کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سهمیه 3هزارنفری بیمه خبرنگاران اخذ شد

21 مرداد 1397 ساعت 11:02

مدیرکل امور مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سهمیه 3 هزار نفری برای بیمه پایه خبرنگاران از صندوق هنر اخذ شده است و در این بیمه هر خبرنگاری تقاضای عضویت داشته باشد معرفی می شود.


مدیرکل امور مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سهمیه 3 هزار نفری برای بیمه پایه خبرنگاران از صندوق هنر اخذ شده است و در این بیمه هر خبرنگاری تقاضای عضویت داشته باشد معرفی می شود.
به گزارش ایرنا، سید محمدرضا دربندی شنبه شب در نشست تخصصی با مدیران رسانه استان خراسان جنوبی همچنین از اخذ 3 هزار سهمیه بیمه تکمیلی خبرنگاران خبر داد و اظهار داشت: در این ارتباط ثبت نام کامل شده است و درصدد اخد سهمیه جدید هستیم. 
وی ادامه داد: در این بیمه از مجموع 830 هزار تومان، 530 هزار تومان آن از سوی وزارت ارشاد و بقیه توسط خبرنگار پرداخت می شود. 
مدیرکل امور مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: تاکنون 9 هزار و 300 رسانه از وزارت ارشاد مجوز فعالیت گرفته اند که از این تعداد 2 هزار و 300 مجوز مربوط به خبرگزاری ها و پایگاه های خبری و هفت هزار مورد نشریات مکتوب هستند. 
وی با بیان اینکه از 2 هزار و 300 پایگاه خبری در کشور هزار مورد غیرفعال هستند گفت: در مراجعه به این پایگاه ها مشخص شد از پنج ماه قبل فعالیتی نداشته اند و بقیه شامل 30 خبرگزاری فعال و هزار و 270 مورد پایگاه خبری هستند. 
دربندی بیان کرد: شمار خبرگزاری کشورهای اتحادیه اروپا به عدد 30 نمی رسد اما در ایران تعداد خبرگزاری ها از همه خبرگزاری های اتحادیه اروپا بیشتر است. 
وی با بیان اینکه از هفت هزار نشریه، سه هزارو 800 نشریه فعال و مابقی غیرفعال هستند، افزود: تعدادی از نشریات غیر فعال به هیچ عنوان فعالیت نداشته و بعضی ها در انتظار انتشار و بعضی نظم در انتشار آنها زیر 10 درصد است که هیات نظارت بر مطبوعات زیر 10 درصد را مشمول ماده 16 می کند که باید مجوز آن لغو شود. 
وی اظهار داشت: اکنون سه هزار و 800 نشریه کشور فعال است که از این تعداد 300 مورد روزنامه بوده که 6 روزنامه در خراسان جنوبی منتشر می شود. 
مدیرکل امور مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: یکهزار و 800 نشریه شامل هفته نامه و 2 هفته نامه است و هزار و 900 نشریه باقی مانده شامل ماهنامه، 2 ماهنامه، فصلنامه و سالنامه است. 
وی یادآور شد: از سه هزار و 800 نشریه فعال در کشور 280 نشریه در حوزه دین، قرآن و معارف اسلامی منتشر می شود و 350 مورد در حوزه ورزش فعال هستند. 
دربندی افزود: همچنین 100 نشریه در حوزه سینما، هنر و ادبیات فعال اند و 75 مورد در حوزه کودک و نوجوان و 90 مورد در حوزه خانواده و سرگرمی، 10 مورد در حوزه معلولان و 12 مورد مربوط به اقلیت های دینی است. 
وی اظهار داشت: مدیر مسئول هزار و 400 نشریه فعال در کشور زنان و مدیر مسئول 150 نشریه اهل سنت هستند. 
مدیرکل امور مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ساده سازی صدور کارت خبرنگاری از دیگر اقدامات انجام شده در اداره کل امور مطبوعات است. 
وی با اشاره به اینکه گسترش حضور اهالی رسانه در خانه های مطبوعات از دیگر اقدامات است افزود: هم اکنون چهار هزار و 539 نفر عضو خانه های مطبوعات استان ها هستند که 270 نفر مربوط به خراسان جنوبی است. 
دربندی یادآور شد: فهرست اعضای خانه مطبوعات استان ها را آماده کرده ایم و بالای هر فهرستی شماره حساب خانه مطبوعات قرار دارد و به مناسبت روز خبرنگار عیدی ناقابل برای این تعداد در نظر گرفته ایم. 
مدیرکل امور مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پرداخت این مبلغ به این شکل است که مطابق لیست اعضای عضو خانه مطبوعات، مبلغ تعیین شده به افراد پرداخت شده و در قبال آن رسید دریافت می شود. 
وی ساماندهی پرداخت یارانه به مطبوعات را از دیگر اقدامات این اداره کل در 6 ماهه اخیر ذکر کرد و افزود: اگر کسی از دولت و نهادهای حکومتی بودجه بگیرد از چرخه دریافت یارانه حذف می شود. 
وی ادامه داد: هر مدیر مسئولی روزنامه که وارد لیست یارانه شود به سامانه سازمان تامین اجتماعی وصل می شویم و کد کارگاهی آن را بررسی می کنیم که مطابق یکی از ماده های قانون مطبوعات هر مدیر مسئولی که خبرنگار خود را بیمه نکند یارانه به آن تعلق نمی گیرد. 
مدیرکل امور مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تاکنون به سایت ها و پایگاه های خبری یارانه تعلق نمی گرفت که اکنون شیوه نامه ای برای پرداخت یارانه به آنها نوشته شده است. 
وی افزود: یک روزنامه در طول سال بارهای برای یک تیتر نامناسب تذکر گرفته که با نوشته شدن این شیوه نامه با دریافت هر تذکر پنج درصد از یارانه اش کم می شود و از طرفی اگر روزنامه ای تیتر خوبی زد که موجب ایجاد امید در مردم شده تشویق می شود. 
وی یادآور شد: نشریات استان های کم برخوردار، یک ضریب افزایش دارند، اگر استانی مثل خراسان رضوی کم برخوردار نیست اما شهرهای محروم و دورافتاده ای دارد به این ضریب اضافه شده و از طرفی برای نشریات تخصصی مثل کار در عرصه محیط زیست و کشاورزی ضریب افزاینده در نظر گرفته شده است. 
مدیرکل امور مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آماده شدن شیوه نامه رصد پایش مطبوعات خبر داد و افزود: ساختارمند کردن اقدامات انجام شده بر اساس ضابطه و رصد روزنامه ها در بخش کارشناسی و بررسی نقاط قوت و ضعف روزنامه ها از دیگر اقدامات انجام شده در 6 ماه اخیر در وزارت ارشاد بوده و این گزارش ها به هیات نظارت بر مطبوعات ارسال می شود. 
وی با اشاره به موضوع تامین کاغذ مطبوعات گفت: در بحث کاغذ کمیته ای طراحی شده و چند تاجر کاغذ را دعوت کردیم و به وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی نامه نوشته ایم که هیچ پیش فاکتور کاغذ بدون تایید این وزارتخانه تایید نشود. 
دربندی اظهار داشت: تا 40 روز آینده بحران کاغذ رفع می شود، یارانه پرداختی برای اداره مجله و نشریه نیست چون بودجه محدود است و شکل کمکی دارد. 
وی گفت: دریافتی خبرنگاران خراسان جنوبی کم است و در بعضی از رسانه ها و مطبوعات آن این دستمزد ماهانه به 400 هزار تومان هم نمی رسد که جای تعجب دارد.


کد مطلب: 92103

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/92103/سهمیه-3هزارنفری-بیمه-خبرنگاران-اخذ

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir