کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پتروشیمی ها ترمز رشد بورس را کشیدند

9 مهر 1397 ساعت 16:20

سرعت رشد بورس امروز (دوشنبه) تحت تاثیر مصوبه دولت مبنی بر افزایش نرخ تسعیر بهای خوراک پتروشیمی ها به نرخ ارز بازار ثانویه نیما کاهش یافت به طوری که شاخص تنها 376 پله بالا رفت.


سرعت رشد بورس امروز (دوشنبه) تحت تاثیر مصوبه دولت مبنی بر افزایش نرخ تسعیر بهای خوراک پتروشیمی ها به نرخ ارز بازار ثانویه نیما کاهش یافت به طوری که شاخص تنها 376 پله بالا رفت.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، انتشار خبر موافقت هیات دولت با تسعیر بهای خوراک پتروشیمی ها به نرخ ارز بازار ثانویه سامانه نیما، باعث فروش گسترده سهام شرکت های پتروشیمی در معاملات امروز شد.
تاکنون نرخ تسعیر خوراک پتروشیمی ها 3800 تومان بود که با مصوبه دولت می تواند به حدود 9 هزار تومان افزایش یابد؛ این مصوبه هر چند تاثیر زیادی بر سودآوری شرکت های پتروشیمی ندارد، اما فضای منفی ایجاد شده، موجب شکل گیری صف های فروش سهام پتروشیمی ها شد.
با مصوبه دیروز (یکشنبه) هیات دولت، از ابتدای مهر امسال در محاسبه قیمت میعانات گازی، گاز طبیعی خوراک و دیگر خوراک های تحویلی به واحدهای پتروشیمی داخلی، نرخ تسعیر ارز هر ماه برابر با متوسط نرخ معاملاتی ارز در سامانه نیما خواهد بود.

**ارزش 21 هزار میلیارد ریالی معاملات بورس
در معاملات امروز، 6 میلیارد و 78 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 21 هزار و 454 میلیارد ریال در 380 هزار نوبت داد و ستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 109 واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 141 واحد رشد داشت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز 99 واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور نیز یک هزار و 637 واحد افزایش یافت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول (مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) یک هزار و 286 واحد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز چهار هزار و 98 واحد کاهش یافت.
بر این اساس، در معاملات امروز نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، ومعادن (توسعه معادن و فلزات) و شتران (پالایش نفت شتران) بیشترین تاثیر مثبت و فارس (هلدینگ خلیج فارس)، پارس (پتروشیمی پارس) و پارسان ( نفت وگاز پارسیان) بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند.

** صدرنشینی فلزات اساسی
گروه فلزات اساسی در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 619 میلیون سهم به ارزش سه هزار و 451 میلیارد ریال دادوستد شد.
گروه شیمیایی به ارزش سه هزار و 175 میلیارد ریال و فرآورده های نفتی به ارزش 2 هزار و 935 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
همچنین در رده چهارم معاملات امروز گروه بانک با دادوستدی به ارزش یک هزار و 553 میلیارد ریال قرار گرفت و گروه خودرو نیز با معاملاتی به ارزش یک هزار و 483 میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

** ادامه رشد فرابورس
شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز 12 پله رشد کرد و در جایگاه 2 هزار 240 واحدی قرار گرفت.
در بازار فرابورس، بیش از یک هزار و 523 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از هفت هزار و 898 میلیارد ریال دادوستد شد.
برپایه معاملات امروز نمادهای ذوب (ذوب آهن) و میدکو (توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه) بیشترین تاثیر مثبت را داشتند اما مارون (پتروشیمی مارون) و زاگرس (پتروشیمی زاگرس) بیشترین فشار منفی را وارد کردند.


کد مطلب: 94980

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/94980/پتروشیمی-ترمز-رشد-بورس-کشیدند

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir