کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

غنی پایان آتش‌بس با طالبان را اعلام کرد

9 تير 1397 ساعت 18:05

رئیس‌جمهور افغانستان بطور رسمی پایان آتش بس دولتش با نیروهای طالبان را اعلام کرد اما از شورشیان خواست با مذاکرات صلح موافقت کنند.


رئیس‌جمهور افغانستان بطور رسمی پایان آتش بس دولتش با نیروهای طالبان را اعلام کرد اما از شورشیان خواست با مذاکرات صلح موافقت کنند.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری صلوع، اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در یک کنفرانس خبری در کابل گفت: این دیگر تصمیم طالبان است به کشتار ادامه دهند یا به روند صلح بپیوندند.اما آنهاباید با فرهیختگان و جوانان روبرو شوند. از این پس نیروهای امنیتی و دفاعی اجازه دارند عملیات انجام دهند.
وی همچنین تاکید کرد که دولت به شدت بر روی صلح کار می‌کند اما طرحی برای واگذاری قلمرویی در افغانستان به طالبان ندارد.  
غنی تصریح کرد که همه افغان‌ها خواستار صلح هستند و در این زمینه یک توافق گسترده وجود دارد.
رئیس‌جمهور افغانستان گفت : هیچ کس حق ندارد روند صلح را تحت انحصار خود درآورد.
غنی گفت: مردم از دولت و طالبان صلح می‌خواهند اکنون وقت آن است که طالبان به این درخواست پاسخ مثبت دهد.
وی با دیگر از طالبان خواست به روند صلح بپیوندد و گفت که این چیزی است که مردم و علمای افغان می‌خواهند. غنی گفت: اکنون زمان آن است که طالبان تصمیم بگیرد که می خواهد به کشتار مردم ادامه دهد یا به روند صلح بپیوندد. تلاش‌ها در جهت روند صلح ادامه دارد و دولت برای رسیدن به نتیجه به سختی تلاش می‌کند و این همان چیزی است که مردم می‌خواهند. مذاکره ادامه دارد و پیشرفت لازم است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا شایعات مبنی بر سپردن قلمرو به طالبان به عنوان مناطق امن صحت دارد، با رد این ادعا گفت: هیچ توافقی در این رابطه وجود ندارد. مناطق امن طالبان در دستور کار دولت نیست ما یک دولت و یک پرچم داریم زنان طالبان باید حق رفتن به بیمارستان داشته باشند.
غنی درباره آتش بس نیز گفت ملت احساس واقعی خود را در این دوران نشان داد. آنها نشان دادند که برای صلح آماده‌اند این بزرگترین دستاورد است. آتش بس یک تجربه بود دولت آماده است هر زمان که طالبان بخواهد آتش بس کند. آتش بس ۹۸ درصد موفقیت آمیز بود.
وی همچنین گفت که بسیاری از اعضای طالبان از جنگ خسته شده‌اند و خواهان صلح هستند و ملت نیز نشان داد که آماده آشتی است.
آتش بس در بحبوحه افزایش اقدامات شبه نظامی طالبان علیه نیروهای دولتی کابل در دست کم ۱۰ ولایت شامل فاریاب، قندوز و میدان وردک روز جمعه پایان یافته است.
وزارت دفاع افغانستان گفته است که نیروهای دولتی عملیات نظامی خود را در بخش‌های مختلفی از این کشور علیه طالبان از سر خواهند گرفت.
سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در این باره گفت: ما آماده واکنش مناسب در قبال تمامی تهدیدها و چالش‌های پیشرو هستیم.
این نخستین باری بود که دولت کابل آتش بس یکجانبه را در ۱۲ ژوئن سال جاری میلادی اعلام کرد و آن را برای ۱۰ روز دیگر پس از اتمام آتش بس نخست تمدید کرد.
در واکنش به این آتش بس، طالبان به شبه نظامیان خود دستور داد تا در جریان سه روز عید فطر به نیروهای دولتی کابل حمله نکنند.


کد مطلب: 89562

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/89562/غنی-پایان-آتش-بس-طالبان-اعلام

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir