کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

احتمال دخالت نظامی چین در سوریه

14 مرداد 1397 ساعت 15:22

چین طی روزهای گذشته درباره پرونده ادلب تماس های گسترده ای را برقرار کرده است زیرا چینی ها به شدت نگران رشد قدرت افراد مسلح اویغوری در سوریه و احتمال بازگشت این تروریست ها به چین هستند.


چین طی روزهای گذشته درباره پرونده ادلب تماس های گسترده ای را برقرار کرده است زیرا چینی ها به شدت نگران رشد قدرت افراد مسلح اویغوری در سوریه و احتمال بازگشت این تروریست ها به چین هستند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشت: روزنامه «ینی شفق» ترکیه در صفحه نخست خود این عنوان را نوشت«چرا چین پوزه خود را در نبرد ادلب فرو می کند.» این روزنامه ترک به سخنان سفیر چین در دمشق در گفت و گو با یک روزنامه سوری استناد کرد به طوری که «شی چیانگین» روز چهارشنبه گذشته گفت که کشورش آماده مشارکت در نبرد ادلب یا هر جای دیگر در سوریه با ارتش سوریه در نبرد با تروریست ها به ویژه تروریست های «اویغور»  است که از چین به سوریه آمده اند. این در حالی است که « وانگ روی چنگ» رایزن نظامی، دریایی و هوایی چین در دمشق گفت که مساله مشارکت ارتش چین در مبارزه با تروریسم در سوریه نیازمند یک تصمیم سیاسی است.
چیانگین تأکید کرد که کشورش مبارزه با تروریسم در سوریه را نه فقط به نفع ملت سوریه می داند بلکه به نفع ملت چین و همه ملت های جهان می داند. وی تأکید کرد که ارتش چین برای از بین بردن تروریست های اویغور که از چین برای مشارکت در جنگ سوریه به این کشور آمده اند، همکاری می کند.
بی تردید عنوان روزنامه نزدیک به« رجب طیب اردوعان» رئیس جمهور ترکیه بازتاب دهنده نگرانی ترکیه از اشتیاق چین برای آغاز نبرد سرنوشت ساز ادلب است به ویژه آن که چین یک هفته پیش هیأت ویژه ای را به دمشق فرستاد و این هیأت نشست هایی را در سطح بالا با رهبران سوریه برگزار کرد.
چین طی روزهای گذشته درباره پرونده ادلب تماس های گسترده ای را برقرار کرده است زیرا چینی ها به شدت نگران رشد قدرت افراد مسلح اویغوری در سوریه و احتمال بازگشت این تروریست ها به چین هستند به همین دلیل چین تفاهم های بین المللی در داغ ترین پرونده روی میز که سرنوشت تروریست های خارجی در سوریه را بررسی می کند و شیوه راحت شدن از شر آنها را دنبال می کند، بر همین اساس چین اخیرا حمایت نظامی اش از دمشق جدای از حمایت اقتصادی در سال های گذشته را افزایش داده است.
افراد مسلح ایغور چینی از سال 2012 از طریق ترکیه وارد سوریه شدند و چیزی به نام «حزب اسلامی ترکستان» را شکل دادند. اویغوری ها طی سال های گذشته تحت لوای گروه های تروریستی جبهه النصره و گروه داعش به دلیل انسجام فکری شان با اویغورها که از ایدئولوژی گروه القاعده در افغانستان متأثر است، جنگیده اند. اویغورها در  گذشته در کنار القاعده در افغانستان جنگیدند و رهبران تاریخی شان در آن جا متمرکز هستند این در حالی است که رهبران جدیدی به سوریه فرستاده شدند.
نشانه ها درباره قصد ارتش سوریه برای حرکت به سمت ادلب به منظور تعیین سرنوشت آخرین نبرد در ادلب زیاد شده است. ارتش سوریه نیروهایش در اطراف ادلب را تقویت کرده است و منتظر دستور آغاز نبرد است به رغم آن که آنکار خطوط قرمز تعیین کرده است و طی روزهای گذشته دست به اقداماتی زده است که از یکسره کردن پرونده ادلب جلوگیری می کند. آنکارا اقدام به متحد کردن گروه های وابسته به خود به طور مستقیم به نام «جبهه آزادیبخش ملی» کرد این در حالی است که تماس های گسترده ای با  گروه تروریستی «هیأت تحریر الشام» یا همان جبهه النصره برای منحل کردن خودش برقرار کرد اما تا کنون این تماس ها شکست خورده است.
جبهة النصره روز گذشته بار دیگر درخواست ترکیه مبنی بر منحل کردن این گروه و پیوستن به گروه «جبهه آزادیبخش ملی» که اخیرا تشکیل شده را رد کرد.
روزنامه «الوطن» سوریه به نقل از منابع نزدیک به گروه‌های مخالف در استان ادلب نوشت: آنکارا از سرکردگان گروه مخالف سوری جبهة النصره خواسته که در جلسات مشاوره‌ای که طی سه هفته به منظور بحث و رایزنی درباره سرنوشت ادلب در ترکیه برگزار می‌شود، شرکت کنند.
این درحالی است که جبهه النصره به دلایل مختلف پیشنهاد آنکارا مبنی بر پیوستن به گروه تازه تشکیل شده جبهه آزادیبخش ملی را نپذیرفته است. یکی از دلایل عدم پذیرش پیشنهاد ترکیه از سوی این گروه مسلح سوری، اختلافات منطقه‌ای و بین‌المللی در مورد سرنوشت جنگجویان خارجی آن است طوری که کشورهای مادری آنها با بازگشت‌ این افراد به کشورهای شان مخالفت می‌کنند.
این منابع افزودند: جبهه النصره به اهداف ترکیه اعتمادی نداشته و بیم آن را دارد که توسط ترکیه از طریق گروه تازه تشکیل شده مورد هدف قرار گیرد، چراکه برخی از اعضای این گروه به دنبال نابودی جبهه النصره هستند.
به دنبال اعلام دولت سوریه مبنی بر انجام یک عملیات نظامی گسترده در ادلب به منظور آزادسازی این استان از تسلط گروه‌های مخالف مسلح ترکیه نیز به فکر متحد کردن گروه‌های مخالف و آموزش آن‌ها برای مقابله با حمله نیروهای دولتی سوریه به این استان است، چراکه به دلایلی نسبت به این عملیات ارتش سوریه نگران است.
این در حالی است که مسکو برای ترکیه یک ضرب‌الاجل یک ماهه در نظر گرفته تا وضعیت ادلب و شورشیان را مشخص کند.
همچنین حزب اسلامی ترکستان که در روسیه به جنبش اسلامگرای ترکستان شرقی معروف است تلاش می کند کشور اسلامی در شینجیانگ یا منطقه ای که موسوم به «سنجان» است، ایجاد کند. چین تعداد تروریست های این گروه را در سوریه پنج هزار نفر تخمین زده است و منطقه «جسر الشغور» در غرب استان ادلب را پایگاه اصلی آنها می داند.
اقلیت اویغورها چین را به سرکوب هویت های فرهنگی، دینی، و نژادی اکثریت مسلمان متهم می کند زیرا چین موضع تندی در زمینه حملات مسلحانه اویغورها اتخاذ کرده است.


کد مطلب: 91714

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/91714/احتمال-دخالت-نظامی-چین-سوریه

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir