجود دارد گروهی از این افراد در قالب ماجراجویان معلول ایران باوجود تمام موانع موجود دست به ماجراجویی و انجام سفرهای پرهیجان می‌زنند.


درحالی‌که گردشگری افراد دارای معلولیت با موانع بی‌شماری در حمل‌ونقل، اقامت و استفاده از مقاصد گردشگری وجود دارد گروهی از این افراد در قالب ماجراجویان معلول ایران باوجود تمام موانع موجود دست به ماجراجویی و انجام سفرهای پرهیجان می‌زنند. کایاک سواری و روگا گردی در طبیعت رؤیایی استان گیلان و آبراهه های آبی طبیعی (روگا) جنوب تالاب انزلی ازجمله برنامه‌های پرنشاطی است که در تاریخ 30 و 31 فروردین 1397 با همکاری گروه گردشگری مارکوپولو، انجمن رفتینگ ایران و با حضور کیانوش محرابی عضو هیات رئیسه فدراسیون جهانی رفتینگ و مدیر انجمن رفتینگ برگزار خواهد شد. این برنامه باهدف در اختیار قرار دادن امکان ماجراجویی برای افراد دارای معلولیت و الهام بخشی به افراد جامعه به‌ویژه معلولین، لزوم توجه به حفظ محیط‌زیست و پاک‌سازی رودخانه‌ها، نمایش توانمندی معلولین در انجام فعالیت‌های پرنشاط در صورت فراهم بودن بسترهای لازم و مناسب بودن مقاصد گردشگری برای معلولان برگزار می‌شود. در این برنامه افراد دارای معلولیت علاوه بر تجربه کایاک سواری و روگا گردی، به‌صورت نمادین یکی از رودخانه منتهی به مرداب انزلی را پاک‌سازی خواهند کرد. سعید ضروری از پیشگامان ماجراجویی با معلولیت و مؤسس گروه ماجراجویان معلول ایران که خود معلولیت جسمی حرکتی شدید دارد معتقد است: «گردشگری برای افراد دارای معلولیت تقریباوجود ندارد و برنامه‌ریزی یک سفر ساده با چالش‌های بسیار عجیبی مواجه می‌شود. این برنامه تفریحی-محیط زیستی می‌تواند نشان دهد که تصور جامعه از معلولین تا چه حد می‌تواند اشتباه باشد و آن‌ها قادر هستند فعالیت‌ها و کارهای بسیار هیجان‌انگیز و مفیدی را در صورت فراهم بودن شرایط مناسب‌سازی شده تجربه کنند و از کیفیت زندگی بهتری برخوردار شوند». 
کیانوش محرابی در رابطه با این سفر معتقد است: «ماجراجویی در طبیعت می بایست برای همه افراد، حتی افراد با نیازهای خاص قابل اجرا باشد. متاسفانه امکانات و تسهیلات برای سفر و طبیعت گردی افراد با نیازهای خاص در ایران وجود ندارد و این افراد برای طبیعت گردی با مشکلات بسیاری مواجه هستند. افراد با نیازهای خاص هم می توانند مثل بقیه افراد (حتی بیشتر از سایر افراد) از سفر و طبیعت گردی لذت ببرند. یکی از افراد موفق در این زمینه آقای سعید ضروری است که با وجود معلولیت شدید، فعالیت های مهیجی همچون رفتینگ، کایاک سواری، غواصی، سقوط آزاد، پرواز با پارگلایدر، کویر نوردی  و ... را تجربه کرده است. او با همت و تلاش فراوان توانسته کارهای ارزشمندی در این زمینه انجام بدهد و الگویی برای سایر افراد دارای معلولیت باشد.
متاسفانه بسیاری از این افراد به دلیل معلولیت در گوشه ای بی تحرک مانده اند و نه تنها از دیدن زیبایی های طبیعت محروم شده اند بلکه دچار افسردگی نیز شده اند.
من شخصا وظیفه خود می دانم با استفاده از تجربیات خود و همچنین همکاری مرکز طبیعت گردی مارکوپولو و انجمن رفتینگ و معلولان ماجراجو، سفری هیجان انگیز و ایمن برای عزیزان اجرا کنیم. این سفر با رعایت استانداردهای بین المللی ایمنی و با توجه به شرایط ویژه افراد شرکت کننده و نوع معلولیت انها در روگاهای اطراف تالاب انزلی اجرا خواهد شد.»


کد مطلب: 84451

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/84451/کایاک-سواری-روگا-گردی-معلولین

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir