کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اولین سفر منطقه‌ای ظریف در سال 1397

19 فروردين 1397 ساعت 17:52

سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: در جریان سفر وزیر امور خارجه کشورمان به برزیل، توافقنامه‌های تجاری، بازرگانی، حقوقی، قضایی، آموزشی و فرهنگی بین مقامات دو کشور به امضاء خواهد رسید.


سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: در جریان سفر وزیر امور خارجه کشورمان به برزیل، توافقنامه‌های تجاری، بازرگانی، حقوقی، قضایی، آموزشی و فرهنگی بین مقامات دو کشور به امضاء خواهد رسید.
بهرام قاسمی، در گفت‌وگو با ایسنا در مورد جزئیات اولین سفر منطقه‌ای ظریف در سال 1397، اظهار کرد: آقای ظریف ساعتی پیش در راس یک هیات بلندپایه اقتصادی و سیاسی تهران را به مقصد داکار پایتخت سنگال ترک کرد.
وی با بیان این‌که «آقای ظریف در این سفر منطقه‌ای به چهار کشور سنگال، برزیل، اروگوئه و نامیبیا سفر خواهد کرد»، به تشریح ویژگی‌های این دوره از سفر منطقه‌ای وزیر خارجه پرداخت و افزود: در این سفر همچون سفرهای قبلی منطقه‌ای و دوجانبه تعدادی از تجار، بازرگانان و صاحبان بنگاه‌های اقتصادی، بانکی و صنعتی آقای ظریف را همراهی می‌کنند و ارتقای کمی و کیفی این هیات اقتصادی از ویژگی‌های این دوره از سفر است.
وی با بیان این‌که «ده‌ها نفراز نمایندگان بخش‌های اقتصادی کشور در حوزه‌های مختلف و همچنین کارآفرینان وزیر خارجه را همراهی می‌کنند»، اظهار کرد: این سفر در ادامه سفرهای قبلی وزیر امور خارجه در راستای تنوع‌بخشی و متنوع‌ ساختن روابط خارجی ایران با سایر کشورها صورت می‌گیرد؛ چراکه ما همواره تلاش داشته‌ایم تعامل خود را با کشورهای مختلف جهان متناسب با آمادگی‌هایشان ارتقا دهیم.
این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین تلاش برای بهره‌گیری از دیپلماسی اقتصادی در کنار دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران و متوازن و متعادل ساختن همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی ایران با سایر کشورها را یکی دیگر از ویژگی‌های این سفر منطقه‌ای عنوان کرد و گفت: ما تلاش داریم که روابط اقتصادی ایران را با کشورهای در حال توسعه در کنار روابط سیاسی توسعه دهیم و ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت خارجه نیز در همین راستا صورت گرفته است
قاسمی با بیان اینکه مقصد اول وزیر خارجه در جریان این سفر منطقه‌ای کشور آفریقایی سنگال است، خاطرنشان کرد: آقای ظریف در این سفر با همتای سنگالی خود و همچنین رییس‌جمهور و رییس مجلس نمایندگان سنگال رایزنی و ملاقات خواهد داشت.
وی یکی دیگر از مهمترین برنامه‌های سفر ظریف به سنگال را شرکت در نشست مشترک اقتصادی ایران و سنگال عنوان کرد و گفت: در این نشست که با حضور تجار و بازرگانان بخش خصوصی و دولتی دو کشور برگزار می‌شود، وزیر امور خارجه و وزیر تجارت سنگال سخنرانی خواهند کرد.
سخنگوی وزارت خارجه با بیان این‌که «در جریان برگزاری این نوع نشست‌ها فرصت مناسب برای صاحبان و نمایندگان اقتصادی بخش‌های خصوصی و دولتی فراهم می‌شود که با همتایان خود گفت‌وگو و رایزنی داشته باشند و در راستای گسترش تعاملات دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی، تجاری و بانکی تلاش کنند»، خاطرنشان کرد: مقصد دوم آقای ظریف در این سفر منطقه‌ای برزیل خواهد بود. کشور برزیل یکی از اقتصادهای مهم جهان است و مناسبات دیرینه‌ای در این زمینه با ایران دارد.
وی با بیان این‌که «در حال حاضر برزیل یکی از اعضای  گروه بریکس است و از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بالای اقتصادی و بازرگانی برخوردار است»، اظهار کرد: در برزیل نیز نشست مشترک اقتصادی ایران و برزیل برگزار می‌شود و تلاش می‌شود که از فرصت محدود حضور در برزیل بهترین استفاده برای ایجاد ارتباط بین بازرگانان و بخش‌های اقتصادی دو کشور صورت بگیرد.
قاسمی همچنین با اعلام این‌که «در جریان این سفر اسنادی در زمینه‌های حقوقی، قضایی، بازرگانی، تجاری، آموزشی و فرهنگی بین مقامات دو کشور امضا خواهد شد»، توضیح داد: یکی از اسنادی که در این سفر به امضا می‌رسد سند همکاری‌های اقتصادی دو کشور است که رییس اتاق بازرگانی ایران با همتای برزیلی خود بعد از مذاکرات نمایندگان اقتصادی دو کشور به امضا خواهد رساند.
وی با بیان این‌که «بین دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه با موسسه آموزشی دیپلماتیک برزیل نیز  یک سند همکاری به امضا خواهد رسید»، افزود: آقای ظریف در جریان این سفر با رییس‌جمهور و رییس مجلس برزیل علاوه بر همتای خود دیدار و در خصوص روابط دوجانبه، تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای رایزنی خواهد کرد.
قاسمی خاطرنشان کرد: در پایان سفر یک روزه آقای ظریف و هیات همراه، آنها این کشور را به مقصد اروگوئه ترک خواهند کرد.
این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر اینکه در جریان سفر آقای ظریف به اروگوئه، او با رییس‌جمهور، رییس مجلس سنا، رییس مجلس نمایندگان و معاون رییس‌جمهور اروگوئه دیدار خواهد کرد، افزود: نشست اقتصادی دو کشور نیز با حضور وزیران امور خارجه ایران و اروگوئه برگزار خواهد شد.
قاسمی ادامه داد: ظریف همچنین در جریان سفر به این کشور آمریکای لاتین با اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و اروگوئه نیز گفت‌وگو خواهد داشت.
سخنگوی وزارت خارجه اظهار کرد : آقای ظریف و هیات همراه بعد از ترک اروگوئه به کشور آفریقایی نامیبیا سفر می‌کنند و در آنجا وزیر امور خارجه  با همتای خود دیدار می کند.
قاسمی در پایان با بیان این‌که «آقای ظریف به دعوت همتایان خود به این چهار کشور سفر می‌کند»، افزود: این سفر منطقه‌ای  و دوجانبه تا روز جمعه ادامه خواهد داشت.


کد مطلب: 84471

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/84471/اولین-سفر-منطقه-ای-ظریف-سال-1397

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir