کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رسوایی کلیساهای کاتولیک

24 مرداد 1397 ساعت 16:54

گزارش جدید هیات منصفه دیوان عالی ایالت پنسیلوانیای آمریکا درباره آزارجنسی کودکان در کلیساهای کاتولیک هشت حوزه اسقفی علاوه بر خدشه دار کردن اعتبارکلیسا، پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان را درباره چگونگی مدیریت رسوایی گسترده در این کلیساها تحت فشارقرار داده است.


گزارش جدید هیات منصفه دیوان عالی ایالت پنسیلوانیای آمریکا درباره آزارجنسی کودکان در کلیساهای کاتولیک هشت حوزه اسقفی علاوه بر خدشه دار کردن اعتبارکلیسا، پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان را درباره چگونگی مدیریت رسوایی گسترده در این کلیساها تحت فشارقرار داده است.
به گزارش ایرنا، در گزارش حدود 900 صفحه ای این هیات که دیروز منتشر شده است، عنوان شده که صدها کشیش کلیسای کاتولیک در آزار جنسی بیش از 1000 کودک نقش داشته اند.
گفته می شود شمار قربانیان حتی ممکن است بیشتر از این تعداد باشد. آنچه بر وخامت این امر می افزاید تلاش مقام های ارشد کلیسا از جمله یک اسقف اعظم در واشنگتن دی سی برای سرپوش گذاشتن بر این اقدامات است.
هیات منصفه درگزارش خودآورده است:«تعداد واقعی» کودکان قربانی ممکن است هزاران نفر باشد زیرا برخی از اسناد محرمانه کلیسا گم شده اند و قربانیان جرات ندارند به افشای این موضوع بپردازند.
براساس این گزارش، بیشتر قربانیان پسر بوده اند اما دختران هم قربانی این رسوایی کشیش ها شده اند.
تحقیقات هیات منصفه درباره هشت حوزه اسقفی در ایالت پنسیلوانیای آمریکا، گسترده ترین مورد از دهه 1940 تاکنون بوده است. نتایج بدست آمده، بازتاب تحقیقات اولیه درباره کلیساها در سراسر آمریکا و درتایید سوء استفاده جنسی گسترده و سرپوش گذاشتن مقامات کلیسا است.
اسقف های آمریکایی تایید کرده اند که بیش از 17هزار نفر ازمردم سراسر آمریکا درباره سوء استفاده جنسی توسط کشیش ها و دیگران در کلیسا گزارش داده اند.
این تحقیقات به طرح دوباره بحرانی کمک کرده که بسیاری امیدوار بودند که بعد از رسوایی کلیسا در بوستون در تقریبا 20 سال پیش به پایان رسیده باشد.
تعدادی از رهبران کاتولیک به رغم ممنوع کردن ازدواج برای رهبران مذهبی خود در معرض اتهام رفتارهای خشن، دگرباشی و حتی کودک آزاری کودکانی کم سن و سال قرار دارند.
این رسوایی به کلیساهای کاتولیک در آمریکا محدود نمی شود و رسوایی های جدید در استرالیا و شیلی ابهاماتی را درباره مسئولیت پذیری و احتمال لاپوشانی مقامات رده بالای کلیسا در خصوص این جنایات برانگیخته است.
رسوایی جنسی در کلیساهای شیلی حتی «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک های جهان را بر آن داشت تا از بابت این مساله ابراز شرمساری کند.
پاپ فرانسیس که این رسوایی را خدشه به اعتبار کلیسا قلمداد می کند طلب عفو کرد و خواستار اقدامات لازم برای حمایت از قربانیان شد.
این نخستین بار نبود که وی مجبور می شد طلب عفو کند. پاپ فرانسیس درمقدمه کتابی درباره جوانانی که قربانی سوء استفاده جنسی کشیش ها شده اند پدیده کودک آزاری کشیشان را بشدت محکوم کرد و از قربانیان آن طلب عفو نبود. این کتاب تحت عنوان «شما را می بخشم، پدر (کشیش)» نوشته «دانیل پیتت» آلمانی است که خود در سن 8 سالی قربانی آزار جنسی کشیش یک صومعه بوده است.
اتهامات جدید درباره کلیساهای پنیسلوانیا بار دیگر توجهات را به پاپ فرانسیس و نحوه مدیریت این مساله جلب کرده است به ویژه این که بسیاری از کاتولیک ها به کمک او برای احیای اعتبار کلیسا امیدوار هستند.
با این حال دفتر مطبوعاتی واتیکان تاکنون از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده است.
ماه گذشته یکی از برجسته ترین شخصیت های کلیسای کاتولیک آمریکا که به سوء استفاده جنسی علیه کودکان و بزرگسالان طی چند دهه متهم شده بود، از مقام خود استعفا داد.
استعفای«تئودور مک کاریک»اسقف اعظم سابق واشنگتن و پذیرش آن از سوی پاپ فرانسیس در شرایطی مطرح شد که رهبر کاتولیک های جهان با بحران رسوایی جنسی در شیلی دست و پنجه نرم می کرد.
گفته می شود ایالت پنیسیلوانیا در آمریکا بیشترین تحقیقات را درمقایسه با سایر ایالت های این کشور آزار جنسی سازمان دهی شده انجام داده است.
«پیتر ایسلی» Peter Isely از مدافعان قربانیان سوء استفاده جنسی و سخنگوی گروه جهانی«به سوء استفاده کلیساها پایان دهید» در این زمینه گفت، دولت آمریکا مدتها تحت فشار گروه متبوعش برای انجام تحقیقات ملی درباره سوء استفاده جنسی از کودکان به ویژه در کلیساهای کاتولیک تحت فشار بوده است.
وی که خود قربانی آزار جنسی بوده گفته است که تحقیقات پنج ساله در استرالیا «یک استاندارد طلایی» است اما دیگر کشورها از جمله کانادا، آلمان و ایرلند نیز تحقیقات قانونی را درسطح ملی انجام داده اند.
وی ضمن تاکید بر لزوم انجام تحقیقات ملی در آمریکا خاطرنشان کرد که واتیکان باید در حل این مشکلات نقش داشته باشد.
گسترش بحث کودک آزاری به کلیساها باعث شده در برخی کشورهای جهان از جمله شیلی پلیس مجبور به دخالت شود و موضوع سوء استفاده جنسی در کلیساها را هدف قرار دهد. دراین کشور دادستان ها و پلیس با حمله به دفاتر کلیساها اسناد آنها را توقیف کرده و به دنبال شواهدی در باره جنایاتی هستند که به پلیس گزارش نشده است. در تازه ترین مورد خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه شنبه گزارش داد که مقامات به دفتر مرکزی کنفرانس اسقف های کاتولیک شیلی حمله کرده اند.
اما رسوایی کلیساهای کاتولیک به برخی ایالت آمریکا، شیلی و استرالیا محدود نمی شود و افشاگری ها درباره مواردسوء استفاده جنسی در کلیسا فشارها بر پاپ فرانسیس را برای برخورد جدی با این معضل افزایش داده است.
در فرانسه، کاردینال «فیلیپ باربارین» به دلیل اتهامات جنایی خودداری از گزارش دهی درباره سوء استفاده جنسی محاکمه می شود.
یکی از مسائلی که بحران کلیساهای کاتولیک در آمریکا را وخیم تر می کند تلاش برای سرپوش گذاشتن نظام مند آن است. «چاد سی پک نولد» استاد دانشگاه کاتولیک آمریکا در این زمینه گفت: دامنه تحقیقات کنونی و تعداد روحانیون کاتولیکی که مقصر شناخته شدند آن را از گزارش های قبلی درباره سوء استفاده جنسی در کلیساها مستثنی می کند. قبلا همه می دانستند که سوء استفاده جنسی امری شایع است و کلیسا سخت تلاش می کند تا این مشکل را حل کند. اما موضوعی که قبلا روشن نبود اما اکنون آشکار شده این است که چه تعداد از اسقف ها تلاش کردند که بر این مسائل سرپوش بگذارند.
پاپ فرانسیس در سال 2017 اذعان کرد که کلیسای کاتولیک در درک نقش تخریبی اقدامات کشیش های متهم به تجاوز و آزار جنسی کودکان « تاخیر» داشته است. وی تاکید کردکه این وضعیت با برکناری کشیش های کودک آزار به جای مجازات و بعد کنار گذاشتن آنها وخیم تر شده است.
با توجه به این که به نظر می رسد که اپیدمی کودک آزاری اکنون به کلیساها در آمریکا و دیگر کشورهای جهان رسیده است در صورتی که اقدام موثری برای مقابله با این پدیده صورت نگیرد اعتبار کلیساها در بلندمدت زیر سوال خواهد رفت.


کد مطلب: 92354

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/92354/رسوایی-کلیساهای-کاتولیک

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir