کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مرغهای هورمونی راست یا دروغ؟

12 تير 1397 ساعت 17:44

بارها شنیده‌ایم که دوران رشد مرغ گوشتی با استفاده از هورمون، کوتاه می‌شود هورمون‌ها باعث می‌شود دورانی که در حالت طبیعی ماه‌ها به طول می‌انجامد، کوتاه شده و به نوعی بهره‌وری در صنعت مرغداری افزایش یابد.


بارها شنیده‌ایم که دوران رشد مرغ گوشتی با استفاده از هورمون، کوتاه می‌شود هورمون‌ها باعث می‌شود دورانی که در حالت طبیعی ماه‌ها به طول می‌انجامد، کوتاه شده و به نوعی بهره‌وری در صنعت مرغداری افزایش یابد.
به گزارش ایسنا، استفاده از هورمون در صنعت مرغداری، زمانی به چالشی بحث برانگیز بدل شد که برخی از تاثیرات هورمون‌ها بر انسان گفتند و نوشتند؛ موضوعی که برای فضای مجازی نیز جذاب بود و منجر به انتشار مطالبی شد که نتیجه آن نگرانی فزاینده در جامعه بود.
آنچه از دیدگاه علمی مطرح و از سوی برخی کارشناسان تاکید می‌شود، اگرچه بر استفاده از روش‌های نوین برای کوتاه شدن زمان پروار شدن مرغ تاکید داشته و صحه می‌گذارد، اما تاثیر نوع تغذیه مرغ‌ها و استفاده از مکمل‌های پروتئینی در پرورش مرغ را بر انسان تایید نمی‌کند. 
یک کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی موادغذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز در این خصوص گفت: مطالعات مداوم و درازمدت منجر به تغییر در نژاد طیور گوشتی شده و ژنتیک این حیوان را به سمت تولید گوشت بیشتر سوق داده است.
لیلا محبی افزود: اگر ۹۰ سال قبل یک مرغ طی ۱۰۰ روز و با خوردن ۴ و نیم کیلوگرم دانه، یک کیلوگرم افزایش وزن داشت، امروز و به دلیل کسب صفات ژنتیکی برترٰ طی کمتر از ۳۵ روز و به ازای مصرف ۱.۶ کیلوگرم دانهٰ بیش از یک کیلوگرم وزن اضافه می‌کند!
این کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی موادغذایی تاکید دارد که هورمون‌های پروتئینی موثر در رشد طیور، به دلیل ماهیت ساختمانی  که دارد، به سرعت در دستگاه گوارش تجزیه و غیرفعال می‌شود.
محبی گفت: اگر این هورمون‌ها را بخواهیم به طیور تزریق کنیم، به دفعات و به تعداد هر مرغ باید تزریق انجام شود که به لحاظ اجرایی ممکن نبوده و به لحاظ اقتصادی و زمان هم مقرون به صرفه نیست.
او گفت: تغذیه نوین و استفاده از جیره‌های دارای پروتئین مرغوب، مکمل‌های ویتامینه و پروبیوتیک‌ها و همچنین فراهم‌سازی شرایط پرورش مطلوب از نظر دما، رطوبت، تهویه و فضای مناسب نگهداری را می‌توان از دیگر دلایل افزایش سرعت رشد طیور دانست.
این کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده‌ تغذیه‌ شیراز با بیان اینکه سیستم‌های نوین پرورش مرغ، سیستم‌های متراکم است، گفت: سیستم متراکم کاهش تحرک طیور و در نتیجه زیاد شدن سرعت افزایش وزن را به دنبال دارد.
به گزارش ایسنا، کارشناسان تاکید دارند که به‌دلیل وارداتی و گران بودن هورمون‌ها و مکمل‌های پروتئینی مخصوص طیور، استفاده فراوان از این محصولات توسط مرغداران، چندان مقرون به صرفه نیست.
از طرفی و براساس تاکیدات مسئولان دامپزشکی، تمام مرغداری‌ها تولید را با نظارت این سازمان انجام داده و هر مرحله تولید حداقل سه دوره آزمایش میزان آنتی‌بیوتیک و هورمون را به همراه دارد.
تاکید سازمان‌های متولی بهداشت و کارشناسان بر اهمیت استفاده از مرغ‌های کشتار شده در سیستم‌های تحت نظارت به این دلیل است که تنها مرغ‌هایی امکان کشتار و عرضه در بازار را پیدا می‌کنند که روند مورد تاییدی را طی کرده باشند.
به طور حتم استفاده از مرغ‌های تولید شده در سیستم تعریف و نظارت شده سازمان‌های متولی امر، به لحاظ غذایی و بهداشتی دارای تاییدیه‌هایی است که اطمینان خاطری را نزد مصرف کننده ایجاد می‌کند، مشروط به آنکه مصرف کننده هنگام تهیه‌ انواع مواد غذایی به برچسب‌های نشان‌دهنده واحد تولیدی، تاریخ، علامت استاندارد و پروانه بهداشتی دقت و از خرید و مصرف موادی که نشانه‌های اجباری را ندارد، پرهیز کند.


کد مطلب: 89811

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/89811/مرغهای-هورمونی-راست-یا-دروغ

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir