کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افزایش قیمت "شیشه"

11 تير 1397 ساعت 15:14

افزایش قیمت دلار در چند ماه گذشته به جهش قیمت مواد مخدر شیشه در هفته‌های اخیر انجامیده است. بر اساس اعلام معاون کاهش تقاضای اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر، هم‌اکنون هر گرم شیشه در کشور، با قیمت‌های حدوداً ۱۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود حال آنکه در چند ماه گذشته معتادان با ۴۰ الی ۶۰ هزار تومان می‌توانستند یک گرم شیشه بخرند.


افزایش قیمت دلار در چند ماه گذشته به جهش قیمت مواد مخدر شیشه در هفته‌های اخیر انجامیده است. بر اساس اعلام معاون کاهش تقاضای اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر، هم‌اکنون هر گرم شیشه در کشور، با قیمت‌های حدوداً ۱۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود حال آنکه در چند ماه گذشته معتادان با ۴۰ الی ۶۰ هزار تومان می‌توانستند یک گرم شیشه بخرند.
به گزارش ایسنا، «ایران» در ادامه نوشت: در مقابل چنین افزایشی آن هم ظرف دو ماه اخیر، قیمت هر گرم شیشه ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
آن طور که پرویز افشار می‌گوید: افزایش نرخ ارز و جلوگیری از ورود پیش سازهای «متامفتامین‌ها» منجربه گران شدن قیمت شیشه شده است.حالاهمین افزایش قیمت شیشه این ترس و نگرانی را به وجود آورده است که معتادان شیشه‌ای با روی آوردن به مصرف شیشه ناخالص دچار وضعیت به مراتب بحرانی‌تر ‌شوند، معتادانی که گاهی برای رسیدن به نشئگی قبلی مقدار زیادی شیشه ناخالص مصرف می‌کنند و همین مصرف مواد ناخالص شیوع مرگ و میر مصرف‌کنندگان شیشه را نیز به‌دنبال خواهد داشت.
مسمومیت معتادان با شیشه ناخالص
افزودن ناخالصی در مواد مخدر و فراگیری مسمومیت تریاک آلوده به سرب موضوعی است که چند سال پیش به‌دنبال کاهش تولید تریاک در افغانستان و افزایش قیمت تریاک اتفاق افتاد. حالا بازهم مسئولان دولتی درباره افزایش ناخالصی در شیشه و مسمومیت معتادان هشدار می‌دهند.
افشار در این‌باره می‌گوید: رشد صعودی نرح دلار و کنترل ورود پیش سازهای شیشه در چند ماه اخیر موجب افزایش غیرمترقبه قیمت شیشه شده است به‌طوری که هم اینک قیمت شیشه نسبت به چند ماه پیش حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده که بیشتر به‌دلیل کنترل ورود پیش‌سازها است.
بعد از نوسانات نرخ ارز اظهارات عده‌ای از کارشناسان حوزه اعتیاد در چند هفته گذشته نشان می دهد، تغییرات نرخ ارز موجب افزایش قیمت برخی  مواد مخدر شده است. اما معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید؛ تغییر قیمت بازار مصرف مواد مخدر آنقدرها هم تحت تأثیر قیمت ارز نیست بلکه بیشتر به معادله عرضه و تقاضا و کنترل ورود پیش‌سازهای مواد مخدر وابسته است. معمولاً اگر نرخ ارز از قیمت مواد مخدر بالاتر برود قاچاقچیان مواد مخدر سعی می‌کنند برای حفظ مشتریان‌شان قیمت مواد را بالا نبرند و در عوض از طریق افزودن ناخالصی در قیمت شیشه تغییر اندکی ایجاد می‌کنند.
معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌افزاید: تریاک و مشتقات آن و گل شایع‌ترین مواد مصرفی در کشور هستند و چون امسال حجم کشت تریاک در افغانستان به ۹ هزار تن رسیده و به تازگی قاچاق ماری‌جوانا از مرزهای شرقی کشور بیشتر شده است بنابراین با احتساب معادله عرضه و تقاضا نگران تغییر قیمت تریاک و گل به‌ دنبال افزایش نرخ ارز نیستیم.سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تأکید بر اینکه قاچاقچیان مواد مخدر در نتیجه افزایش قیمت دلار ناخالصی شیشه را افزایش داده‌اند، هشدار می‌دهد: از خانواده‌ها می‌خواهیم چنانچه با افرادی مواجهند که مبادرت به مصرف شیشه می‌کنند مراقبت ویژه‌ای انجام دهند چرا که میزان مواد ناخالص در شیشه بشدت افزایش پیدا کرده و احتمال افزایش مرگ و میر این مصرف‌کننده‌ها و مسمومیت‌های حاد کبدی و روده‌ای زیاد است. توصیه أکید ما این است قیمت شیشه افزایش پیدا کرده و اگر قاچاقچیان شیشه را به قیمت ارزان در اختیار مصرف‌کننده‌ها قرار می‌دهند حکایت از افزایش مواد افزودنی و ناخالصی شیشه دارد.
او می‌گوید: بهترین راه مقابله با عوارض مصرف شیشه دارای ناخالصی مراجعه مصرف‌کنندگان به مراکز درمانی اعتیاد است. اگر شدت اعتیاد این افراد در حدی باشد که نتوانند سم زدایی شوند تحت درمان «بوپرنورفین» و شربت تریاک قرار می‌گیرند.
افشار به این نکته هم اشاره می‌کند که به‌دلیل افزایش دسترسی به تریاک و ماری‌جوانا این احتمال هم وجود دارد که مصرف‌کنندگان شیشه به سمت و سوی مصرف تریاک و ماری‌جوانا سوق پیدا کنند که البته این تغییر الگوی مصرف از شیشه به تریاک عوارض به مراتب کمتری دارد.
سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان برای خرید تریاک هزینه می‌شود
در حالی که معاون کاهش تقاضای اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر از افزایش ۴۰ درصدی قیمت شیشه پس از افزایش نرخ دلار خبر می‌دهد و از سوی دیگر دو برابر شدن کشت تریاک در افغانستان را عامل ثابت ماندن قیمت تریاک و ماری‌جوانا می‌داند، در این میان رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام این دو اتفاق را در مجموع مثبت ارزیابی می‌کند.
سعید صفاتیان می‌گوید: میزان تولید مواد مخدر در افغانستان با اقتصاد آن ارتباط مستقیم دارد. اینکه افزایش تولید تریاک در افغانستان موجب کاهش قیمت تریاک در ایران شده نشان‌دهنده اقدامات سازمان‌یافته قاچاقچیان مواد مخدر است. در عوض ورود پیش سازهای تولید شیشه به‌دلیل اقدامات کنترلی به‌طرز قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده است.
او با طرح این پرسش که آیا دو برابر شدن قیمت ارز می‌تواند روی قیمت مواد مخدر تأثیر بگذارد؟ توضیح می‌دهد: افزایش قیمت مواد مخدر روی تغییر الگوی مصرف تأثیر می‌گذارد اما تغییر نرخ دلار نتوانست در قیمت مواد مخدر مانند تریاک تغییری ایجاد کند چرا که ۵۳ درصد مصرف‌کنندگان تریاک مصرف می‌کنند و بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان بابت خرید تریاک می‌دهند اما قاچاقچی‌ها قیمت مواد را به‌خاطر ترس از گرایش معتادان به مصرف مواد مخدر دیگر بالا نمی‌برند.
صفاتیان این را هم می‌گوید که اگرچه بالا رفتن قیمت دلار قطعاً موجب گران شدن شیشه و بیشتر شدن ناخالصی موجود در شیشه می‌شود اما تا حد زیادی افراد را به سمت مصرف ماری‌جوانا سوق می‌دهد. پرواضح است که گل نسبت به شیشه عوارض جانبی به مراتب خطرناک‌تری دارد.
او همچنین تأکید می‌کند که دولت باید حساسیت بیشتری نسبت به تغییر الگوی مصرف مواد مخدر داشته باشد، اگر قیمت مواد مخدر بالا برود قشری که وضع مالی خوبی دارند با افزایش قیمت رشد می‌کنند اما فردی که کارگر کارخانه است یا پول موادش را از پدر و مادرش می‌گیردیا سراغ ماده دیگری می‌رود که با هزینه کمتر سرخوشی قبلی را به‌دست بیاورد؛ این ماده می‌تواند انواع مواد روانگردان یا هروئین باشد.
بنا براین گزارش، قطعاً افزایش قیمت مواد مخدر به تنهایی خبر خوبی نیست و می‌تواند آسیب‌های جدی را در مصرف‌کنندگان فقیر و ضعیف به وجود آورد.همان‌طور که تحلیلگران حوزه اعتیاد معتقدند، حضور معتادان ضعیف و کارتن‌خواب در محله‌های تهران ماحصل افزایش ناگهانی قیمت مواد مخدر و تغییر الگوی مصرف از هروئین به شیشه است که در دوران تحریم‌های اقتصادی اتفاق افتاد.
وزیر کشور: بخشی از بازار تقاضای ارز برای تجارت مواد مخدر است
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تغییر نرخ دلار روی تجارت مواد مخدر هم اثر گذاشته است.وقتی مواد مخدر وارد کشور می‌شود از ارز استفاده می‌شود و سپس تبدیل به ریال می‌شود. این ریال مجدد تبدیل به ارز برای وارد کردن کالا خواهد شد و همین امر بر روند نوسانات بازار ارز مؤثر است. یکی از دلایل تعیین نرخ ارز از طریق بانک مرکزی و مراکز آن نیز به همین دلیل بوده است تا به تقاضاهای کاذب به طور مناسب پاسخ داده شود.
عبدالرضا رحمانی فضلی روز گذشته در نشست خبری خود با اصحاب رسانه از گردش مالی مواد مخدر و تأثیر آن بر بازار ارز خبر داد.
او افزود: بخشی از تقاضا در بازار ارز به تجارت مواد مخدر مربوط است، مصرف مواد مخدر در ایران به گونه‌ای است که اگر هر معتاد  روزانه یک گرم ماده مخدر مصرف کند، این میزان سالانه به یک تن می‌رسد و این رقم وارد بازار می‌شود. به گفته رحمانی فضلی، گمرک ایران در دو سال گذشته ۷۸ درصد در حوزه کشفیات پیش‌سازها رشد داشته است و همین امر موجب شده شیشه از رتبه مصرفی دوم به رتبه سوم رسیده  و از کیلویی ١٨ میلیون به ٧٠ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. همچنین در پی افزایش کشفیات مواد مخدر «کراک» الان در حال حذف شدن است و ٧٠٠ نوع ماده مخدر در کشور وجود دارد.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه نسبت به خروج از برجام و عدم همکاری با اروپا در مورد مبارزه با مواد مخدر و همچنین موضوع پناهندگان انتقاد کرد و گفت: کافی‌است ٢۴ ساعت وزیر کشور غفلت کند تا هزاران پناهنده و چند تن ماده مخدر از مرزها عبور کند. اروپاییان در زمان تحریم حتی سگ‌های موادیاب یا دستگاه ایکس‌ری به ما نمی‌دادند.
وی درباره وضعیت تولید مواد مخدر در افغانستان گفت: ایران پیشنهاد معیشت و کشت جایگزین را در افغانستان مطرح کرده است، ایران حاضر است در کنار سازمان ملل در یک استان افغانستان کشت جایگزین انجام دهد و قول دادیم که بازار این محصولات دوبرابر درآمد تولید ماده مخدر را تأمین کند اما عده‌ای که در بازار جهانی از مواد مخدر منتفع هستند مانند کشورهای حاشیه  این استان جلوی آن را با وجود تصویب سازمان ملل و ابلاغ به افغانستان گرفتند.


کد مطلب: 89697

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/89697/افزایش-قیمت-شیشه

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir