کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ماجرای بنرهای جنجالی شیراز

14 آبان 1397 ساعت 14:46

حدود 40 روز پس از آن که بنری موهوم در شهر شیراز حاشیه ساز شد، بنری دیگر در این شهر نیز خبرساز شد تا یادآور آن باشد که پاس نداشتن مرزهای اخلاق و در نوردیدن مرزهای منافع ملی می تواند همچون شمشیری دولبه تاوان سنگینی برای همه گروه های سیاسی داشته باشد.


حدود 40 روز پس از آن که بنری موهوم در شهر شیراز حاشیه ساز شد، بنری دیگر در این شهر نیز خبرساز شد تا یادآور آن باشد که پاس نداشتن مرزهای اخلاق و در نوردیدن مرزهای منافع ملی می تواند همچون شمشیری دولبه تاوان سنگینی برای همه گروه های سیاسی داشته باشد.
واکنش برخی به بنر نخست و سکوت در قبال بنر دوم از جمله پرسش هایی است که افکار عمومی در ذهن دارد.

** بنر اول
بنر نخست به واسطه استفاده از عکس سربازان رژیم صهیونیستی در تبلیغات مرتبط با هفته دفاع مقدس در چهارم مهرماه امسال، موجی از محکومیت ها را در پی داشت و شهردار اصلاح طلب شیراز، 2 تن از مسئولان حوزه روابط عمومی در این شهرداری را برکنار کرد. این پایان ماجرا نبود و بازداشت چهار تن از عوامل طراحی و نصب دیگر پیامد این بنر موهوم بود.
به گزارش ایرنا، برخی افراد در پی نصب این بنر، با برپایی تجمعی که از سوی فرماندار شیراز غیرقانونی اعلام شد، گامی فراتر نهادند و پرچم رژیم صهیونیستی را بر سر در شهرداری شیراز نصب کردند و البته پس از یک ساعت سخنرانی و طرح موضوع اعتراض، این پرچم را به آتش کشیدند. به جز نوذر امامی عضو شورای اسلامی شهر شیراز، فرد دیگری به این اقدام اعتراضی نکرد. وی در نطق خود در جلسه علنی شورای شهر، مجازات این افراد را خواستار شد اما هیچ بازخوردی از نهادهای مسئول نداشت.

** بنر دوم
بنر دوم، اما فراخوانی بود که مردم را به شرکت در راهپیمایی 13 آبان دعوت می کرد. این بنر به جای یک نقطه، در چند نقطه شهر نصب شد و ذیل آن نشان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان فارس را داشت.
یک غلط املایی در عبارت معادل شعار استکبارستیزی 'مرگ بر آمریکا' سبب شد که این بنر نیز به عنوان بنر حاشیه ساز، کانون بحث در شبکه های اجتماعی شود.
در این بنر، کلمه Dawn (به معنی طلوع و سپیده دم) به جای Down ( به مفهوم مرگ) استفاده شده بود و برخی کاربران با توجه به این که این بنر، مفهوم 'سپیده دم با آمریکا' را به ذهن متبادر می کند، خواستار پیگیری مسئولان و مجازات عاملان این اشتباه شدند.
در پی نصب این بنر، انتقادها باری دیگر در شبکه های اجتماعی متوجه شهرداری شیراز شد اما این شهرداری در اطلاعیه ای اعلام کرد که سایر سازمان های تبلیغاتی متولی تهیه این بنر بوده اند.
شهرداری ها از آنجا که به مثابه 'بچه پولدار' شهرها محسوب می شوند، در مناسبت های مختلف مورد توجه ارگان ها و نهادهای مختلف هستند که در زمینه تبلیغات محیطی آنها را یاری کنند و این بار نیز عنوان سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری نیز به واسطه این همکاری در چاپ طرح های مختلف، ذیل بنر راهپیمایی 13آبان نقش بست.
و اما این بنر بر خلاف بنر نخست، منجر به برپایی تجمع خاصی نشد و نهادهای اصلی متولی این اشتباه نیز تاکنون موضع گیری در این ارتباط نداشته اند.
هرچند شهرداری شیراز در موضوع بنر موهوم، از ابتدا این بنر را محکوم کرده بود اما به برپایی تجمع مقابل شهرداری منجر شد، اما افرادی که پیش تر در این تجمع شرکت کرده بودند، احساس نیاز به تجمع در این ارتباط احساس نکردند.
اشتباه در عبارت انگلیسی این بنر در شهری که دانشگاه های مطرحی دارد عجیب بود و عجیب تر این که طراح این بنر، به خود فرصت مروری بر چهل سال راهپیمایی ملت ایران را نداده بود که این شعار همیشگی را بلکه از روی عکس های قدیمی ملاحظه و اصلاح کند.

** چه کسی فهمید
'چه کسی برای نخستین بار فهمید؟' این پرسشی است که در ارتباط با 2 بنر هفته دفاع مقدس و فراخوان 13 آبان مطرح است.
در یک بررسی بسیار کوتاه، پرواضح است که تشخیص اشتباه بودن کلمه Dawn برای جامعه امروز که شمار زیادی از افراد از تسلط خوب یا عالی به زبان انگلیسی برخوردار هستند، کار راحتی است اما احتمال این که اصل تصویر سربازان رژیم اشغالگر قدس را فردی دیده باشد، بسیار اندک است.
پاسخ این پرسش ' چه کسی فهمید' ، این راز را آشکار می کند که مرزهای اخلاق به دنبال گسترش روز افزون شبکه های اجتماعی خدشه دار شده اند.
اخلاق حکم می کند چنانچه فرد یا افرادی مرتکب خطایی سهوی یا عمدی شد، ابتدا تذکر داده شود و در صورت رعایت نشدن موارد در امور مصالح جمعی و عمومی با رعایت ملاحظاتی، نسبت به تذکر علنی اقدام شود.
اما این بداخلاقی، یک شمشیر دو لبه است، اگر در بنر نخست طیفی از مدیران با گرایش سیاسی خاص را در نوردید در بنر دوم، طیفی دیگر را در لبه تیغ قرار داد.
بنابراین، تداوم چنین رویکردهایی می تواند به طور عملی، وحدت جامعه را خدشه دار کند و از این رو، آنها که خود را مدعی دلسوزی برای نظام و انقلاب می دانند، باید در رویه و رفتار خود تجدید نظر کنند.

** بازی با منافع ملی
و اما شباهت بنرهای اول و دوم که در شهر شیراز، حاشیه ساز شد، در یک موضوع است و آن بازی با مفاهیمی است که امنیت و منافع ملی را شکل می دهد.
فرهنگ دفاع مقدس و ایستادگی ملت ایران در بنر نخست و فرهنگ استکبارستیزی در بنر دوم، هر چند آگاهانه یا غیرآگاهانه، مورد ظلم واقع شدند.
در اینجا است که همه آنها که خود را دلسوز می دانند، لازم است که گستره تسویه حساب های سیاسی و جناحی و امتیازگیری از طرف مقابل را خارج از حوزه منافع ملی دنبال کنند و بدانند که امروز کشور به وحدت و هم افزایی بیش از هر زمان دیگری نیازمند است.


کد مطلب: 96945

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/96945/ماجرای-بنرهای-جنجالی-شیراز

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir