کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دولت عراق خواستار شد:

پایان حضور نظامی ترکیه در شمال عراق

خبرگزاری ايرنا , 11 مهر 1391 ساعت 23:49

هیات دولت عراق روز سه شنبه خواهان پایان حضور نظامی ترکیه در شمال این کشور و لغو آن دسته از قراردادهای نظامی شد که به کشورهای خارجی اجازه می دهد در عراق حضور نظامی داشته باشند


به نقل از شبکه تلویزیونی ˈسی. ان. ان. ترکˈ، ˈعلی دباغ ˈسخنگوی دولت عراق روز سه شنبه گفت: کابینه دولت عراق تصمیم گرفت به هرگونه حضور نظامی کشورهای خارجی در این کشور پایان دهد.

یک مقام نظامی بلندپایه عراق در این مورد گفت: هدف دولت از این اقدام، لغو قراردادی است که صدام حسین در سال ۱۹۹۵ با ترکیه امضا کرد و به موجب آن به نیروهای نظامی ترکیه اجازه داده شد در شمال عراق و در استان دهوک پایگاه نظامی برای مقابله با نیروهایˈ پ.ک.کˈ ایجاد کنند.

ارتش ترکیه از سال ۱۹۹۶ میلادی حدود سه هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی خود را که به سلاح های سنگین نیز مجهز شده اند، در فرودگاه های بامرنی، کانی ماسی و آمیدی در استان دهوک مستقر کرده است.

کابینه دولت ˈنوری المالکیˈ نخست وزیر عراق، همچنین لایحه ارائه شده به مجلس ترکیه برای تمدید مجوز ورود نیروهای این کشور به شمال عراق را به عنوان تجاوز به حریم عراق ارزیابی و با آن مخالفت کرد.

دولت ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه، روز دوشنبه با تقدیم لایحه ای به مجلس ترکیه، خواهان مجوز ورود نیروهای این کشور به خاک عراق برای مقابله با عناصر

ˈپ.ک.کˈ در شمال عراق شد.

ترکیه طی سال های اخیر ده ها بار به عنوان سرکوب عناصر ˈپ.ک.کˈ مناطقی در شمال عراق را بمباران کرده است.


کد مطلب: 9203

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/9203/پایان-حضور-نظامی-ترکیه-شمال-عراق

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir