کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا خبری از سفیدبالک‌ها نیست؟

11 تير 1397 ساعت 17:14

روزهای پایانی بهار در تهران طی چند سال اخیر همواره با حضور سفیدبالک‌ها در سطح شهر و نصب برچسب‌های زرد رنگ روی درختان همراه بوده اما امسال با وجود گذشت بیش از ۱۰ روز از اولین ماه تابستان خوشبختانه هنوز خبری از حضور سفیدبالک‌ها نیست و به نظر می‌رسد جمعیت این حشرات مزاحم نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است.


روزهای پایانی بهار در تهران طی چند سال اخیر همواره با حضور سفیدبالک‌ها در سطح شهر و نصب برچسب‌های زرد رنگ روی درختان همراه بوده اما امسال با وجود گذشت بیش از ۱۰ روز از اولین ماه تابستان خوشبختانه هنوز خبری از حضور سفیدبالک‌ها نیست و به نظر می‌رسد جمعیت این حشرات مزاحم نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است.
یک استاد زیست‌شناسی و حشره‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی معتقد است کاهش آلودگی‌های محیطی و بارش‌های بهاری سبب شده  مراحل رشد سفیدبالک‌ها به تعویق بیفتد.
دکتر شاهرخ پاشایی‌راد در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه میزبان سفیدبالک‌ها که همان درختان توت هستند در سطح شهر همچنان وجود دارند، اظهار کرد: از این رو با توجه به حضور میزبان این حشرات نمی‌توان گفت که سفیدبالک‌ها از بین رفته‌اند و تابستان امسال در سطح شهر با مزاحمت آن‌ها روبه‌رو نخواهیم شد.
وی ادامه داد: سفید بالک‌ها مراحل رشد خاصی با توجه به شرایط محیطی از جمله دما، رطوبت و آلودگی‌های آن دارند که در هر مرحله از رشد باید تمام این شرایط مهیا باشد. در واقع می‌توان گفت که علت کاهش جمعیت سفیدبالک‌ها و اینکه هنوز سبب ایجاد مزاحمت در سطح شهر نشده‌اند، شرایط نامساعد محیطی برای تخم‌گذاری یا بیرون آمدن از تخم است.
این استاد زیست‌شناسی و حشره‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه کاهش آلودگی‌های محیطی از جمله دلایلی است که سبب کاهش جمعیت سفیدبالک‌ها در این موقع از سال شده است، تصریح کرد: آلودگی‌های محیطی شامل آب راکد، زباله‌ها، مواد غذایی، میوه‌ها و سبزی‌جات مانده است که می‌توانند سبب رشد و افزایش و جمعیت حشرات از جمله سفید بالک‌ها شوند. اقدامات شهرداری تهران برای کاهش آلودگی‌های محیطی و پاکیزه نگه داشتن شهر از جمله عوامل کاهش جمعیت سفیدبالک‌ها است.
پاشایی‌راد با تاکید بر اینکه بارش‌های بهاری به‌ویژه در خرداد ماه نیز بر کاهش تخم‌گذاری و به تعویق انداختن خروج لارو از تخم اثرگذار بوده است، گفت: طی سال‌های گذشته نبود بارش‌های بهاری و گرمای زود هنگام سبب حضور سفیدبالک‌ها در سطح شهر با سرعت بیشتری شد.
وی ادامه داد: محققان اخیرا روی چند گونه حشره مختلف اثر دما، رطوبت و ارتفاع را اندازه‌گیری کرده‌ و انواع مختلف برخی حشرات را شناسایی کرده‌اند. برای مثال تاکنون ۶۰۰۰ گونه مورچه شناسایی شده است که هر کدام از انواع آن در منطقه خاصی با توجه به شرایط محیطی رشد می‌کنند.
این استاد زیست‌شناسی و حشره‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه لازم است که این نوع تحقیقات روی سفیدبالک‌ها نیز انجام شود، تصریح کرد: سفیدبالک‌ها انواع گوناگونی دارند که هر نوع از انواع آن در مناطق مختلفی زیست می‌کنند. برای مثال مناطق اطراف دریاچه چیتگر به دلیل رطوبت بیشتر و وجود آب سبب رشد نوع متفاوتی از سفیدبالک‌ها شده است. شناسایی انواع این حشرات و شرایطی که در آن رشد می‌کنند می‌تواند در کنترل جمعیت آن‌ها تاثیرگذار باشد.
پاشایی‌راد در پایان تاکید کرد: بهترین راه مبارزه با سفیدبالک‌ها شناسایی میزبان این گونه حشرات و روش سازگاری آن‌ها است بنابراین باید سازمان‌های مسئول برای انجام تحقیقات و شناسایی این عوامل دست به کار شوند.


کد مطلب: 89714

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/89714/چرا-خبری-سفیدبالک-ها-نیست

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir