کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

"سامد" راه ارتباطی مردم و رئیس جمهور

8 ارديبهشت 1397 ساعت 17:41

ششم اردیبهشت هنوز 24 ساعت از شیرینی سفر رییس جمهور به آذربایجان شرقی نگذشته بود که خبر نادرست با تصاویر ساختگی مبنی بر دور انداختن نامه های مردم، در فضای مجازی دست به دست شد و این در حالی بود که عاملان انتشار این خبر ساختگی چنان ناشیانه عمل کرده بودند که حتی فرصت فضاسازی مناسب هم نداشتند.


ششم اردیبهشت هنوز 24 ساعت از شیرینی سفر رییس جمهور به آذربایجان شرقی نگذشته بود که خبر نادرست با تصاویر ساختگی مبنی بر دور انداختن نامه های مردم، در فضای مجازی دست به دست شد و این در حالی بود که عاملان انتشار این خبر ساختگی چنان ناشیانه عمل کرده بودند که حتی فرصت فضاسازی مناسب هم نداشتند.
به گزارش ایرنا، عاملان انتشار خبر ساختگی دور ریختن نامه های مردم آذربایجان شرقی به رییس دولت تدبیر و امید در مقابل نرده های ساختمان استانداری در تبریز، چنان ناشیانه و عجول بودند که حتی فرصت نکرده بودند نگاهی به رنگ واقعی آن نرده ها بیندازند.
هر چه بود تب مجازی این خبر ساختگی، کاربران فضای مجازی را نگرفت و به همان سرعت انتشار، در میان شیرینی انبوه خبرهای خوشایند و امیدبخش دومین دور سفر رییس دولت دوازدهم و کابینه وی به تبریز و دیگر شهرهای آذربایجان شرقی فرونشست.
اما انتشار این خبر نادرست، حس کنجکاوی ام را برانگیخت تا به صورت میدانی به مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری، موسوم به 'سامد'، در طبقه ششم ساختمان اداره پست در خیابان ارتش جنوبی سری بزنم و تلاش بی وقفه و از ته دل فعالان داوطلب این مرکز را به تصویر بکشم.
البته من پیش از این، محل دایمی فعالیت 'سامد' در ساختمان استانداری آذربایجان شرقی در دوره مدیریت جبارزاده، استاندار پیشین استان، را دیده بودم، اما از نحوه فعالیت فشرده آن در حین سفر رییس جمهوری و روزهای پس از آن اطلاعی نداشتم.
بر این اساس وقتی در طبقه ششم ساختمان بتنی و غول پیکر ساختمان اداره پست از آسانسور خارج و به سالن دو بخشی محل فعالیت کارکنان 'سامد' وارد شدم، سرم گیج رفت؛ در بخش نخست این سالن 100 نفر زن و مرد با نظم و ترتیب نشسته و به صورت جدی مشغول ثبت نامه های مردمی نوشته شده به رییس دولت و تدبیر و امید در سامانه ویژه مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری بودند.
من که از دیدن این همه آدم در یکجا و پشت میزهای رایانه تعجب کرده بودم، با تداعی خبر ساختگی دور ریختن نامه های مردم به روحانی، خنده ام گرفت و با خود اندیشیدم که کاش عاملان این اقدام غیراخلاقی در حین انجام کار نادرست خود لحظه ای تامل می کردند.
اما این آغاز کار بود و یدالله قاری زاده، مدیرکل بازرسی استانداری آذربایجان شرقی گفت که این تعداد آخرین مرحله رساندن صدای مردم به گوش رییس جمهوری، یعنی ثبت نامه در سامانه سامد و ارسال شماره رهگیری آن به تلفن همراه نگارنده ها، را انجام می دهند.
قاری زاده، مرا به سالن بسیار بزرگی دیگری راهنمایی کرد که حدود 100 نفر نیز در آنجا به کار دریافت، جدا کردن و تلفن به نویسندگان نامه ها برای رفع نواقص آنها و در نهایت ممهور کردن نامه ها برای ارسال به بخش ثبت در رایانه ها 'سامد' مشغول بودند.
آنیتا جناب زاده، کارمند اداره کل انتقال خون آذربایجان شرقی، است که به گفته خود با علاقه تمام نامه های مردم به رییس جمهوری را در سامانه 'سامد' ثبت می کند.
جناب زاده می گوید: من به این دلیل فعالیت داوطلبانه در سامد را انتخاب کردم که نوع کار آن همانند انتقال خون، دلی و وجدانی است و با رفع مشکلات و نیازهای مردم سر و کار دارد.
وی اضافه می کند: وقتی در حین ثبت نامه ها از مشکلات مردم مطلع می شوم، هم ناراحت و پریشان می شوم و هم خدا را شکر می گویم که بالاخره چرخ زندگی ام به خوشی و خوبی می چرخد.
جناب زاده درباره احساس اش از فعالیت در 'سامد' توضیح می دهد: من و همکارانم در سامد در حین ثبت نامه ها بیشتر مشکلات مردم را لمس می کنیم و امیدواریم که مسوولان برای رفع این مشکلات اقدام های جدی کنند.
یاسین خلیل زاده نیز از کارکنان بانک مسکن است که مسوولیت فنی و نرم افزاری مجموعه رایانه های مرکز سامد در تبریز را به عهده دارد، اما اکنون پشت میز نشسته و مانند دیگران به ثبت نامه های مردم در سامانه مشغول است.
خلیل زاده می گوید که مشاهده انبوه مشکلات مردم در نامه های نوشته شده به رییس جمهوری باعث می شود که انسان نتواند در این محیط یک دقیقه هم بیکار بماند و به همین دلیل من نیز در دقایق فراغت از کار فنی رایانه ها به همکارانم در ثبت کمک می کنم.
وی امیدوار است بخشی از مشکلات مطرح شده در نامه های مردم به رییس جمهوری، با جدیت و اهتمام ویژه مسوولان و مدیران نهادهای ذیربط حل و فصل شود.
خلیل زاده در پاسخ به این سوال که در حین ثبت نامه های مردم و به تبع آن اطلاع از محتوای آنها چه حسی به او دست می دهد، می گوید: آرزو می کنم مشکلات مردم این قدر زیاد نباشد و آنان بتوانند راحت تر زندگی کنند.
لیلا علیپور نیز کارمند اداره کل فنی حرفه ای آذربایجان شرقی است که با حوصله و وسواس تمام به ثبت محتوای نامه های مردم به روحانی در سامانه 'سامد' مشغول است.
علیپور می گوید که بیشتر مشکلات مطرح شده در نامه های مردم مالی و مسایل مربوط به بیمه است.
وی که بسیار احساسی است، می گوید: وقتی مشکلات مردم را در سامانه ثبت می کنم، چون کاری از دستم برنمی آید، پریشان و ناراحت می شوم.

** مردم آذربایجان شرقی 40 هزار نامه به روحانی نوشتند.
مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری آذربایجان شرقی نیز از دریافت حدود 40 هزار نامه مردمی به رییس جمهوری در دومین دور سفر استانی روحانی خبر می دهد و می گوید: عملیات شناسایی محل مناسب برای استقرار 'سامد' در تبریز یک ماه قبل از سفر آقای روحانی آغاز شد.
یدالله قاری زاده اضافه می کند: بعد از یافتن محل مناسب در ساختمان اداره پست، 60 خط تلفن از مخابرات گرفیتم، 100 دستگاه رایانه به همراه میز و صندلی برای ثبت نامه ها در 'سامد' نصب کردیم و 400 نفر از کارکنان شاخص و علاقه مند ادارات را به کمک طلبیدیم.
وی توضیح می دهد: 400 نفر همکار مستقر در 'سامد' در 2 نوبت کاری قبل و بعد از ظهر مشغول جدا کردن نامه ها، رفع نواقص آنها از طریق تماس تلفنی با مردم و ممهور کردن نامه های دریافتی برای ارایه به بخش ثبت هستند و حتی جمعه ها نیز کار می کنند.
مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری آذربایجان شرقی ادامه می دهد: البته در مدت 2 روز حضور رییس جمهوری و اعضای کابینه در استان، 60 نفر هم به صورت تلفنی از طریق خط 111 مشکلات مردم را ضبط و ثبت کردند.
وی با اشاره به آموزش دقیق همکاران مرکز 'سامد' می گوید: ثبت نامه های مردمی به رییس جمهوری تا 10 روز آینده نیز طول خواهد کشید و در این مدت فرآیند ثبت به دقت از سوی استان و نهاد ریاست جمهوری دنبال می شود.
قاری زاده تاکید می کند: نامه های مردم پس از ثبت در 'سامد' به نهادهای مسوول در استان ارجاع داده می شود و آنان ملزم به پاسخگویی، اعم از مثبت و منفی، به یکایک نامه ها هستند و هیچ نامه ای بدون پاسخ نمی ماند.

** مردم از رییس جمهوری چه می خواهند؟
نامه های مردم آذربایجان شرقی به رییس جمهوری در دومین دور سفر استانی وی به تبریز متنوع و متفاوت است؛ زن سرپرست خانه داری که همسرش بیکار است و دو دختر نوجوان در خانه دارد، از اینکه نتوانسته است آنها را به مدرسه بفرستد، از روحانی درخواست کمک دارد.
یک مخترم جوان در نامه به رییس دولت تدبیر و امید نوشته است که 'ویلچر پله رو' اختراع کرده و انتظار دارد برای ثبت و تجاری سازی آن کمک شود.
مرد بیماری هم که شش سال حق بیمه پرداخت کرده است، اکنون به سرطان حنجره مبتلاست و بیمه اش قطع شده است؛ وی از اینکه بیمه به جای حمایت از او در دوره بیماری و از کار افتاده کردنش، او را رها کرده، گله مند است و از رییس جمهوری درخواست مساعدت دارد.

** نامه نوشتن به رییس جمهوری امیدآفرین است
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه حل مشکل مردم اولویت اصلی فعالیت دولت تدبیر و امید است، می گوید: نامه های مردمی به آقای روحانی در دیدار مردمی ایشان در تبریز و سفر اعضای هیات دولت به شهرستان های استان جمع آوری شده است.
رحیم شهرتی فر اضافه می کند: نوشتن نامه به رییس جمهوری در سفر اعضای هیات دولت به استان، فرصتی برای طرح مشکلات مردم و پاسخگویی به آنها از سوی نهادهای مسوول است.
وی با اشاره به امیدآفرینی نامه نگاری مردم به رییس جمهوری می گوید: فعالیت بی وقفه و دو هفته ای 400 نفر در مرکز ارتباطات ریاست جمهوری در تبریز نشان می دهد که دولت برای رفع مشکلات مردم با تمام تلاش می کوشد.
حجت الاسلام حسن روحانی، رییس جمهوری کشورمان، به همراه اعضای کابینه اش سه شنبه و چهارشنبه گذشته میهمان مردم آذربایجان شرقی بود.


کد مطلب: 85675

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/85675/سامد-راه-ارتباطی-مردم-رئیس-جمهور

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir