کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انگار از مریخ آمده اند

21 مرداد 1397 ساعت 13:48

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات انجام شده برای بهبود فضای کسب‌وکار به خصوص صنایع کوچک و متوسط گفت: در شرایط سخت فعلی عده‌ای به جای همکاری و کمک به وفاق ملی به خاطر منافع سیاسی نازل‌شان، نقش اپوزیسیون به خود می‌گیرند که انگار از کره مریخ آمده‌اند. در شرایط سخت باید نگاه مسئولانه و طبیبانه داشت.


رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات انجام شده برای بهبود فضای کسب‌وکار به خصوص صنایع کوچک و متوسط گفت: در شرایط سخت فعلی عده‌ای به جای همکاری و کمک به وفاق ملی به خاطر منافع سیاسی نازل‌شان، نقش اپوزیسیون به خود می‌گیرند که انگار از کره مریخ آمده‌اند. در شرایط سخت باید نگاه مسئولانه و طبیبانه داشت.
به گزارش ايسنا، علی لاریجانی در مراسم افتتاح بزرگترین نمایشگاه توانمندی‌های صنایع کوچک ایران که در مصلی تهران تا ۲۳ مردادماه برگزار می‌شود، گفت: شما صنایع کوچک و متوسط پیشران صنعت کشور هستید که از نظر تعداد و تاثیر نقش پیشران در اقتصاد دارید که باید از شما حمایت کرد.
وی با بیان این‌که پیشنهادات مطرح شده از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت باید پیگیری شود، گفت: ما حاضریم در مجلس شورای اسلامی این پیشنهادات را تبدیل به قانون دائمی کرده یا آن را در شورای سران قوا بررسی کنیم. این پیشنهادات برای حمایت از صنایع است که باید پیگیری شود. همچنین باید فکری کرد تا در درازمدت منابعی برای فعالان در عرصه صنایع کوچک و متوسط ایجاد شود تا آنها با توجه به تلاطم ارزی از حمایت‌های بانکی برخوردار شوند.
رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای شریعتمداری پیشنهادی درباره‌ی ارزش افزوده مطرح کرد که باید در دولت بررسی شود تا در این باره تخفیف‌هایی لحاظ شود، ارزیابی از وضع درآمدهای دولت صورت گرفته و قانونی در مجلس شورای اسلامی برای موضوع ارزش افزوده در شرف بررسی است. باید همه این حرف‌ها منقح شود تا شاهد ساماندهی در صنعت باشیم. این موارد را در شورای قوا هم مطرح می‌کنیم که قطعا مورد حمایت قرار می‌گیرد.
لاریجانی با اشاره به قانون بهبود فضای کسب‌وکار گفت: در ماده ۴ این قانون ما اتاق‌ها را موظف کرده‌ایم که سالانه شاخص‌های مهم و ملی کسب‌وکار را تدوین کرده و براساس آن وضعیت کسب‌وکار در بخش‌های صنعتی کشور را ساماندهی کنیم. اتاق‌های بازرگانی، تعاون و بخش خصوصی هفت گزارش را به ما ارائه کردند که آخرین آن مربوط به سه ماهه بهار ۱۳۹۷ است. آمار ارائه شده در این گزارش خوب نیست، اما برداشت‌های خوبی درباره اشکالات و لزوم حمایت‌ها صورت گرفته که باید مورد توجه قرار گیرند، زیرا صنایع نقش مهمی در اقتصاد دارد که باید مشکلات آنها برطرف شود.
به گفته وی این گزارش بررسی دقیق آماری کرده که می‌تواند به وزارت صنعت و مسئولان در دولت و مجلس شورای اسلامی کمک کرده تا مشکلات صنایع را دریابد. براساس این گزارش رقم شاخص ملی محیط کسب و کار در بهار سال ۱۳۹۷، ۶.۱۵ است که نمره خوبی نیست چون پایین‌ترین نمره ۱۰ است که براساس آن این شاخص مطلوب نیست. نسبت به زمستان سال ۱۳۹۶ که شاخص ملی محیط کسب‌وکار ۵.۸ بوده می‌توان گفت که ما تنزلی از نظر محیط کسب‌وکار داشتیم که باید تصمیمات سریع برای بهبود این وضعیت گرفته شود.
رییس قوه مقننه ادامه داد: در بین مولفه‌های ذکر شده سه مولفه بیشترین مشکلات را برای بخش‌های صنعتی ایجاد کرده است که اولین آن غیرقابل پیش‌بینی بودن قیمت مواد اولیه و تغییرات قیمت است که بخش صنعت را آزار می‌دهد. مشکل دوم دشواری در تامین منابع مالی از بانک‌هاست و مشکل سوم بی‌ثباتی سیاست‌ها و مقررات ناظر به کسب‌وکار است که قدرت پیش بینی برای واحدهای صنعتی را دشوار می‌کند.
لاریجانی ادامه داد: مولفه‌های دیگری هستند که تاثیرات کمتری در صنایع دارند از جمله آن دسترسی به حامل‌های انرژی است. ما در کشوری با منابع نفتی و گازی زندگی می‌کنیم که به همین دلیل قیمت حمل‌ونقل و منابع نفتی و گازی نسبت به سایر کشورها بهتر است. موضوع دوم نحوه‌ی استقبال مشتریان از نوآوری و ارائه خدمت است . این نشان می‌دهد که شما توانسته‌اید از نوآوری استفاده کنید این گزارش هم به حجم زیادی از اختراعات مربوط به صنایع کوچک اشاره می‌کند.
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که طبق این گزارش چند استان وضعیت نامناسبی از نظر کسب و کار دارند، گفت: سه استان خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و خوزستان از نظر کسب و کار وضعیت نامناسب‌تری نسبت به سایر استان‌ها دارند که باید وزیر صنعت، معدن و تجارت توجه بیشتری به این استان‌ها کند. استان‌های گیلان، فارس و زنجان وضع بهتری از نظر کسب و کار دارند.
وی خاطر نشان کرد: طبق این گزارش شاخص کارآفرینی در سه ماهه اول سال جاری ۶.۳ بوده است . با توجه به این‌که پایین‌ترین نمره ۱۰ می‌باشد این رقم شاخص پایینی است. در زمستان سال ۱۳۹۶ میانگین شش بوده یعنی سقوط مختصری از این نظر داشتیم کما این‌که این رقم در زمستان هم خوب نبوده است.
لاریجانی با بیان این‌که بنگاه‌هایی با ۶ تا ۱۰ نفر پرسنل نسبت به بنگاه‌هایی با بیش از ۲۰۰ نفر پرسنل شرایط نامناسب‌تری دارند، اظهار کرد: این بخش آسیب پذیری بیشتری دارد که نیازمند کمک و حمایت دارد.


کد مطلب: 92127

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/92127/انگار-مریخ-آمده-اند

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir