کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افزایش تمایل پناهندگان افغان برای مهاجرت

12 شهريور 1397 ساعت 16:44

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور می گوید: بسترهای ناامنی در افغانستان رو به گسترش است خصوصا با کوچ تکفیری ها به این کشور، شرایط وخیم تر شده است.در وضعیت کنونی پناهندگان افغان تمایلی به بازگشت به کشورشان ندارند و حتی تمایل به مهاجرت به اروپا نیز افزایش یافته است.


معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور می گوید: بسترهای ناامنی در افغانستان رو به گسترش است خصوصا با کوچ تکفیری ها به این کشور، شرایط وخیم تر شده است.در وضعیت کنونی پناهندگان افغان تمایلی به بازگشت به کشورشان ندارند و حتی تمایل به مهاجرت به اروپا نیز افزایش یافته است.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، حسین ذوالفقاری در نشست «فیلیپو گرندی» کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با سفرای خارجی مقیم ایران با اشاره به احتمال تشدید درگیری ها در افغانستان گفت: مشکل مردم افغانستان امنیت و معیشت است و تا زمانی که این مسائل در کشورافغانستان حل نشود، امید چندانی به بازگشت پناهندگان نیست و حتی باید شاهد مهاجرت های بیشتری نیز باشیم.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور تصریح کرد: اطلاعات پنهان نیز گواه از این دارد که بسترهای ناامنی در افغانستان رو به گسترش است خصوصا با کوچ تکفیری ها به این کشور، این شرایط وخیم تر شده است.در وضعیت کنونی پناهندگان افغانی تمایلی به بازگشت به کشورشان ندارند و حتی تمایل به مهاجرت به اروپا نیز افزایش یافته است.
ذوالفقاری گفت: وضعیت منطقه نیز باثبات نیست و اقدامات آمریکا نیز این امر را تشدید کرده است.همچنین تصمیمات و اقدامات رئیس جمهور آمریکا زمینه های درگیری و بحران را در منطقه خصوصا افغانستان افزایش داده است.
وی افزود: با این شرایط مهاجرت ها افزایش می یابد و باید توجه کرد که این موج مهاجرت ها به اروپا در آینده بر ترکیب جمعیتی این کشورها تاثیر خواهد گذاشت و مشکلاتی را برای این کشورها به بار خواهد آورد.
معاون وزیر کشور گفت: باید از کشورهایی که میزبان مهاجران هستند و همچنین کشورهایی که داوطلبانه به میزبانان مهاجران کمک می کنند تشکر و قدردانی کرد.
وی با اشاره به مسائل اخیر پیرامون برجام و تاثیر آن بر پناهندگان خارجی در ایران گفت: این موضوع به صورت غیرمستقیم تاثیرگذار بود چرا که با کاهش ارزش ریال میزان درآمدها کاهش یافت که این امر موجب تمایل مهاجران غیرقانونی و حتی پناهندگان مجاز افغانی به مهاجرت به اروپا شده است. اما این موضوع تاثیری در خدمات رسانی دولت به پناهندگان نداشته است و این خدمات کم نشده است.
معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور در این نشست ابراز امیدواری کرد که این نشست مشترک در تهران که با حضور کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان تشکیل می شود در جهت کاهش آمار پناهندگان در جمهوری اسلامی ایران موثر واقع شود.
ذوالفقاری تاکید کرد: آمادگی برگزاری نشست هایی با سفرای مقیم ایران برای افزایش آگاهی آنها در زمنیه پناهندگان و فعالیتهای ایران در این زمینه داریم.
وی افزود: آماده همکاری با سمن ها نیز هستیم به شرطی که کمک کننده باشند و صرفا به عنوان پیمانکار وارد نشوند.
ذوالفقاری خاطرنشان کرد: هر سال حدود 700 هزار مهاجر غیرمجاز افغان به کشورشان بازگردانده می شود که این موضوع با بازگشت داوطلبانه تفاوت دارد چراکه بازگشت داوطلبانه مربوط به مهاجران قانونی است.
معاون وزیر کشور گفت: از سال گذشته تلاش کردیم تا اقدامات جدیدی را درخصوص مهاجرین داشته باشیم که یکی از این موارد کاهش هزینه های اتباع خارجی در ایران بود. تمدید کارتهای آمایش را تقریبا مجانی کردیم. پرداخت های آنها در برخی از موارد به یک دهم کاهش یافت چراکه به این باور بودیم که هزینه حضور مجاز را کاهش دهیم تا افراد به صورت غیرقانونی اقدام به ماندن در ایران نکنند.
وی یکی دیگر از اقدامات جدید در این حوزه را امکان سفر نسل سوم افغانی های ساکن در ایران به افغانستان اعلام کرد و گفت: این افراد در ایران متولد شده و زندگی کرده اند و شناختی از کشور خود ندارند که با این امکان می توانند با کشور خود ارتباط یابند. این سفر نیازی به ویزا ندارد و می تواند زمینه بازگشت به افغانستان را در نسل جدید افغانی های مقیم ایران ایجاد کند.
وی با اشاره به اینکه ایران تمام تعهدات خود در قبال افغانستان را انجام داده است، افزود: در توافقاتی که با کشور افغانستان داشتیم به همه تعهدات خود عمل کردیم اما این کشور به دلیل مشکلات داخلی و سایر مسائل موجود نتوانست به تعهدات خود پایبند باشد.
ذوالفقاری در خصوص روادید اتباع افغان نیز گفت: هزینه 300 یورو و شرط خرید بلیط هواپیما از روادید ایران حذف شد تا افغان ها حداقل به صورت قانونی به ایران سفر کنند همچنین به کنسولگری ها اجازه صدور 550 هزار روادید در سال را دادیم و حتی در خصوص ایجاد کنسولگری های جدید نیز به دولت افغانستان اعلام آمادگی کردیم.
معاون وزیر کشور تصریح کرد: همینطور در زمینه مشکل اقامت نیز پس از سه ماه اقامت قانونی با روادید امکان تمدید تا نه ماه را نیز فراهم کردیم تا مهاجران بتوانند یکسال در کشور کار کنند و بعد برگردند.
وی افزود: براساس توافق سال گذشته برای چندمین بار 450 هزار گذرنامه در ایران برای افراد بدون اجازه اقامت تمدید شد. ما بسیار فراتر از تکالیف قانونی و مقررات جهانی عمل می کنیم تا مهاجران به صورت قانونی در کشور حضور یابند چراکه مهاجران غیرقانونی مشکلات زیادی ایجاد می کنند و این مشکلات را به سایر کشورها نیز منتقل می کنند.
ذوالفقاری با اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر برخورداری همه کودکان از حق تحصیل گفت: 103 هزار نفر از کودکان افرادی که به صورت غیرقانونی در ایران حضور دارند، در مدارس مشغول به تحصیل هستند. با این حال دولت افغانستان امکان بازگشت اتباع تحصیل کرده خود به کشورشان را فراهم نمی کند تا از تحصیلات و تخصص آنها بهره مند شود.

** ایران تحقق و تجسم عینی ایفای مسئولیت جهانی در زمینه پناهندگان است
«فیلیپو گرندی» کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در این نشست گفت: این سفر من دارای چندبخش است که در ایران پس از تهران از مشهد بازدیدی خواهم داشت و سپس به افغانستان و بعد پاکستان سفر می کنم که در مجموع تمرکز من در دیدارها و برنامه های این سفر بر بحث پناهندگان افغانی است.
وی افزود: خیلی خوشحالم که وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران، در بحث پناهندگان همکاری خوبی با سازمان ملل داشتند و از میزبانی خوب آنها تشکر می کنم. در این سفر با دکتر ظریف وزیر امور خارجه نیز دیدار کردم و درباره تحولات و بحران هایی که در منطقه و خصوصا افغانستان و پاکستان در حال رخ دادن است، بحث و گفتگو کردیم.
گرندی افزود: نشست های تهران در راستای این است که بهتر در جریان فعالیت های جمهوری اسلامی ایران در جهت حمایت از پناهندگان قرار گیریم.
وی افزود: مهمترین نکته این است که من دوسال پیش در ایران بودم و در این مدت فعالیتهای ایران را به دقت رصد کردم اما امروز از اقدامات ایران در زمینه حمایت از پناهندگان بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم.
گرندی اظهار کرد: تعداد کودکان افغان برخوردار از تحصیل همین چندسال پیش 300 هزار نفر بود که اکنون به نیم میلیون نفر افزایش یافته است که این موضوع پیرو تصمیم رهبری این کشور بوده که تمام کودکان مهاجر از تحصیل بهره مند شوند.
وی ادامه داد: تاثیر سیاستهای جدید سلامت و طرح بیمه سلامت در ایران محسوس است و این موضوع در کشور جاافتاده است. البته هزینه این اقدامات برای دولت ایران بسیار زیاد است. کمیساریا در این زمینه کمکهایی کرده است اما این کمکها بسیار ناچیز است و درصورتی که دولت این روند را دنبال کند، حوزه دشواری است خصوصاً در شرایط فعلی این دشواریها برای دولت ایران بیشتر خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه یکی از مباحث مهم، موضوع آمایش پناهندگان است، گفت: وضعیت پیچیده اتباع افغان در ایران موضوع آمایش را پیچیده کرده است که در این زمینه نیاز به همکاری دولت افغانستان است تا به اتباع افغانی گذرنامه دهد. اکنون در حدود نیم میلیون افغان دارای گذرنامه هستند که نتیجه تلاش مشترک ایران و با دولت افغانستان است و باید سعی کنیم که افراد بیشتری بتوانند از گذرنامه استفاده کنند. اسناد هویتی یکی از موضوعاتی است که کمکهای بین المللی بر اساس آن تعلق می گیرد.
کمیسر سازمان ملل در امور پناهندگان اظهار کرد: در چندهفته آینده یعنی در اوخر نوامبر(آبان ماه) گزارش سالانه خود را ارائه خواهم کرد. در گزارش امسال پیش نویس پیمان جهانی در این خصوص را ارائه می کنم تا توسط کشورهای عضو بررسی شود. دولت ایران به صورت اخص در این پیمان جهانی نقش داشت و ما نیز در تلاشیم تا این پیمان را محکم تر کنیم که زمینه تشکیک مساعی در زمینه پناهندگان در کشورهای جهان ایجاد شود و این موضوع صرفاً بر دوش کشورهای خاص چون ایران نیفتد.

**باید به ایران کمک کنیم تا پناهندگان را ثابت نگه دارند
کمیسر سازمان ملل در امور پناهندگان خاطرنشان کرد: ایران تحقق و تجسم عینی ایفای مسئولیت جهانی در زمینه پناهندگان است. حضور ایران در پیمان جهانی انگیزه ای است تا این پیمان را سریع تر به نتیجه برسانیم.
گرندی افزود: از نمایندگان کشورهای مختلف برای حمایت از پناهندگان و کمک به ایران تشکر می کنیم اما باید حجم و گستره فعالیت ها و کارها را با توجه به حجم مسائل و چالش هایی که وجود دارد و حجم پناهندگان افزایش دهیم و حمایت ها بیشتر شود.
وی خطاب به سفرای کشورهای خارجی مقیم تهران گفت: به پایتختهای خود این پیام را مخابره کنید که این حمایت ها را افزایش دهند چراکه مشکلی مانند پناهندگان افغانی در دنیا بسیار مهم است و باید به کشورهایی چون ایران کمک کنیم تا این پناهندگان را ثابت نگه دارند و به کشور افغانستان نیز کمک کنیم تا این افراد به صورت داوطلبانه به کشور خود بازگردند. باید تمام کشورها در زمینه پناهندگان مشارکت کنند و به نوعی سهم خود را در این زمینه ایفا کنند.
گرندی ادامه داد: تغییرمحل پناهندگان و اسکان مجدد گرچه راه حل نیست، اما می تواند یک گام باشد. مشکل و راه حل، هر دو، در افغانستان است و ثبات و امنیت کشور افغانستان است که می تواند این مسئله را حل کند.
وی اظهار کرد: خوشحالم که دولت افغانستان تصمیم گرفته است تا کنفرانسی در حد وزرا در ژنو برگزار کند که طی این رویداد به دنبال راه حلی برای مردم افغانستان باشیم.
گرندی افزود: مبنای اصلی این کنفرانس یافتن راهکارهای راهبردی برای تردد و اقامت مردم افغانستان است تا حداقل تردد پناهندگی به تردد مهاجری تبدیل شود.

به گزارش ایرنا، « فیلیپو گرندی» کمیسرعالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان که به تهران سفر کرده است، روز گذشته نیز با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دیدار و گفت و گو کرد.
وزیر کشور در دیدار کمیسرعالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان تاکید کرد: توقع این است که از تعارفات خارج شده و اروپا و کشورهای توانمند هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی که پناهندگان به کشورها تحمیل می کنند را تقبل کنند.


کد مطلب: 93299

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/93299/افزایش-تمایل-پناهندگان-افغان-مهاجرت

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir